گروه شهری: دیروز سخنگوی شورای شهر تهران پس از اتمام جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران نخستین موضوعی که مطرح کرد مربوط به توافق شهرداری تهران با دانشگاه آزاد و سازمان منابع طبیعی بود.

خیابان

براساس این توافق شهرداری تهران در مجموعه وسیعی به مساحت 250هکتار از ارتفاعات شمال غرب تهران درختکاری خواهد شد. این اقدام به مناسبت هفته منابع طبیعی و با هدف کاهش آلودگی هوای تهران صورت خواهد گرفت.به گزارش همشهری یکی دیگر از موضوعات مهم مورد اشاره از سوی خسرو دانشجو مربوط به طرح یکسری پیشنهاد از سوی شورای شهرتهران به شورای‌عالی معماری و شهرسازی مبنی براعمال برخی تغییرات در طرح جامع و تفصیلی بود.

اشاره دانشجو به بند 14-7طرح تفصیلی شهر تهران بود. براساس مقررات طرح تفصیلی به مالکان زمین‌های تا 2000متر که ضوابط طرح آنها را باغ تشخیص نداده، اما در طرح ملاک عمل سابق، فضای سبز بوده‌اند اجازه داده شد که اگر ملک آنها تبدیل به پارک عمومی نشده براساس ضوابط پهنه بندی جدید پروانه ساختمانی دریافت کنند.

به گفته دانشجو براساس بندهایی از طرح‌های جامع و تفصیلی در پایان هر سال می‌توانیم روی طرح تفصیلی بازنگری داشته باشیم. شورای شهر تهران هم با استفاده از همین ظرفیت پیشنهادهایی را برای اصلاح طرح تفصیلی تدوین کرده که به‌زودی به شورای عالی شهرسازی ارائه می‌کند. وی با اشاره به اینکه برخی مناطق تهران ظرفیت لازم برای افزایش بارگذاری را ندارند، گفت: البته در بعضی جاها نیز ظرفیت بلند‌مرتبه‌سازی‌ وجود دارد اما آنچه ما را نگران می‌کند انجام ساخت وساز در نقاطی است که کشش بارگذاری و جمعیت‌پذیری بیشتر را ندارند.

مثلا در مناطقی که به لحاظ سرانه‌های خدماتی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی و... ظرفیت لازم وجود ندارد معتقدیم اجازه تحمیل بار اضافی را نباید داد. به همین دلیل در قالب پیشنهاد‌های اصلاحی مواردی را به شورای‌عالی شهرسازی ارائه دادیم. به گفته دانشجو با توجه به اینکه مدتی از اجرای طرح تفصیلی شهر تهران گذشته و در این مدت اعضای شورای شهر با نکات و ایراداتی مواجه شده‌اند به همین دلیل برای اعمال برخی تغییرات به مراجع بالادستی پیشنهاد دادیم اما اینکه مراجع بالادستی چه تصمیمی می‌گیرند قابل پیش‌بینی نیست.

دیروز همچنین سخنگوی شورای شهر تهران درباره تغییر نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو سخنانی را مطرح کرد. آنچه خسرو دانشجو برآن تأکید داشت بررسی کرایه‌های وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی، مترو و اتوبوس به‌صورت یکجا بود. وی ضمن اشاره به اینکه لایحه کرایه تاکسی به شورای شهر ارائه شده، گفت: نظر شورا بر این است که کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو به‌صورت یکجا بررسی شود بنا براین تا رسیدن لایحه نرخ‌های جدید مترو و اتوبوس، لایحه کرایه تاکسی‌ها را تصویب نخواهیم کرد.
دانشجو همچنین با تاکید بر اینکه وضعیت تاکسی با مترو و اتوبوس تفاوت دارد، اظهار کرد:

تاکسی به‌معنای واقعی کلمه بخش خصوصی است و راننده تاکسی از اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کند در حالی که اتوبوس و مترو سالانه صدها میلیارد تومان از بودجه شهری کمک می‌گیرند؛ به همین دلیل شهرداری تهران در لایحه نرخ کرایه تاکسی‌ها پیشنهاد افزایش 50درصدی نرخ‌ها را مطرح کرده است اما شورای شهر ضمن تأکید براینکه رانندگان تاکسی قشر زحمتکشی هستند که سرمایه‌شان را خودشان تهیه می‌کنند با افزایش 50درصدی نرخ کرایه‌ها موافق نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از اظهارات خود از موفقیت شهرداری تهران در شفافیت مالی سخن گفت و افزود: شهرداری در سنوات گذشته قدم‌های موفقی درشفاف‌سازی مالی برداشته که یکی از آنها افزایش تعداد پروژه‌های واگذار‌شده به‌صورت مناقصه عمومی است.

این درحالی است که گستردگی خدمات شهر اجازه برگزاری همه مناقصه‌ها را به‌صورت عمومی نمی‌دهد زیرا برخی مواقع پروژه‌ای به اجرا درمی‌آید که توان تکنیکی و سرمایه‌ای آن آنقدر زیاد و سنگین است که تنها چهار یا پنج مجری در آن عرصه می‌توانند فعالیت کنند.

کد خبر 203889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز