گروه بورس: همزمان با صعود شاخص‌های بورس از ابتدای امسال، ترکیب بزرگان بورس تغییر کرد. طبق اطلاعات تازه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به رده نخست در جدول بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس صعود کرد.

بورس

شرکت ملی صنایع مس هم که قبلا این عنوان را در اختیار داشت به رده سوم نزول کرد.به گزارش همشهری تا همین یک دهه پیش خبری از شرکت‌های چند هزار میلیارد تومانی در بورس نبود و در ابتدای دهه80 هم شرکت‌هایی مانند ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری غدیر با ارزشی معادل 700 تا 900 میلیارد تومان رده‌های نخست بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را در دست داشتند، اما از سال85 قواعد بازار سهام تغییر کرد و پای شرکت‌های بزرگ دولتی به بورس باز شد و پس از آن با آغاز روند رو به رشد بازار سهام از سال89 این شرکت‌های بزرگ روزبه‌روز بزرگ‌تر شدند؛

به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 71هزارو280میلیارد تومان از مجموع کل ارزش بازار سهام در اختیار 10شرکت خصوصی است. ارزش کل بورس تهران در حال حاضر 180هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد که 10شرکت نخست بورس وزن زیادی در معاملات بورس تهران دارند.

تازه‌ترین اطلاعات از ترکیب بزرگان بورس نشان می‌دهد که همزمان با صعود شاخص‌های بورس، ترکیب 10شرکت نخست بورس تهران هم با تغییر مواجه شده است؛ به‌طوری‌که شرکت فولاد مبارکه اصفهان که پیش از این در رتبه سوم جدول بورس قرار گرفته بود به رده نخست صعود کرد و شرکت مخابرات با ارزشی معادل 10هزارو826میلیارد تومان در جایگاه دوم بورس قرار گرفت. شرکت ملی صنایع مس که در نیمه دوم پارسال پس از چهار سال رتبه نخست بورس را از شرکت مخابرات پس گرفته بود به‌دلیل کاهش ارزش سهامش به رده سوم بورس نزول کرده است.

نکته جالب توجه اینکه به‌دلیل رشد ارزش سهام شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس ارزش کل سهام این شرکت به مرز 10هزار میلیارد تومان رسیده و در رتبه چهارم بزرگ‌ترین شرکت بورس قرار گرفته است. سهام این شرکت در طول چند‌ماه گذشته عموما با صف خرید سهامداران مواجه بوده است.

پس از این چهار شرکت به‌ترتیب شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، ‌چادرملو، سرمایه‌گذاری‌غدیر و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به‌ترتیب رتبه‌های پنجم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را در اختیار گرفته‌اند.پیش‌بینی می‌شود درصورت موفق بودن عرضه هلدینگ خلیج‌فارس، در روز سه‌شنبه - فردا - ترکیب جدول بزرگان بورس تهران بازهم دستخوش تغییرات جدیدی شود.

کد خبر 209064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز