گروه بین‌الملل: در گیرودار بحران خونین سوریه، اروپایی‌ها بیش از همه نگران این موضوع هستند و بازخورد این نگرانی هم تازه‌ترین هشدار یک مقام بلندپایه اروپایی است که اعلام کرده صدها اروپایی کنار گروه‌های مسلح در سوریه و علیه ارتش این کشور، می‌جنگند.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیل دی کرچوف هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا هشدار داد که در حال حاضر صدها اروپایی کنار گروه‌های مسلح در سوریه می‌جنگند و شمار آنها هم 500نفر برآورد می‌شود.اروپایی‌ها که شماری از کشورهایشان ازجمله فرانسه و انگلیس همچنان بر طبل مسلح‌سازی‌ مخالفان می‌کوبند، از آن رو نگران حضور شهروندان خود در جنگ خونین سوریه هستند که این افراد پس از بازگشت به اروپا، به‌علت ارتباط‌گیری با شبه نظامیان القاعده و کسب تجارب جنگی تبدیل به افرادی کارآزموده در میدان جنگ می‌شوند و در نتیجه پتانسیل انجام هرگونه عملیات تروریستی و شبه‌نظامی داخل اروپا را دارند.

از میان شهروندان اروپایی، شهروندان کشورهای انگلیس، فرانسه، ایرلند، بلژیک و هلند پررنگ‌ترین حضور را میان گروه‌های مسلح در سوریه دارند.پیش از این، وزیر خارجه بلژیک اعلام کرده بود که با اعمال مجازات‌های قضایی در حق شهروندانی که ثابت شود در جنگ سوریه نقش داشته‌اند، موافق است. وی هشدار داده بود که این افراد تهدیدی برای امنیت کشور تلقی می‌شوند. از همین رو، سرویس‌های اطلاعاتی اروپا تحقیقات امنیتی خود را گسترش داده و انگلیس و بلژیک تلاش‌های خود را برای اطلاع از کیفیت بسیج کردن افراد در کشورهایشان دوچندان کرده‌اند.

در هلند هم مسئولان با بالا بردن سطح تهدیدات تروریستی به سطح تهدیدات ملموس، علت آن را نگرانی از افراطی بودن شهروندانی اعلام کرده‌اند که از سوریه بازمی‌گردند.اظهارات هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا در حالی بیان می‌شود که طی روزهای گذشته بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرده بود که افرادی از 23کشور خارجی در کشورش با ارتش می‌جنگند و اتحادیه اروپا و آمریکا تاوان مسلح‌سازی‌ گروه‌های مسلح را خواهند پرداخت.

اما یک هفته پس از جلسه محرمانه شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه اخباری از این جلسه به رسانه‌ها درز کرد که براساس آن، نماینده آمریکا در این نهاد بین‌المللی، متحدان غربی خود را غافلگیر کرده و بر ضرورت انجام مذاکره میان دولت و مخالفان سوریه تأکید کرده است.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، سوزان رایس نماینده آمریکا در شورای امنیت در این نشست محرمانه برای نخستین بار با صراحت کامل گفت‌وگو میان مخالفان و حاکمیت سوریه را راه‌حل ناگزیر بحران سوریه دانسته است. رایس تأکید کرده که دولت و مخالفان سوریه باید براساس بیانیه ژنو به گفت‌وگو بنشینند و درصورت تعهد حاکمیت سوریه به اجرای تمامی مفاد بیانیه ژنو، مخالفان هم با انجام گفت‌وگو موافقت خواهند کرد.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که اظهارات رایس برایند هماهنگی محرمانه واشنگتن با مخالفان سوریه بوده که براساس آن مخالفان در نشست گروه موسوم به دوستان سوریه در استانبول، موافقت خود با انجام گفت‌وگو با حاکمیت سوریه را علنی خواهند کرد که چنین امری هم محقق شد. پیش‌شرط مخالفان سوریه برای این موافقت هم این بوده که واشنگتن از طریق مسکو، موافقت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای اجرای کامل بیانیه ژنو را بگیرد.

آمریکا ادعای اسرائیل را تأیید نکرد

در همین حال یک روز پس از ادعای اسرائیلی‌ها درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی در درگیری با گروه‌های مسلح، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که چنین اخباری را تأیید نمی‌کنند. جان کری وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نتوانسته موضوع استفاده از اینگونه سلاح‌ها را اثبات کند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد که واشنگتن هنوز به چنین استنتاجی نرسیده است.

در سطح بین‌المللی هم باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه دیدار با مسئولان کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس در کاخ سفید، این بار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در کاخ سفید درباره بحران سوریه به رایزنی پرداخت. سفر امیر قطر به واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که یک روز پیش از آن، عبدالله دوم پادشاه اردن به کاخ سفید رفته و با اوباما درباره بحران سوریه رایزنی کرده بود. پیش از این دو، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارت ابوظبی هم با اوباما دیدار کرده بودند.

در این میان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه گروه‌هایی از مخالفان سوریه همچنان به جنگ تا آخرین لحظه امیدوارند، برخی کشورهای عربی را متهم کرد که تشنه به راه انداختن سیل خون در سوریه هستند. وی همچنین از تأخیر سازمان ملل در ارسال گروه تحقیق و تفحص درباره احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی مخالفان در حلب انتقاد کرد و افزود که این تأخیر به‌علت اعمال فشار طرف‌های غربی است.

کد خبر 210964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز