همشهری آنلاین: شاهنامه شاه تهماسب که از آن به عنوان نفیس‌ترین کار هنری از کتاب حکیم ابوالقاسم فردوسی یاد می‌شود با ٣٠٠ تصویر مینیاتوری در شهر کتاب عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین خبرگزاری مهر، شاهنامه هوتون یا شاهنامه شاه تهماسب در برگیرنده 300 تصویر مینیاتور، چاپ موزه متروپولیتن و دانشگاه ییل، به تازگی در فروشگاه مرکزی شهر کتاب عرضه شده است.

این کتاب در کارگاه هنری شاه تهماسب صفوی و به دستور او در مدت 20 سال  بر اساس کتاب حکیم ابوالقاسم فردوسی گردآوری و سپس با نیت دستیابی به صلح پایدار به سلطان عثمانی هدیه شد.

کتاب شاهنامه شاه تهماسب در دولت آیت‌الله  هاشمی رفسنجانی  و به همت  زنده یاد دکتر حسن حبیبی با یک تابلوی خارجی معاوضه و عمده تابلوهای آن به ایران آمد.

در سال 1981 این کتاب در دو مجلد توسط دانشگاه هاروارد در 700 نسخه شماره شده به طبع رسید که از این نسخ مطبوع تعداد اندکی به چاپ رسید.

همچنین خلاصه‌ای از کتاب به همراه مجموعه کامل مینیاتورهای شاهنامه شاه تهماسب به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی با تصاویر کامل رنگی توسط موزه متروپولیتن و دانشگاه ییل به چاپ رسیده است. شاهنامه شاه طماسب در 228 صفحه با دو جلد گالینگور و چرمی و در قطع رحلی بزرگ منتشر شده است.

این اثر در حال حاضر در بخش کتاب‌های خارجی فروشگاه مرکزی شهرکتاب عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین اوایل تابستان امسال خبری هم در رسانه‌ها متشر شد که قرار است فیلمی مستند درباره خروج و بازگشت این اثر نفیس به ایران توسط یک مستندساز ایرانی ساخته شود.

more  ماجرای شاهنامه شاه تهماسب مستند می شود

کد خبر 205409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز