همشهری آنلاین: یک عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمدن سازی و وحدت امت اسلامی را مهمترین پیام امروز شهید مطهری خواند و گفت:

 تمدن سازی با وحدت آفرینی توأم و تفکیک ناپذیر است، یعنی امکان ندارد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی به وجود آید مگر اینکه به تمدن سازی بپردازند.

دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران و عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، احیاگری را مهمترین خصوصیت شهید مطهری خواند و گفت: احیاگری به معنی این است که انسان‌ها را از ظلمات خودخواهی و خودپرستی رهانیده و به سمت افق‌های والاتر رهنمون شود و به عبارتی از ظلمات به نور که همان پیام قرآن است؛ سوق دهد.

وی افزود: شهید مطهری در تمام کارهایی که انجام داده است؛ سعی کرد، یک آرمان بزرگ در پیش‌ روی مردم و به ویژه جوانان قرار دهد و به آن آرمان والا رهنمون کند تا آنها ازهدف‌های کوچک که "من چه خورم صیف و چه پوشم شتا" نجات پیدا کنند و به سمت ترقی و پیشرفت و حرکت تکاملی بروند.

این فعال حوزه تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: انسان‌های زنده و انسان‌های احیاگر همواره در پی دو هدف هستند اول تمدن سازی و دغدغه آینده تمدن اسلامی است لذا بسیاری از آثار شهید مطهری در راستای تمدن سازی است و خوشبختانه اندیشه های ایشان را در این حوزه منتشر کرده اند و سه جلد کتاب درباره تمدن سازی از دیدگاه شهید مطهری ارائه شده است.

آذرشب اظهار داشت: هدف دوم احیاگران، وحدت امت اسلامی است چون وقتی حیات در جسد امت سرایت می کند اعضاء به هم پیوند می خورد و وحدت ایجاد می شود و معمولا این تمدن سازی با وحدت آفرینی توأم است و تفکیک ناپذیرند یعنی امکان ندارد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی موفق شود مگر اینکه به تمدن سازی بپردازند لذا این دو هدف که از اهداف مهم احیاگران است، شهید مطهری در کل کارهای خود دنبال کرده است.

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: البته تمدن سازی مستلزم آرمانهای والا است یعنی انسانهایی که در پی آرمانهای کوچک و منیت‌های خود باشند، تمدن ساز نخواهند بود لذا شهید مطهری سعی کرده است پیش روی ملت و امت اسلامی آرمان بزرگ قرار دهد تا مردم را به سمت تمدن سازی سوق دهد که اگر محقق شود، وحدت آفرین هم خواهد بود.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: من در کتاب« مسیرة التقریب» که به بررسی تقریب مذاهب اسلامی در یک قرن گذشته می پردازد، عنوان کرده ام که کلیه کسانی که احیاگر هستند، داعیه وحدت اسلامی را نیز دارند که از جمله آنها شهید مطهری است و در آنجا به آراء ایشان پرداخته ام.

آذرشب در پایان به اهمیت نهضتها و جنبشهای اسلامی در اندیشه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: معمولا احیاگران دنبال هر پدیده حرکت آفرین هستند و از آنجا که جنبشهای معاصر جهان اسلام در راستای آرمان و فکر و تمایل شهید مطهری است، ایشان درباره آن مطالبی نوشتند و نه تنها در سطح تئوری بلکه درسطح عمل نیز با هر حرکت و جنبشی که خواهان آزادی و زنده شدن مردم است، ارتباط برقرار کرد و در رأس آن پیوندها، ارتباط ایشان با حضرت امام(ره) است و نقش پررنگ ایشان در انقلاب اسلامی است که همه اینها از خاستگاه تمدن سازی و احیاگری این شخصیت سرچشمه می‌گیرد.

کد خبر 212125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز