گروه شهری: رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه دولت اگر در معذوریت نبود محیط‌زیست را زودتر از سازمان مدیریت منحل می‌کرد، گفت: تا زمانی که محیط‌زیست در دستگاه حاکمیتی در اولویت برنامه‌ها نباشد، توجه در سطح کلان نسبت به مسائل محیط‌زیستی رخ نخواهد داد.

environment

محمد هادی حیدرزاده در جلسه شورای مرکزی کارگروه محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران که صبح دیروز با حضور سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست در فرهنگسرای خاقانی تشکیل شد، گفت: امیدواریم توجه به سازمان‌های مردم نهاد در سطح کشور به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست در راس برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

حیدرزاده با بیان اینکه ظهور تشکل‌های مردمی در حوزه محیط‌زیست بعد از کنفرانس ریودوژانیرو اتفاق افتاد، گفت: یکی از محورهای حضور و مشارکت مردم جلوگیری از تخریب محیط‌زیست بود که حکومت‌ها چاره‌ای جز قبول مشارکت مردم نداشته به همین دلیل در این حوزه افزایش قابل‌توجهی در پیدایش تشکل‌های محیط‌زیست در بعد کمی به‌وجود آمد.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار با اظهار اینکه توسعه تشکل‌ها در همه بخش‌ها در ایران ازجمله در حوزه محیط‌زیست روند توسعه کمی داشته ولی به لحاظ کیفیت توسعه نداشته است، گفت: از دلایل کاهش توسعه کیفی یکی توجه و ایجاد تشکل‌ها براساس مد بدون توجه به ایجاد زیر ساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین عدم‌اعتقاد دولت به ایجاد تشکل‌های مردمی بوده است که این دو عامل حوزه اثر‌گذاری تشکل‌ها را کاهش داده است.

وی ضمن تشکر از ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: هر چه بخواهیم موضوع سیاست را از محیط‌زیست جدا کنیم امکان پذیر نیست زیرا مهم‌ترین موضوع هزاره سوم مبحث محیط‌زیست است و به همین دلیل بسیاری از تشکل‌های زیست‌محیطی در بعد بین‌المللی تبدیل به حزب شده‌اند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون وضعیت کشور در زمینه محیط‌زیست در شرایط مطلوبی نیست ولی با تلاش‌ها و فعالیت‌های مؤثر سازمان‌های مردم‌نهاد در زوایه‌ای است که توجه به مسائل محیط‌زیستی در اولویت قرار گرفته است، گفت: امیدواریم بتوانیم با ایجاد حساسیت در سطح مدیران بی‌توجهی به مسائل محیط‌زیستی به‌عنوان یک ضد‌ارزش تلقی شود.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار همچنین به نقش و اهمیت مشارکت‌های مردمی در ارتقای سطح فرهنگ زیست‌محیطی مردم اشاره کرد و افزود: تا زمانی که موضوع محیط‌زیست در دستگاه حاکمیتی در اولویت نباشد توجه در سطح کلان نسبت به مسائل محیط‌زیستی رخ نخواهد داد.حیدرزاده بااشاره به اینکه هم‌اکنون اولویت، توجه و نگاه به محیط‌زیست در سطح کشور وجود ندارد، گفت: امیدواریم در دولت آینده نگاه بهتری در حوزه فعالیت‌های محیط‌زیستیلحاظ شود.

وی اظهار کرد: وضعیت محیط‌زیست کشور هم‌اکنون در شرایط بحرانی است و به همین دلیل باید مطالبات سازمان‌های مردم نهاد از کانداید‌های دستگاه اجرایی علاوه بر ارائه برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی ارائه مطالب محیط‌زیستی هم باشد.

کد خبر 209291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز