همشهری آنلاین: یک روحانی با نفوذ عربستانی به رژیم آل‎سعود هشدار داده در صورتی‎که اصلاحات را در این کشور به اجرا نگذارد، با قیام مردمی و زوال احتمالی پادشاهی سعودی مواجه خواهد شد.

عربستان سعودی

به گزارش پرس تی وی، بر اساس گزارشی که روز یکشنبه 27 اسفند در نشریه فایننشال تایمز در همین خصوص منتشر شده، شیخ سلمان العوده با انتشار نامه‎ای سرگشاده در صفحه فیس بوک و توئیتر خود در اینترنت، به خاندان آل‎سعود هشدار داده که سوزانده شدن نمادین تصاویر مقامات را از جانب تظاهرکنندگان معترض نادیده نگیرند و به این موضوع فکر کنند که این تظاهرات سرانجام به کجا منتهی خواهد شد. »

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از این روحانی برجسته عربستانی نوشته: « چه گونه ممکن است کشوری که به جای نهادها بر اساس روابط فردی اداره می‎شود، با خطر مواجه نشود؟ مردم به خصوص جوانان نمی‎دانند کانال‎های ارتباطی آنان با دولت چیست؟»

کشور عربستان از فوریه ۲۰۱۱ ، تقریبا هر روز صحنه اعتراضات مردمی است. این تظاهرات بیشتر در منطقه قطیف و شهر عوامیه در استان الشرقیه برگزار می‎شوند.

خواسته تظاهرکنندگان عربستانی در ابتدا، آزادی تمامی زندانیان سیاسی، برخورداری از آزادی بیان وبرگزاری اجتماعات و همچنین پایان دادن به تبعیض گسترده در این کشور عنوان شد.

این درحالی است که رفته رفته و به خصوص پس از آن‎که نیروهای امنیتی سعودی در نوامبر ۲۰۱۱ ، ۵ معترض را در استان الشرقیه کشته و شمار زیاد دیگری را زخمی کردند، تظاهرات مردم عربستان به تظاهرات اعتراض‎آمیزی علیه رژیم ظالم و سرکوب‎گر آل‎سعود تبدیل شد.

نیروهای رژیم سعودی در جریان سرکوب اعتراضات مردمی، ده‎ها تن از جمله شیخ نمرالنمر روحانی برجسته شیعه را نیز بازداشت کردند.

العوده روحانی برجسته و با نفوذ عربستانی در ادامه مطالب منتشر شده در صفحه شخصی خود در اینترنت، تصریح کرد: «مردم این‎جا همانند مردم در سراسر جهان هستند، آنان آرزوها و خواسته‎هایی دارند و وقتی که حقوق آنان نقض می‎شود، ساکت نخواهند نشست. وقتی مردم امید خود را از دست دهند، وقوع هرچیزی ممکن است، گسترش خشم مردم باعث خواهد شد تا رهبری اجتماعی و سیاسی قدرت خود را از دست داده و کار رهبری از خیابان‎ها و به دست مردم ادامه یابد.»

به گفته دیده‎بان حقوق بشر، رژیم سعودی معمولا هرگونه اظهارات انتقاد آمیزی از دولت را سرکوب می‎کند.

کد خبر 205738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز