یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: در دو روز پایانی ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهروروستا تعداد نامزدهای این انتخابات تکان خورد و رقم ثبت نام شدگان در ظهر روز پایانی ثبت‌نام‌ها در تهران به هزار و 250نفر رسید.

آنتخابات شوراها

مهلت هفت‌روزه متقاضیان شورا‌های شهر و روستا از روز 26فروردین آغاز شده بود که تا پایان ساعت اداری هر روز از آنان ثبت‌نام می‌شد، اما نیمروز گذشته با اطلاعیه‌ای که ستاد انتخابات کشور صادر کرد این زمان تا ساعت 22 تمدید شد تا باقیمانده داوطلبان فرصت مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور را پیدا کنند.

با پایان ثبت‌نام حداقل صلاحیت‌های داوطلبان شوراهای شهر و روستا از مراجع چهارگانه نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، دادگستری و ثبت احوال استعلام می‌شود و پس از آن هیأت‌های اجرایی اقدام به رسیدگی به صلاحیت کاندیداها می‌کنند. نتیجه نیز براساس وعده داده شده آخر اردیبهشت‌ماه اعلام و اسامی نهایی نامزدها مشخص می‌شود تا در انتخاباتی که در روز بیست و چهارم خرداد همزمان با ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد تکلیف 207هزار و 587کرسی شوراهای شهروروستا شامل اعضای اصلی و علی‌البدل مشخص شود.

چهره ها آمدند

در روزهای گذشته چهره‌های به نسبت شناخته شده سیاسی، فرهنگی و ورزشی زیادی در انتخابات شوراها اعلام نامزدی کردند؛ از اعضای کنونی شورای شهر گرفته تا برخی اعضای دولت‌های نهم و دهم. زمینه فرهنگی و اجتماعی شوراها نیز باعث شده تا جمعیت قابل‌توجهی از افراد صاحب‌نام در عرصه‌های ورزشی و هنری به‌دنبال کسب تجربه جدید در معرض آرای مردم قرارگرفتن برای خود باشند. به گفته فرماندار تهران در این دوره استقبال ورزشکاران و هنرمندان نسبت به دوره‌های قبلی افزایش‌یافته و حضورشان در دوره چهارم انتخابات شورای شهر تهران چشمگیر بوده است.

اینگونه شاید بتوان ترکیب رقبای اصلی انتخابات شوراهای چهارم را مجموعه‌ای از ورزشکاران، کسبه، هنرمندان و اعضای کنونی شورا دانست. صاحبان عناوینی همچون مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، دبیرکل فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای، مربی فوتبال، خواننده پاپ، خواننده سنتی، مجری برنامه کودک و نوجوان، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و بازیگر تلویزیون و سینما ازجمله افرادی بودند که طی هفت‌روز مهلت ثبت‌نام انتخابات شوراها نامزدی خود را اعلام کردند. علیرضا دبیر، هادی ساعی، آرش میراسماعیلی و حسین رضازاده قهرمانان کشتی، تکواندو، جودو و وزنه‌برداری هستند که ثبت‌نام کرده‌اند و می‌توانند کلکسیون سوابق رشته‌های ورزشی را در شورای شهر تکمیل کنند.

جمعی از مدیران سابق و فعلی شهرداری نیز ازجمله ثبت‌نام‌کنندگان بودند. محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران یکی از این چهره‌ها بود که در انتخابات ثبت‌نام کرد. برخی از اعضای شورای شهر ازجمله مهدی چمران، خسرو دانشجو، رسول خادم، مرتضی طلایی، معصومه آباد، معصومه ابتکار، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، هادی ساعی، حسن بیادی و عباس شیبانی در همان روز سوم ثبت‌نام‌ با حضور در فرمانداری تهران رسما کاندیداتوری خود را برای دور چهارم شوراها اعلام کردند. برخی دیگر ازجمله پروین احمدی‌نژاد و احمد مسجدجامعی در روز آخر ثبت‌نام کردند. حمزه شکیب و محمد علی نجفی نیز تا لحظه تنظیم خبر نامشان بین ثبت نام کنندگان نبود.پرویز سروری و محمد مهدی مفتح از دیگر فعالان سیاسی بودند که روز گذشته ثبت‌نام کردند. صدیقه حکمت همسر شهید بابایی نیز با حضور در فرمانداری تهران ثبت نام کرد.

دولتی‌ها

برخی چهره‌های دستگاه اجرایی نیز که با پایان عمر دولت دهم کنار‌رفتن خودشان را بنا به سنت، در دولت بعدی محتمل دیده‌اند تداوم حیات سیاسی خودشان را از طریق شوراهای شهر و ثبت‌نام در انتخابات دور چهارم این شورا تدارک دیدند. تجربه ثابت کرده که صاحبان صندلی شوراها در انتخاب رئیس‌جمهور بی‌تأثیر نیستند و چه بسا وزیران کابینه دولت‌های بعدی باشند.

اینگونه بی‌دلیل نمی‌تواند باشد که چهره‌های قدیم و جدید دولت برای کسب صندلی‌های سبز‌رنگ خیابان بهشت خیز برداشته‌اند، همچنان که نشانه‌هایی از عزم جدی دولت برای این اتفاق دیده می‌شود، ازجمله وزیر کار استیضاح شده دولت دهم که گفته برای نامزدی در انتخابات شوراها از سمت معاونت رئیس‌جمهور در امور اجتماعی استعفا کرده و آقای احمدی‌نژاد هم پذیرفته است.
در واقع سه وزیر سابق احمدی‌نژاد ازجمله چهره‌های دولتی هستند که داوطلب عضویت در شورای شهر تهران شده‌اند.

پس از محمد رضا اسکندری وزیر کشاورزی دولت اول احمدی‌نژاد، حمید بهبهانی وزیر استیضاح شده راه و ترابری و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر استیضاح‌شده کار و امور اجتماعی نیز در روز آخر ثبت‌نام‌ها به فهرست رقبای احتمالی روز 24خرداد شوراهای شهر اضافه شدند.

آغاز فهرست‌گیری از اسامی

با پایان ثبت‌نام نامزدها اگر چه هنوز اسامی تأیید صلاحیت‌شده‌ها اعلام نشده ولی زمان تشکیل ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی فرا رسیده است و فعالان گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در این زمینه به تلاش افتاده‌اند. احمد مسجدجامعی عضو اصلاح‌طلب شورای شهر فعلی در پاسخ به این سؤال خبرگزاری مهر که اصلاح‌طلبان تحت عنوان چه لیستی در انتخابات حاضر می‌شوند و اینکه آیا لیست 31نفره می‌دهید، گفته « اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای انتخابات شورای شهر داشته‌اند و در یک فضا و برنامه تعریف شده با یک لیست 31نفره وارد انتخابات خواهند شد».

گروه های مختلف اصولگرا هم تلاش‌هایی را برای یارگیری از اسامی احتمالی انتخابات شورای شهر چهارم آغاز کرده اند. به گفته سعید احمدی‌شهرکی، فرماندار تهران 28اردیبهشت اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان اعلام می‌شود و پس از آن تبلیغات انتخابات از 16خرداد به‌مدت هفت روز انجام می‌شود که تا آن روز فرصت یکماهه‌ای برای شفاف‌شدن این فهرست‌های انتخاباتی وجود دارد.

کد خبر 210382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز