همشهری آنلاین: مذاکرات ایران و گروه 1+5 امروز در آلماتی قزاقستان آغاز شد. خبرگزاریها گزارش دادند تاکنون پیشنهادی درباره تعطیلی فردو از سوی 1+5 به ایران ارائه نشده است.

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران با 1+ 5 در جمع خبرنگاران گفت که تاکنون از سوی گروه 1+5 پیشنهادی درباره تعطیلی فردو یا تعلیق غنی‌سازی 20 درصد به ایران ارائه نشده است.

وی گفت که هنوز از طرف 1+5 در مذاکرات آلماتی پیشنهادی که محتوای آن تعلیق غنی سازی 20 درصد و تعطیلی فردو باشد، مطرح نشده است.

مذاکرات ایران و 1+5 در حال برگزاری است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به آلماتی مذاکرات ایران و 1+5 دقایقی پیش در هتل ریکسوس آلماتی آغاز شد.

هوای آلماتی امروز به صفر درجه رسیده است که نسبت به روز های گذشته کمی گرم‌تر شده است. با این حال مه شهر آلماتی را در بر گرفته است.

هیات مذاکره کننده ایران روز یک شنبه به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان وارد آلماتی شد.

هم چنین نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در مدت اقامتش در آلماتی با وزیرخارجه و رییس جمهور قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

جلیلی پیش از ورود به آلماتی نیز در سر راه خود در باکو توقفی کوتاه داشت و با الهام علی اف نیز دیدار کرد.

علی باقری عضو تیم مذاکره کننده ایران و معاون سعید جلیلی نیز پیش از ظهر امروز به وقت محلی با نماینده چین در گروه 1+5 دیدار و گفت وگو کرد.

در حالی که دوطر ف ایران و 1+5 پس از هشت ماه آماده گفت وگو می شوند و ایران انتظار دارد که پاسخ به پیشنهادهایش در مسکو را در آلماتی دریافت کند پایگاه اینترنتی المانیتور به نقل ازیک منبع که به دلیل حساس بودن اطلاعات مایل به فاش شدن نامش نبود،گفت پیشنهاد 1+5 در آلماتی به ایران درواقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.

این منبع اضافه کرد در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

ایران بارها اعلام کرده است که بهتر است 1+5 پیشنهاد های جدید و معتبر با خود بیاورد و درباره فعالیت‌های هسته یی ایران و مواضعش در این باره دچار اشتباه محاسباتی نشود.

هیات های مذاکره کننده 1+5 به جز نماینده انگلیس همان هیات های قبلی هستند. جفری آدامز ، نماینده انگلیس در گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی جای خود را به سایمون گس، داده است.

ما ژائوشو، نماینده چین، ویندی شرمن، نماینده آمریکا، ژاک او دیبر نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 هستند.

سخنگوی اشتون:احتمالا مذاکرات فردا هم ادامه یابد

مایکل مان در حالی که دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در حال انجام است به میان خبرنگاران مستقر در هتل اینترکانتیننتال آمد و گفت : به صورت شفاف واکنش‌هایمان را به گزارش آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در ایران اعلام کردیم.

مدعی شد که اقدام ایران در نصب این سانتریفیوژها خلاف قطعنامه‌های موجود است و به نگرانی‌هایی که وجود دارد دامن می زند.

ایران بر اساس معاهده ان پی‌تی و پادمان جامع و تحت نظارت وبازرسی آژانس نسل پیشرفته‌ای از سانتریفیوژهای تولید داخل را در سایت غنی‌سازی نطنز نصب کرده است و به موقع آژانس را از این اقدام مطلع ساخته است.

مان درباره مذاکرات آلماتی گفت : این که ایران در استانبول در سال 2012 قبول کرد درباره برنامه هسته‌یی اش صحبت کند اقدام مثبتی است و من فکر می کنم که ما درحال پیشرفت هستیم.

سخنگوی اشتون اظهار کرد که ما منتظر یک حرکت واقعی هستیم و البته متوجه هستیم که این اقدامات یک شبه قابل تصمیم‌گیری نیستند.

وی همچنین احتمال داد که مذاکرات فردا(چهارشنبه) نیز ادامه یابد.

سخنگوی اشتون درباره پیشنهاد جدید ایران که گقته می شود در آلماتی ارایه خواهد کرد خبر دارید؟ گفت : اگر ایران پیشنهاد جدید ارایه کرده باشد خبری ندارم، اما اگر ایران پیشنهاد جدیدی داشته باشد از آن استقبال کرده و 1+5 آن را بررسی می‌کند.

 

کد خبر 203170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز