گروه بورس: رئیس سازمان بورس واوراق بهاداراز آغاز معاملات نقدی سکه در بورس کالا، درصورت موافقت شورای بورس، از سال 92خبر داد.

بورس

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری درباره مهم‌ترین دستور کار شورای بورس گفت:مهم‌ترین طرحی که هم‌اکنون در شورای بورس در دست بررسی است انجام معاملات نقدی سکه در بورس کالاست. در تلاش هستیم این معاملات ازسال آینده دربورس کالا آغاز شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا انجام این معاملات به مجوز بانک مرکزی نیاز دارد، گفت:برای این کار مکانیزمی طراحی خواهد شد که فقط سکه‌های متعلق به بخش خصوصی و سکه‌هایی که در دست مردم است، دادوستد شود، بنابراین این کار نیاز به دریافت مجوز خاصی ندارد. او با بیان اینکه معاملات نقدی سکه درصورت موافقت شورای بورس از سال آینده در بورس کالا آغاز می‌شود، افزود:

البته اگر شورای بورس تکلیف کند که این کار به هماهنگی بانک مرکزی نیاز دارد، باید این تکلیف انجام شود، اما به‌طور کلی انجام معاملات سکه به‌صورت نقدی، در چارچوبی که مدنظر ماست، به دریافت مجوز از بانک مرکزی نیازی ندارد، چون اتکای این بازار بر مبادله سکه‌های در دست مردم و بخش خصوصی است و همه مردم می‌توانند سکه‌های خود را در این بازار دادوستد کنند.

صالح آبادی افزود:همچنین موضوع صدور مجوز برای فعالیت دو شرکت تأمین سرمایه در دستور کار شورای بورس است که درصورت صدور این دو مجوز تعداد تأمین سرمایه‌ها به هفت شرکت خواهد رسید.

پیگیری دلایل افزایش بهره‌مالکانه معادن

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره افزایش پنج برابری نرخ بهره‌مالکانه معادن که منجر به نزول قیمت سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات شده است، گفت:وظیفه اصلی سازمان بورس پیگیری حقوق سهامداران است. بر همین اساس موضوع افزایش بهره‌مالکانه معادن در بودجه 92قطعا پیگیری می‌شود. به گفته او این موضوع درچار چوب پیگیری حقوق سهامداران در هیأت دولت پیگیری خواهد شد.

عبور ارزش مبادلات از 100هزار میلیارد تومان

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار درباره عملکرد بازار سرمایه گفت:ارزش معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال‌جاری تاکنون از مرز 100هزار میلیار تومان فراتر رفته و به 100هزارو500میلیارد تومان رسیده است. او تأکید کرد: ارزش معاملات آتی سکه از ابتدای سال تاکنون به 34هزارو701میلیارد تومان در بورس کالا رسیده است. در گروه فلزات بورس کالا 18هزارو375میلیارد تومان و در بخش نفت و پتروشیمی هم تاکنون 10هزارو621میلیارد تومان کالا دادوستد شده است. به گفته او در رینگ کشاورزی بورس کالا هم در این مدت 132میلیارد تومان محصولات کشاورزی فروخته شده است او در مورد میزان معاملات انجام شده در بورس اوراق بهادار تهران گفت:ارزش کل معاملات بورس تهران هم در سال‌جاری23هزار و 500میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 13درصد رشد نشان می‌دهد.
او با اشاره به معاملات انجام شده در فرابورس گفت:ارزش کل معاملات فرابورس هم با 56درصد رشد به 12هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 204014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز