همشهری آنلاین: از دنده کباب‌های معروف و خورش خلال خوشمزه و تخمه سنقری درشت و متفاوت و سایر خوردنی‌های منحصر بفرد کرمانشاه که بگذریم به شیرینی‌های معروفش می رسیم که مزه شان با یکبار چشیدن تا همیشه در زیر زبانت باقی می‌ماند.

خیلی‌ها کرمانشاه را با نان برنجی و کاک و نان خرمایی‌اش می‌شناسند و اسم کرمانشاه و کرمانشاهی که می آید یاد شیرینی‌های مخصوصش می‌افتند و سراغشان را می‌گیرند و هوای خوردن این شیرینی‌های خوشمزه به سرشان می‌زند.

همه کرمانشاهیان و کسانی که حتی یک بار سفری به کرمانشاه داشته‌اند نان برنجی و کاک و نان خرمایی را می‌شناسند و از آنها خاطره‌ها دارند و می‌دانند که خوردن این شیرینی‌های خوش طعم احساسی متفاوت به آنها می‌دهد، احساسی که شاید خوردن هیچ شیرینی دیگری نتواند همانندش را تداعی کند.

شیرینی‌های نام آشنای کرمانشاه از عطر و طعم خاصی برخوردارند و همین آنها را از سایر شیرینی‌ها متمایز می‌کند و فراموش نشدنی‌اند.

"نان برنجی" یکی از اصلی‌ترین و متفاوت‌ترین سوغات‌های استان کرمانشاه و گل سر سبد شیرینی‌های کرمانشاه است که عطر و طعم آن منحصر به خودش است و بس.

نان برنجی به عنوان شیرینی خوش طعم و رایحه کرمانشاه همیشه تاریخ مورد توجه خاص گردشگران و مردم سراسر کشور بوده و پیشینه تولید آن قدمتی طولانی دارد.

این سوغات خوش طعم و به یاد ماندنی استان کرمانشاه از قدیم الایام به کلوچه برنجی مشهور بوده است که با اندازه‌هایی بزرگتر از ابعاد کنونی پخته می‌شده و این نام به خاطر شباهت شکل و اندازه آن با کلوچه‌های دیگر روی آن گذاشته شده که البته بعدها کلوچه برنجی تغییر نام داد و به نان برنجی شهرت پیدا کرد.

نحوه تولید نان برنجی در قدیم الایام به این گونه بوده که ابتدا برنج را در تشت‌های مخصوص شسته، سپس آن را در چاله‌ای می‌ریختند و با پتک‌های سنگی دسته‌دار می‌کوبیدند.

برنج را آنقدر می‌کوبیدند که به صورت آرد در می‌آمد سپس آرد را غربال کرده و بر روی قسمت بالایی تنورهای نانوایی که به آن «داش» گفته می‌شد می‌ریختند تا آرد کاملاً خشک شود.

پس از خشک شدن آرد، مواد اولیه نان برنجی شامل روغن کرمانشاهی، شکر، تخم‌مرغ، هل و گلاب را به آن اضافه می‌کردند و نان برنجی را در تنور قرار می‌دادند تا پخته شود و آماده خوردن.

"کاک" یکی دیگر از شیرینی‌های معروف کرمانشاهیان است که از آن به عنوان سوغات محلی کرمانشاهی‌ها یاد می‌شود و ترکیبش در کنار نان برنجی و نان خرمایی حسابی خوردنی است و دیدنی.

کاک را از آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌کنند و کاک‌پزان کرمانشاهی در تهیه این نوع شیرینی سلیقه به خرج داده و روی آن را با پودر پسته، نارگیل و خلال بادام تزئین می‌کنند.

"نان خرمایی" هم از اصلی‌ترین و خوش طعم‌ترین سوغات‌های کرمانشاهیان است که همواره مورد توجه ویژه گردشگران و میهمانان ورودی به این استان قرار می‌گیرد و وقتی با گردو تزیین شده باشد که دیگر گذشتن از آن سخت است.

این شیرینی خوشمزه کرمانشاه که به نان خانقی هم معروف است، در واقع ترکیبی از آرد گندم، شکر، روغن، زعفران، آب، گلاب، تخم‌مرغ و خرما است.

می گویند در گذشته فروشندگان با ذوق و سلیقه داخل نان خرمایی سکه‌های ده شاهی می‌گذاشتند و به این ترتیب برای مشتریان خصوصاً بچه‌ها بازار گرمی می‌کردند.

در کرمانشاه نان برنجی، کاک و نان خرمایی را در مغازه نان برنجی پزها عرضه می‌کنند و کرمانشاهیان شیرینی کاک را معمولاً در کنار و به همراه نان برنجی و نان خرمائی در اعیاد و مراسمات مختلف استفاده می‌کنند.

و اما اگر گذرتان به بازار قدیمی کرمانشاه افتاد تعارف‌های فروشندگان همیشه خندان و میهمان نواز کوچه پس کوچه‌های راسته نان برنجی‌پزهای بازار قدیمی کرمانشاه را رد نکنید که براستی خوردن دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 205066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز