گروه بین‌الملل: درحالی‌که سازمان ملل متحد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پاکستان را نقض حاکمیت این کشور خوانده و آن را غیرقانونی اعلام و محکوم کرده، دادگاهی در داخل آمریکا هم سیا را موظف به ارائه اطلاعات در این رابطه کرده است.

پاکستان

بن امرسون، گزارشگر ویژه حقوق بشر و رئیس تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد پس از سفری سه روزه برای تحقیق در این رابطه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات غیرقانونی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حق حاکمیت پاکستان را نقض کرده و به ساختار قبیله‌ای این کشور ضربه زده است. در این بیانیه که توسط دفتر کمیسیونر حقوق بشر در ژنو منتشر شده، آمده است: در چارچوب قوانین بین‌الملل، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بدون هیچ نوع هماهنگی با نمایندگان منتخب مردم یا دولت قانونی پاکستان صورت گرفته است.

بر این اساس اقدام آمریکا، استفاده از زور و نیرو در خاک کشوری دیگر بدون هماهنگی با مسئولان آن به‌حساب می‌آید و نقض حاکمیت پاکستان است. بن امرسون در‌ماه ژانویه اعلام کرده بود که درباره ۲۵ حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان، یمن، سومالی، افغانستان و مناطق فلسطینی تحقیق می‌کند. تیم تحقیقاتی سازمان ملل به‌صورت محرمانه هفته گذشته به پاکستان سفر کرد و خبر حضور آنها تنها پس از خروج‌ بازرسان سازمان ملل از این کشور منتشر شد.

قرار است بن امرسون به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر و ضد‌تروریسم در‌ماه اکتبر گزارش کامل خود در این رابطه را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند. اکثر حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین در نقاط مختلف جهان توسط آمریکا صورت می‌گیرد. علاوه بر آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هم از هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی استفاده می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌دنبال درخواست کشورهایی مانند پاکستان، روسیه و چین، امرسون را مسئول تحقیقات درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کرد. دولت آمریکا به‌دنبال انتشار بیانیه سازمان ملل روز گذشته حرف زیادی برای گفتن نداشت و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور در نشستی خبری با اشاره به مذاکره با مقام‌های پاکستان درباره عملیات ضد‌تروریسم تنها اعلام کرد که نمی‌تواند درباره اطلاعات محرمانه صحبت کند.

حکم دادگاه آمریکا علیه دولت

بیانیه سازمان ملل در حالی منتشر شده که یک دادگاه فدرال آمریکا با صدور حکمی، سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) را موظف کرده که اطلاعات مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در سراسر جهان را ارائه دهد. به‌دنبال شکایت اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، این دادگاه براساس قوانین آزادی اطلاعات تأکید کرده که سازمان سیا دیگر نمی‌تواند سیاست سکوت خود را درباره هواپیماهای بدون سرنشین ادامه دهد.

مقام‌های اتحادیه آزادی‌های مدنی در پیامی با ابراز رضایت از این حکم اعلام کرده‌اند که چهار هزار نفر در نقاط مختلف جهان با حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده‌اند و سازمان سیا دیگر نمی‌تواند اطلاعات در این رابطه را مخفی نگه دارد. استفاده گسترده آمریکا از حملات هواپیماهای بدون سرنشین که به «اعدام‌های بدون‌محاکمه» مشهور شده، انتقاد شدید نهادهای حقوق بشر و خشم مردم کشورهای مختلف ازجمله پاکستان را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 205571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز