همشهری‌آنلاین: نماینده مردم خرم آباد در مجلس کاهش تمایل به ازدواج بین جوانان را یکی از مشکلات جامعه‌ کنونی خواند و بر لزوم وجود مشوق‌هایی برای ازدواج همچون معافیت متاهلین از سربازی تاکید کرد.

ایسنا نوشت: این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد اولویت‌های کاری و مهمترین موارد کاری این کمیسیون گفت: طرح بیمه اجتماعی فراگیر به عنوان یکی از طرح‌های مهم در دستور کار کمیسیون است که جلسه‌ کارشناسی آن برگزار شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی در توضیح جزییات طرح بیمه اجتماعی فراگیر گفت: در سیستم بیمه گروه‌های مختلفی همچون کارگران، تاکسیرانان، رانندگان و زنان سرپرست وجود دارد که ما دراین طرح می‌خواهیم همه‌ این افراد را در یک گروه جمع‌بندی کنیم. به عبارت دیگر مردم ایران را گروهی بزرگ می‌دانیم و آن دسته از مردم که تحت پوشش بیمه دولت و نهادهای اجتماعی هستند را در یک زیرمجموعه تقسیم‌بندی کرده و مابقی مردم که بیمه ندارند را در دسته دیگر و براساس آن در این طرح تلاش می کنیم تا آنها نیز از مزایای بیمه همچون از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت برخوردار شوند.

عبدی گفت که طرح بیمه اجتماعی فراگیر موضوعی فراتر از بیمه تامین اجتماعی است که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

وی هم‌چنین طرح قانونمندسازی نحوه‌ استخدام در دولت و نهادهای عمومی را از دیگر موارد مهم کاری کمیسیون اجتماعی برشمرد و گفت: در حال حاضر برخی از افراد جویای کار از پارتی‌بازی و یا اعمال نفوذ افراد در استخدام آنها گلایه دارند که ما در این طرح به دنبال حذف این‌گونه موارد یا به حداقل رساندن آن هستیم. این طرح نیز اکنون در مرحله‌ کارشناسی است و به زودی مواد آن در کمیسیون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه در مورد راهکار حل مشکل صدور شناسنامه برای فرزندانی که نتیجه‌ ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان افغانی بدون ثبت ازدواج هستند، گفت: اتباع خارجی برای تبعیت دائم در ایران با زنان ایرانی ازدواج می‌کنند تا صاحب فرزند شده و از این ابزار برای اخذ تبعیت دائم استفاده کنند. این ازدواج‌ها ابزاری است که به عقیده‌ بنده باید در این رابطه به زنان و دختران اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شود.

وی افزود: در وهله‌ اول باید از این ازدواج‌ها ممانعت صورت گیرد اما وقتی ازدواج انجام شد و به دنبال آن فرزندی به دنیا آمد دولت ایران موظف است که از اتباع خود حمایت کرده و برای این فرزندان شناسنامه صادر کند. چاره و روش دیگری غیر از این نیز وجود ندارد.

عبدی افزایش سن ازدواج در بین دختران را عامل مهمی در بروز این مشکلات دانست و گفت: معضل افزایش سن ازدواج آسیب‌های اجتماعی را به زندگی دختران و پسران وارد می‌کند. البته اعتقاد ما بر این است که این آسیب‌ها بیشتر متوجه دختران می‌شود؛ چون پسران با داشتن اختیار در امر ازدواج و حق انتخاب، شرایط متفاوت‌تری نسبت به دختران دارند.

وی کاهش تمایل به ازدواج بین جوانان را یکی از مشکلات جامعه‌ کنونی خواند و گفت: این آسیب بیشتر متوجه دختران می‌شود؛ چون حق انتخاب دختران نسبت به پسران کمتر است و از طرف دیگر با داشتن محدودیت‌هایی از لحاظ جسمی به دلیل افزایش سن ازدواج در زاد و ولد نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این شرایط متفاوت، افزایش سن ازدواج را در بین دختران با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

نماینده مردم خرم‌آباد با تاکید بر این‌که برای ترغیب جوانان به ازدواج باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، گفت: تعیین مشوق‌هایی همچون شرط تأهل در استخدام و یا اختصاص تسهیلات به متأهلین برای انجام کارهای اقتصادی و حتی معافیت آقایان متأهل از خدمت سربازی از این‌ گونه مشوق‌هاست که اگرتبدیل به قانون شود در افزایش آمار ازدواج بسیار تاثیرگذار است.

عبدی افزود: باید شجاعانه تصمیم‌گیری شود. به همین خاطر نباید از حواشی بترسیم و کاری کنیم که ازدواج آسان شود، وگرنه با تشویق و حرف‌های جزئی، ازدواج آسان محقق نمی‌شود.

وی در توضیح دلایل افزایش سن ازدواج گفت: نیازهای جدید اجتماعی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج است. اکنون فرهنگ و نگاه جوانان به زندگی متفاوت شده است. از طرف دیگر در روستاها و شهرستان‌ها بیکاری و نبود شغل آسیب جدی به ازدواج وارد کرده است که تمامی این فاکتورها را می‌توان به عنوان عوامل گوناگون افزایش سن ازدواج برشمرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص راهکارهای کاهش سن ازدواج و ترغیب جوانان به ازدواج گفت: با قوانین موجود و نگاه فعلی دولت خیلی نمی‌توان به موضوع ازدواج ورود پیدا کرد. مشکل ازدواج تنها با تدوین قوانین شجاعانه و اثرگذار و به طور کلی سرمایه‌گذاری بزرگ اجتماعی حل خواهد شد که این نگاه وجود ندارد.

کد خبر 212202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز