یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

آرش نهاوندی: محققان می‌گویند راز سلامتی انسان در خوردن میوه نهفته است.

بیشتر حجم میوه مانند بدن انسان از آب تشکیل شده است. همانطور که 80درصد وزن بدن ما از آب تشکیل شده 80درصد حجم میوه‌ها را نیز آب تشکیل می‌دهد. تنها ماده غذایی برطرف‌کننده تمام نیازهای بدن، میوه است. هیچ ماده غذایی وجود ندارد که 80درصد آب داشته باشد مگر میوه، البته سبزی‌ها نیز حاوی مقادیر زیادی آب هستند. رژیم غذایی‌ای که فیبر در آن وجود داشته باشد ضد‌چاقی، فشارخون بالا و عوامل دیگری است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

میزان فیبری که هر فرد روزانه مصرف می‌کند بسیار با اهمیت است و میوه تنها ماده غذایی‌ای است که حاوی فیبرهای سالم و طبیعی است. بنابراین پزشکان همواره جهت حفظ سلامتی در افراد توصیه به خوردن میوه کرده‌اند. با دکتر سیدمرتضی صفوی مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره سایر خواص میوه‌ها و تأثیر آنها بر سلامت پوست و بدن گفت‌وگو کرده‌ایم که درپی می‌آید.

دکتر صفوی در توضیح اینکه میوه‌ها به چه دلیل روی سلامت پوست تأثیرگذارند گفت: به‌دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که میوه‌ها دارند از نظر سلامتی و شادابی بسیار روی پوست تأثیر می‌گذارند، به‌ویژه که ویتامین C و ویتامین E در میوه‌ها به‌طور فراوان وجود دارند. در میوه‌ها حتی بتاکاروتن که پیش‌ساز ویتامین A محسوب می‌شود نیز وجود دارد.

او در ادامه به نقش بتاکاروتن در میوه‌ها اشاره کرد و گفت: ترکیب پمادها و کرم‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد از بتاکاروتن، ویتامین A و همینطور از ویتامین E تشکیل شده است. میوه‌هایی که رنگ نارنجی یا زرد دارند یا این رنگ‌ها در آنها غالب است، حاوی ویتامین A هستند و میوه‌ها و سبزیجات سبزرنگ هم ویتامینC فراوانی دارند، مانند سبزی خوردن. میوه‌های مختلفی که در فصل پاییز و زمستان به‌بار می‌نشینند و عرضه می‌شوند حاوی ویتامین C فراوانی هستند؛

این میوه‌ها که عمدتا مرکباتی هستند مثل پرتقال، لیمو شیرین و گریپ فروت بسیار مفید هستند و به‌دلیل آنکه حاوی آنتی‌اکسیدان هستند جلوی هرگونه آفت برای پوست از قبیل ایجاد رادیکال‌های آزاد را می‌‍‌‌‌گیرند و می‌توانند در شادابی، سلامت و درخشان شدن پوست تأثیر جدی بگذارند. این متخصص تغذیه درباره تأثیر خوردن میوه بر سلامت انسان گفت: خوردن میوه‌ها باعث پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف از قبیل انواع سرطان‌ها می‌شود یا درصد احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.

میوه‌هایی که دارای رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز هستند، به‌ویژه به‌دلیل فیتوکیمیکال‌ها بسیار در سلامت مؤثرند، این میوه‌ها علاوه بر خاصیت پیشگیری از سرطان‌ها می‌توانند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیز پیشگیری کنند. میوه‌های قرمز رنگ جزو بهترین مواد غذایی برای سلامتی هستند.

دکتر صفوی با تأکید بر مفید بودن میوه‌های قرمز رنگ گفت: متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد در طول سال از میوه‌های قرمز رنگ زیاد استفاده کنند. رنگ قرمز در میوه‌ها و سبزی‌ها ماده‌ای به نام فایتونوترینت تولید می‌کند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را قطعا کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌‎آورد، از رشد تومورها جلوگیری می‌کند، باعث کاهش میزان کلسترول بد در بدن می‌شود و رادیکال‌های آزادی که امکان دارد در بدن به دلایل مختلف مانند انواع استرس‌ها، شرایط آب و هوایی بد و بیماری‌ها ایجاد شوند را از بین می‌برد.

میوه‌های قرمز رنگ برای بافت مفاصل هم خیلی مناسب هستند. گوجه فرنگی و هندوانه حاوی موادی به نام لیکوپن هستند که یک ماده قوی ضد‌سرطان است و برای پیشگیری از سرطان پروستات و بیماری‌های چشم بسیار مهم است. اگر مواد قرمز رنگی را که در میوه‌ها هست حرارت دهیم ماده لیکوپن در آنها افزایش پیدا می‌کند و خاصیت ضد‌سرطانی آنها افزایش می‌یابد.

کد خبر 202890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز