همشهری‌آنلاین: نمایشگاه کتاب لایپزیگ از روز ۱۴ تا ۱۷ مارس (24 تا 27 اسفند) در حالی برگزار می‌شود که به‌گفته اولیور تسیله، مدیر این دومین نمایشگاه بزرگ کتاب آلمان حدود ۲۰ هزار اثر تازه در ۳۶۵ مکان از جمله در کلیسا، دفاتر وکالت و آتلیه هنرمندان معرفی خواهند شد

expo

به گزارش هنرآنلاین، در نمایشگاه کتاب لایپزیگ 2013، بیش از ۲۸۰۰ مراسم کتابخوانی با حضور ۲۹۰۰ نویسنده و دست‌اندرکار نگارش و نشر برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی از جمله چهره‌های سرشناس شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در این نمایشگاه است. تازه‌ترین کتاب میخائیل گورباچف و همچنین رمان مارتین والسر، نویسنده‌ پرآوازه‌ آلمانی در میان این کتاب‌ها قرار دارند.

نمایشگاه کتاب لایپزیگ 2013 درباره ایکه بیشتر تمرکز این نمایشگاه بر ارائه چه آثاری هست، گفته: "ما می‌کوشیم طیف گسترده‌ بازار کتاب را در زمینه‌های گوناگون پوشش دهیم و بازدیدکنندگان را به خواندن تشویق کنیم."

جایزه‌ کتاب ادبی برتر

بخش اصلی نمایشگاه کتاب لایپزیک، اهدای جایزه ۱۵ هزار یورویی به "اثر برتر ادبی" سال است. برای دریافت این جایزه‌ پنج نویسنده‌ تازه‌کار آلمانی با آثارشان نامزد شده‌اند.

کتاب "پس از آن" نوشته لیزا کرنتسلر یکی از این آثار است که به رابطه‌ دوستی دو دختر جوان می‌پردازد. لیزا کرنتسلر که در سال ۱۹۸۳ میلادی به دنیا آمده و در رشته‌ی هنرهای تجسمی تحصیل کرده، رمان خود را با این جمله آغاز می‌کند: "اسم قهرمان داستان من شاید لوتا است، شاید لوئیزا، یا لوتسیا یا یاسمین یا سلینه یا ژوستین یا..."

عنوان رمان نویسنده‌ دیگر، بیرک ماینهارت‌، "خواهران و برادران" است. قهرمانان این کتاب بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۹ میلادی (فروپاشی دیوار برلین) در شرق آلمان، در تورینگن زندگی کرده‌اند. بیرک ماینهارت‌که خود در ۱۹۵۹ میلادی در برلین شرقی به‌دنیا آمده، در این کتاب زندگی مردم عادی را که در آلمان سوسیالیستی با هم مثل خواهر و برادر بودند، به تصویر می‌کشد.

به نوشته دویچه‌وله، رمان "زمستان برای ماهی‌ها خوب است" نوشته آنا وایدن‌هولتسر، سومین اثر نامزد شده برای دریافت جایزه برتر است. این نویسنده‌ جوان در نخستین اثر خود به زندگی زنی که پس از ۲۰ سال خدمت در یک شرکت از کار اخراج می‌شود، می‌پردازد.

دیوید واگنر در "زندگی" داستان مردی را که در بستر مرگ در انتظار اهدای یک کبد سالم است، بازگو می‌کند؛ و رالف دوهرمن، در نخستین رمان خود‌، زندگی سه نسل از خانواده‌ کرونهارت را که پس از جنگ جهانی اول در شهر برمن یک کارخانه‌ دستمال‌دوزی دایر کردند، به تصویر می‌کشد. رالف دوهرمن خود در سال ۱۹۶۳ میلادی در این شهر به دنیا آمده و پیش از آغاز نویسندگی به عنوان راهنمای سفر در آمریکای جنوبی کار می‌کرده‌ است.

گفتنی است، نمایشگاه کتاب لایپزیک 2013، امسال برای نخستین بار "جایزه‌ کتاب الکترونیکی" را که به همت خود نویسنده و با همکاری نرم‌افزار آمازون منتشر می‌شود و در اختیار خواننده قرار می‌گیرد، به ارزش ۳ هزار یورو اهدا می‌کند.

کد خبر 205351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز