رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با همراهی اعضای مجمع مشورتی کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با برخی مراجع عظام تقلید و امام جمعه قم دیدار کردند.

دیدار عالمان -شورای شهر

اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در حاشیه حضور در سی و یکمین نشست مشورتی خود با مراجع عظام تقلید آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله سعیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار کردند.

شوراها پل ارتباطی مردم و حاکمیت

در این دیدارها مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا با ارائه گزارشی ازروند برگزاری و مصوبات این نشست‌ها، ضمن تسلیت و محکوم‌کردن کشتار شیعیان در پاکستان، گفت: در دوره سوم شوراهای اسلامی شهرها 31اجلاس به میزبانی شهرهای مختلف برگزار شده وتا‌کنون 50طرح در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی به تصویب رسیده است. ضمن اینکه بانوان عضو کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی تاکنون 24جلسه برگزار و 30طرح در حوزه بانوان تصویب کرده‌اند.

طلایی با اشاره به اهمیت شوراها تصریح کرد: در قانون اساسی 10اصل پیرامون شوراها داریم و نخستین فرمان حضرت امام (ره) نیز در این خصوص بوده است. ضمن اینکه شوراها تنها پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت هستند اما متأسفانه آنگونه که انتظار می‌رفت به این مورد توجه نشده است. وی در ادامه به برخی راهبردها و سیاست‌های اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: همواره در نشست‌ها و طرح‌های مصوب به مواردی ازجمله حوزه دینی و مذهبی، هویت انقلابی، هویت ملی و مباحث اجتماعی تأکید داشته‌ایم.

طلایی در توضیح این موارد گفت: امروزه با توجه به تغییر شرایط، رویکرد شهرداری‌ها نیز تغییر یافته و باید تلاش کنند تا از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شوند. این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت حفظ و انتقال فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت گفت: در حوزه هویت دینی تلاش کرده‌ایم تا با توسعه مباحث قرآنی، توجه به موضوع سبک زندگی از نگاه قرآن کریم، توجه به مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر و توجه ویژه به بحث عفاف و حجاب و مواردی از این قبیل گام مثبتی در این زمینه برداریم.

آبرویی برای نظام اسلامی

براساس این گزارش آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در دیدار اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: بخش کار شما با سازمان‌های دیگر بسیار متفاوت است، از این‌رو انتظار داریم تا مسئولان در این حوزه‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند. استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه کارها باید برای رضای خدا و آسایش مردم انجام شود، گفت: اگر مسئولان با این نیت‌ کار کنند نظام اسلامی آبرومند و به الگویی برای جهانیان تبدیل می‌شود.

همچنین آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی پس از استماع گزارش مرتضی طلایی گفت: مشخص است که دردها و مشکلات را تشخیص داده‌اید و در فکر درمان و چاره‌جویی هستید. وی همچنین در توضیح هدف از بعثت گفت: باید ببینیم 124هزار پیغمبر اهدافشان چه بوده و چه رابطه‌ای بین اهداف آنان و فعالیت‌های ما وجود دارد. آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه اسلام را یک آیین فرهنگی خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم اسلام را تقویت کنیم باید پایه‌های فرهنگ را محکم کنیم. وی اضافه کرد: اینکه شوراها و شهرداری‌ها در کشور ما به سمت مسائل فرهنگی پیش می‌روند یک بشارت است زیرا تاکنون گمان می‌رفت که شهرداری‌ها باید تنها به آبادانی فکر کنند این درحالی است که اکنون تا آبادانی فرهنگی رخ ندهد کار دیگری نمی‌توان انجام داد.

اخلاق اسلامی؛ کلید حل معضلات

در ادامه دیدارهای پنجشنبه اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور، آیت‌الله سعیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با شنیدن گزارش عملکرد این اجلاس‌ها گفت: کارهای بسیار خوب و امید بخشی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها انجام شده است. این اقدامات وقتی از طریق شما به مردم منتقل می‌شود آنها خوشحال می‌شوند زیرا حس می‌کنند که مسئولانشان در اموراتشان وارد شده‌اند.

کد خبر 204510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز