چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بررسی وضعیت سینمای امروز ایران در آیینه تولیدات از رکود حکایت دارد.

تعداد فیلم‌هایی که این روزها جلوی دوربین رفته‌اند انگشت‌شمارند و همین تولیدات اندک هم اغلب با سرمایه‌های دولتی کلید خورده‌اند؛ ضمن اینکه بسیاری از پروژه‌های سینمایی هم که هزینه بالایی دارند، به علت تامین نشدن بودجه بلاتکلیف مانده‌اند. وضعیت تولید چنان است که جمال شورجه هم شرایط حاکم بر سینما را غیرطبیعی می‌داند. «شهرموش‌های2» تنها پروژه مهم بخش خصوصی در ماه‌های اخیر است که این فیلم هم هنوز فیلمبرداری‌اش آغاز نشده است.

در شرایطی که تکلیف مدیریت سینما نامعلوم و وابسته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است بخش خصوصی ترجیح می‌دهد که همچنان صبوری پیشه کند؛ ضمن اینکه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف توان بخش خصوصی سینما نیز به‌شدت تحلیل رفته است.

شرایط سینما خیلی عادی نیست

جمال شورجه گفت: با توجه به شرایط جامعه، شرایط سینما هم خیلی عادی نیست و طبیعی است که این شرایط غیرعادی، تولید را هم تحت‌تأثیر قرار بدهد. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره وضعیت فعلی تولید در سینمای ایران بیان کرد: در شرایط کنونی، تولید فیلم خیلی وضعیت خوبی ندارد که البته این موضوع دلایل مختلفی دارد.

وی توضیح داد: ما اکنون در شرایطی هستیم که انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌عنوان یک رخداد داخلی بسیار مهم و تأثیرگذار در امور کشور پیش‌رو داریم. از سوی دیگر شرایط اقتصادی سینما و گیشه در حالت بحرانی قرار دارد و دولت (به معنای عام آن) نیز از لحاظ اقتصادی در وضعیت مناسبی نیست که بتواند به شکل مشارکت یا مستقیما به تولید بپردازد. کارگردان فیلم «33روز» ضمن غیرعادی دانستن شرایط فعلی سینمای ایران گفت: در حال حاضر شرایط در سینما خیلی عادی نیست و طبیعی است که این شرایط غیرعادی، تولید را هم تحت‌تأثیر قرار دهد. اکنون بخش خصوصی با مشکلات بیشتری روبه‌روست؛ مخصوصا در شرایطی که ما با صف طویلی از فیلم‌های در انتظار اکران و در عین‌حال محدودیت سالن‌های سینما و همچنین بالا رفتن هزینه‌های تولید روبه‌رو هستیم. همه اینها باعث شده است که تولید در سینما با مشکل روبه‌رو شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نفوذی» در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر انتخابات بر کاهش تولید فیلم گفت: طبیعتا رویداد بسیار مهمی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری بر تمامی بخش‌های جامعه تأثیرگذار است و سینما نیز در این میان مستثنی نیست. چه بسا برخی از دوستان تهیه‌کننده و کارگردان دست نگه‌داشته‌اند تا ببینند چه تیمی سکان اجرایی کشور و به‌تبع آن وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را بر عهده خواهد گرفت و وضعیت چه می‌شود. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما در عین حال تأکید کرد که اکنون هم برخی از فیلم‌های سینمایی در حال ساخت است و گفت: اگرچه داشتن انتظارات بیجا برای توجه بسیار زیاد به سینما در چنین شرایط اقتصادی و فشارهای سیاسی خودخواهی است اما اینگونه نیست که هیچ توجهی به فیلمسازی نشود چون همه می‌دانند که دشمن ما برای هجمه فرهنگی‌اش بهترین استفاده را از ابزار سینما می‌کند. دیدیم که آنها بلافاصله پس از «آرگو» اکنون در حال تولید یک فیلم ضد‌ایرانی دیگر با محوریت خاطرات یک فراری هستند.

تولید در سینمای ایران راکد است

سعید سعدی نیزبا بیان اینکه تولید در سینمای ایران راکد است، گفت: فکر نمی‌کنم شرایط در نیمه اول سال تغییر کند. این تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی تولید در سینمای ایران گفت: وضعیت کلی خیلی مناسب نیست و اکنون می‌توان گفت تولید در سینمای ایران تقریبا راکد شده است. اکنون دوستان تهیه‌کننده خیلی رغبتی به تولید ندارند چرا که بر اثر تورم، هزینه‌ها به‌شدت بالا رفته و همین باعث شده است که بخش خصوصی نتواند روی یک پروژه سرمایه‌گذاری کند، چون می‌داند هزینه چندصد میلیونی‌اش به هیچ وجه از طریق گیشه تأمین نخواهد شد. وی ادامه داد: فعلا وضعیت سینمای ایران خیلی مناسب نیست. با توجه به شرایط حاکم بر کشور و مخصوصا انتخابات ریاست‌جمهوری‌ پیش‌رو، فکر نمی‌کنم حداقل در نیمه اول سال اتفاق خاصی در این زمینه بیفتد و شرایط تغییری کند. سعدی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های تولید یک فیلم متوسط در سینمای ایران، بیان کرد: با توجه به اینکه چند وقتی است فیلمی را تهیه نکرده‌ام نمی‌توانم خیلی دقیق در این‌باره اظهارنظر کنم اما با توجه به تجربیات گذشته‌ام، فکر می‌کنم که هزینه تولید یک فیلم متوسط در شرایط فعلی بیش از 600میلیون تومان باشد. حال تصور کنید که اگر چنین فیلمی بخواهد سرمایه اولیه‌اش را بازگرداند، باید در گیشه دو میلیارد تومان بفروشد که می‌توان گفت بیش از 90درصد از فیلم‌ها اینطور نیستند و هزینه خود را باز نمی‌گردانند.

کد خبر 211923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز