سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

سربازان آمریکایی در حال ساخت دیوار 5/4 متری هستند که یکی از مناطق و محلات سنی‌نشین بغداد را از محلات شیعه اطراف آن جدا می‌کند.

خبر ساخت این دیوار پیش از این منتشر نشده بود اما روز جمعه شاهدان عینی از ساخت این دیوار خبر دادند. این اقدام بخشی از طرح امنیتی شدیدی است که بر نگرانی از بالکانیزه شدن پایتخت عراق دامن زده است.

وقتی این دیوار امنیتی کامل شود اقلیت سنی ادامیه در شرق رود دجله به طور کامل پشت این حصار قرار خواهند گرفت. در این صورت ایست‌های کنترل و بازرسی با حضور سربازان عراقی تنها مسیر دسترسی به منطقه پشت حصار خواهد بود. یکی از فرماندهان آمریکایی مستقر در بغداد در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: حمله شیعه و سنی ادامه دارد و حمله هر یک اقدام تلافی‌جویانه دیگری را به همراه دارد.

طرح ساخت این دیوار امنیتی 10 آوریل  آغازشده و کار آن شبانه روز ادامه دارد. شهر بغداد پر است از موانعی که اطراف بازارها و مکان‌های تجمع ایجاد شده‌است. منطقه امنیتی سبز هم یکی از همین موانع است.

اما این اولین بار است که اطراف یک منطقه به دلایل قومی حصار یا دیوار امنیتی کشیده می‌شود. این دیوار بیش از چهار متر ارتفاع دارد و به گفته مقامات آمریکایی یکی از محورهای اصلی استراتژی جدید آمریکا و نیروهای ائتلاف برای فرونشاندن درگیری‌ها و خشونت‌های قومی در شهر بغداد است.

ساخت این دیوار که «دیوار بزرگ ادامیه» نام گرفته است، اولین اقدام برنامه‌ریزان نظامی آمریکا برای منزوی کردن مناطق جنگی و درگیری نیست. در سال 2005 تلاش‌هایی صورت گرفت تا شهر سامرا با ایجاد موانع و حصار زمینی محصور شود و جلوی ورود جنگجویان به شهر گرفته شود. در شهرهای تل عفر و فلوجه هم اقدامات مشابهی صورت گرفت.

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده جدید آمریکا در عراق در این مورد می‌گوید، بر این باورم که تاکتیک‌های به کار گرفته شده در شهر تل عفر در نزدیک مرز سوریه موفقیت‌آمیز بوده‌است. اما این منطقه اکنون بار دیگر در کنترل عوامل ناآرامی قرار گرفته است. واقعیت این است که این تاکتیک‌ها در گذشته در ویتنام و الجزیره هم به کار گرفته شده بود اما جواب کافی را نداده‌اند.

بعضی‌ سنی‌هایی که در ادامیه زندگی می‌کنند از این اقدام استقبال کرده‌اند و آن را باعث تقویت امنیت شهر دانسته‌اند اما هشدار داده‌اند که این نشانه دیگری از خصومت و درگیری عمیق میان شیعه و سنی می‌تواند باشد.

خونریزی‌های شهر بغداد که با بمب‌گذاری‌های اخیر به اوج خود رسیده‌است، نگرانی زیادی را در میان مقامات عراقی و آمریکایی برانگیخته است. این درگیری ها تنها در یک روز در هفته گذشته بیش از 200 کشته به جا گذاشت. شدت این خونریزی‌ها به حدی است که مخالفان این طرح می‌گویند ساخت حصار امنیتی تنها به اختلافات قومی بیشتر دامن می‌زند و چیزی از میزان خونریزی‌ها نمی‌کاهد.

این در حالی است که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا برای سومین بار در 4ماه گذشته، وارد عراق شد تا با رهبران قومی و مقامات دولتی در بغداد دیدار کند. هدف از این سفر اعمال فشار بر نوری مالکی نخست وزیر شیعه عراق برای تسریع روند آشتی با سنی‌هاست.

گیتس پیش از این سفر به خبرنگاران گفت، زمان به سرعت برای ما در حال از دست رفتن است.

گاردین/ 20 آوریل

کد خبر 20405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز