سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه دفاع ملی آفریقای جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که بیشتر نیروهای نظامی این کشور از جمهوری آفریقای مرکزی خارج شده‌اند.

آفریقا

به گزارش ایرنا، پیکی گریفˈ سخنگوی این اتحادیه نظامی گفت: در حال حاضر تنها در حدود 18 سرباز آفریقای جنوبی در جمهوری آفریقای مرکزی حضور دارند و حداقل 200 تن دیگر از این سربازان از مرزهای این کشور خارج شده اند.

وی گفت: تجهیزات نظامی نیروهای نظامی آفریقای جنوبی نیز تا زمان بازگرداندن آنها در فرودگاه شهر ˈبانگوییˈ پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای نظامی فرانسوی است ، نگهداری خواهند شد.

تصمیم دولت آفریقای جنوبی برای خروج نیروهایش از جمهوری آفریقای مرکزی بدنبال کشته شدن شماری از سربازانش توسط نیروهای شورشی این کشور صورت می گیرد.

در جریان حمله ائتلاف شورشیان آفریقای مرکزی موسوم به ˈسلکاˈ به شهر ˈبانگویی ˈ که در روز شنبه هفته گذشته صورت گرفت، 13 سرباز آفریقای جنوبی کشته و 27 سرباز دیگر این کشور زخمی شدند.

این سربازان بخشی از 200 نیروی نظامی آفریقای جنوبی هستند که در اوایل سال جاری میلادی به منظور حمایت از دولت جمهوری آفریقای مرکزی به بانگویی اعزام شده بودند.

پس از کشته شدن سربازان آفریقای جنوبی در جمهوری آفریقای مرکزی برخی از روزنامه ها و رسانه های جمعی این کشور، مسایل و سووالاتی را راجع به ضعف لجستیک نیروهای یاد شده در زمان حمله شورشیان و نیز نیت واقعی دولت از اعزام این نیروها مطرح کرده اند.

روزنامه میل گاردین در تحلیلی دراین ارتباط نوشت که هدف واقعی از اعزام این نیروها حمایت از منافع اقتصادی برخی از شرکت های فعال این کشور در جمهوری آفریقای مرکزی بوده است.

ˈهلن زیلرˈ رهبر حزب اتحاد دمکراتیک روز دوشنبه گذشته گفت که انگیزه و نیز شیوه اعزام نیروهای آفریقای جنوبی به جمهوری آفریقای مرکزی بایستی افشا کرد چرا که هر دو اینها یک رسوایی سیاسی شمرده می شود.

وی افزود: سربازان آفریقای جنوبی به منظور دفاع از رژیم دیکتاتور و متزلزل ˈفرانسوآ بوزیزهˈ و ˈمنافع صاحبان کسب و کار یک حزب سیاسیˈ ( حزب حاکم کنگره ملی آفریقا) به جمهوری آفریقای مرکزی اعزام شده بودند

.حزب ˈاتحاد دمکراتیک ˈ اصلی ترین حزب مخالف دولت همچنین روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که بدنبال وادار کردن ˈژاکوب زوماˈ رییس جمهور آفریقای جنوبی برای عقب نشینی سریع نیروهای این کشور از جمهوری آفریقای مرکزی است.

جمهوری آفریقای مرکزی محصور در خشکی بوده و در جنوب کشور چاد، جنوب و جنوب غربی کشور سودان، شرق کامرون و شمال دو کشور جمهوری دمکراتیک کنگو و جمهوری کنگو قرار گرفته ‌است.

کشور 4 میلیون و 400 هزار نفری جمهوری آفریقای مرکزی از زمان استقلالش تاکنون همواره مواجه با کودتا و شورش های مختلف بوده است.

این کشور با وسعتی بالغ بر 622 هزار و 984 کیلومترمربع و به رغم داشتن معادن غنی اما به دلیل این بی ثباتی ها از فقیرترین کشورهای جهان بشمار می آید.

کد خبر 207086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز