گروه اقتصادی : همزمان با موافقت کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با افزایش میانگین قیمت حامل‌های انرژی به میزان 38درصد مشروط به اینکه درآمد دولت از محل این افزایش قیمت‌ها از 50هزار میلیارد تومان فراتر نرود، گمانه زنی‌ها درباره قیمت فراورده‌های نفتی، گاز و برق قوت گرفت.

بنزین

به گزارش همشهری، هنوز مشخص نیست که مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در صحن علنی به تصویب نهایی مجلس برسد یا نه، اما پرسش اصلی این است که درصورت تمکین دولت در برابر تصمیم نهایی مجلس، قیمت حامل‌های انرژی به‌صورت یکسان افزایش می‌یابد یا اینکه دولت قیمت‌ها را به‌صورت گزینشی اصلاح خواهد کرد؟

برخی گمانه زنی‌های اولیه نشان می‌دهد که درصورت افزایش یکسان قیمت حامل‌های انرژی، قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی از 400 به 550، بنزین معمولی آزاد از 700 به 1000، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای از 500 به 700، بنزین سوپر آزاد از 800 به 1100، گازوئیل نیمه یارانه‌ای از 150 به 210 و گازوئیل آزاد از 350 به 480تومان افزایش پیدا کند. دولت در لایحه بودجه پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به‌صورت مبهم و کلی مطرح کرده بود به‌نحوی که از محل این آزادسازی قیمت‌ها درآمد دولت به 120هزار میلیارد تومان افزایش یابد؛ پیشنهادی که به گفته جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با همشهری به تصویب اعضای این کمیسیون نرسیده است.

هنوز هیچ مقام دولتی به این تصمیم کمیسیون یادشده واکنش نشان نداده است اما اظهارنظر انتقادی محمود احمدی‌نژاد درباره مخالفت با افزایش میزان یارانه نقدی به ازای هر نفر 250هزار تومان نشان می‌دهد که دولت مصمم بوده تا بودجه ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی به 120هزار میلیارد تومان افزایش یابد. ابهام اصلی که تاکنون از سوی مسئولان دولتی بدون پاسخ مانده این است که درصورت افزایش میزان درآمد هدفمندی یارانه‌ها به 120هزار میلیارد تومان، قیمت حامل‌های انرژی چند درصد افزایش خواهد یافت؟

افزایش قیمت سوخت قطعی است

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به تصویب 50 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی در سال‌جاری از افزایش قیمت بنزین، نفت‌گاز و گاز CNG خبر داد. به گزارش فارس، ایرج ندیمی افزود: در مورد بنزین، نفت‌گاز و CNG با تغییر قیمت روبه‌رو خواهیم بود و بقیه حامل‌های انرژی به قیمت سال گذشته خواهد بود. عضو کمیسیون تلفیق بودجه92 مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این ارقام متوسط قیمت پیشنهادی با توجه به فوب خلیج‌فارس بنزین 460 تا 800، نفت گاز 200 تا 250 و CNG هم 200 تا 250تومان درنظر گرفته شده است. وی افزود: درآمد محقق شده دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال91 رقمی حدود 28هزار میلیارد تومان بوده و مابقی آن تا رقم مصوب در بودجه سال گذشته که 65هزار میلیارد تومان بوده را از محل دیگری تأمین کرده و از محل بازتوزیع نبوده است.

احتمال افزایش گزینشی قیمت‌ها

گزینه دیگر پیش روی دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌صورت گزینشی است؛ به‌نحوی که برای مقابله با قاچاق سوخت، ممکن است دولت به این نتیجه برسد که قیمت فراورده‌های نفتی را که از امکان قاچاق بیشتری برخوردار است به میزانی افزایش دهد که قاچاق این فراورده‌ها نظیر گازوئیل و نفت کوره و سفید برای قاچاقچیان سودآور نباشد. البته خطر انتخاب این گزینه به‌ویژه افزایش بیش از اندازه قیمت فراورده‌های قاچاق‌شونده نظیر گازوئیل ممکن است باعث تشدید رکود در برخی از فعالیت‌های اقتصادی به سبب افزایش هزینه قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات شود. به گزارش همشهری، گزینه دیگر دولت افزایش قیمت برخی دیگر از فراورده‌های نفتی نظیر بنزین به‌دلیل مصرفی بودن آن و تعیین قیمت برق و گاز متناسب با نوع مصرف مسکونی، اداری و صنعتی است.

کد خبر 210769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز