شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: روزهای آخر هفته گذشته، مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی، هم گرفتار زلزله‌های نسبتا شدید بود و هم به‌دلیل بارش‌های مداوم، این منطقه دچار سیل و آبگرفتگی معابر شد.

استان بوشهر - سیل

 براساس گزارش‌های واصله از مناطق زلزله‌زده بوشهر، درحالی‌که هنوز زلزله‌زدگان زمین‌لرزه اخیر شهرستان دشتی بوشهر، کنار ویرانه‌های منازل خود در چادر زندگی می‌کنند و دولتمردان بر سر درصد وام‌های اعطایی به آنان در حال چانه زدن هستند، سریال پس‌لرزه‌های ریز و درشت در این منطقه ادامه دارد.

بزرگ‌ترین زمین‌لرزه این شهرستان چهارشنبه شب گذشته در بخش کاکی رخ داد که پنج ریشتر قدرت داشت. این زلزله که با سیل نیز توأم شد مردم زلزله‌زده را که هنوز داخل چادر مستقر هستند حسابی به دردسر انداخت. البته با وجود آنکه مسئولان استانی اعلام کردند که این زلزله هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نکرده اما گزارش‌ها نشان می‌داد که زمین‌لرزه رخ داده در عمق هشت‌کیلومتری زمین، باعث فرو ریختن چند ساختمان و تخریب چند معبر شده است. همچنین گزارش‌های محلی حاکی از آن است که بر اثر زلزله پنج‌ریشتری بخشی از قلعه‌خان در شهر شنبه فرو ریخته است. براساس اعلام بانک داده برخط مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران، طی چهارشنبه‌شب 18زمین‌لرزه، شهرستان‌های دشتی و دیر استان بوشهر را لرزانده که این زمین‌لرزه‌ها بعضا قدرتشان در حدود پنج‌ریشتر بوده است.

درخصوص خسارات به بار آمده به شهرستان زلزله‌زده دشتی، معاون استاندار بوشهر گفت: بارش سیل‌آسا به بخش‌های کشاورزی، راه‌های روستایی و عشایری و سیل بندهای مناطق مختلف در استان بوشهر خسارت جدی وارده کرده است. شاهپور رستمی ادامه داد: شهرستان‌های بوشهر، دیلم، گناوه و تنگستان نیز بر اثر آبگرفتگی معابر عمومی و مبلمان شهری دچار خسارت شده‌اند.

نفوذ آب به چادر زلزله‌زدگان

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه نفوذ آب به داخل چادرها، زلزله‌زدگان را به زحمت انداخته است، گفت: ارتفاع آب در برخی مسیرهای ارتباطی روستاهای درویشی و شنبه زیاد است و به‌خاطر احتیاط گفته‌ایم که در این مسیرها ترددی انجام نشود تا خدای‌ناکرده مردم با مشکلی مواجه نشوند.

رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت عادی است و نیروهای امدادی ازجمله جمعیت هلال احمر، فرمانداری، بنیاد مسکن، شهرسازی و اکیپ‎های امدادی دیگر به‌طور کامل در منطقه حضور دارند. گفتنی است که پنج استان همسایه بوشهر کار امدادرسانی در این حادثه را انجام می‌دهند.

فداکاری راننده لودر

در این منطقه درحالی‌که نیروهای امدادی تلاش می‌کردند تا سیلاب را مهار کنند و مانع شکسته شدن سیل بند شنبه شوند، به‌دلیل حجم بالای بارش، حجم وسیعی از آب به سمت شهر شنبه روانه شد. در این میان فداکاری یک راننده لودر باعث شد مسیر سیل به سمتی خارج از شهر منحرف شود. شاهدان عینی‌ اظهار می‌دارند که این راننده درحالی‌که آب تا بالای تایر‌های لودر او بالا آمده بود با شجاعت تمام به سمت مسیر سیلاب رفته و مسیر آن را عوض کرد.

بارش باران بی‌سابقه در خوزستان

بارش همزمان تگرگ و باران بی‌سابقه در استان خوزستان، به‌ویژه برخی شهرهای شمالی باعث شد تا نیروهای شهرداری و آتش‌نشانی به حالت آماده باش در آیند. در این استان چند رودخانه طغیان کرده ومعابر بسیاری از شهرها و روستاهای استان دچار آبگرفتگی شد.

شدت بارندگی در آبادان به‌گونه‌ای بود که در همان لحظات آغازین بارندگی، بسیاری از خیابان‌ها و معابر ازجمله ذوالفقاری و برخی نواحی امیری دچار آبگرفتگی شد. به همین‌خاطر فرماندار آبادان ضمن عذرخواهی از شهروندان و با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی شهر به مهر گفت: نباید با کوچک‌ترین بارش مردم به دردسر بیفتند؛ مشکل آبگرفتگی باید به‌زودی ریشه یابی و رفع شود. در شهرستان دزفول نیز بارش 90میلی‌متر باران طی 24ساعت موجب آبگرفتگی برخی مناطق شهری و وارد آمدن خسارت به وسایل شهروندان به‌خاطر ورود آب به منازل آنان شد. عبدالرضا احسانی‌نیا، فرماندار دزفول در همین زمینه به ایرنا گفت: تندباد، رعد و برق و بارندگی شدید همچنین موجب شکستن تعدادی از تیرهای برق در سطح شهر دزفول و قطع برق برخی مناطق شهری و نیز بخش‌های سردشت، شهیون و برخی روستاها شده است.

سیلاب در 9شهر استان فارس

در استان فارس نیز بارش شدید باران با شکل‌گیری سیلاب همراه بود و ساکنان مناطقی از شهرستان‌های آباده، کازرون، سپیدان، ممسنی، فیروزآباد، فراشبند، استهبان، اقلید و خرامه را با مشکلاتی مواجه کرد. علیرضا حکمت، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس در این‌باره گفت: 20 تیم عملیاتی این جمعیت به مناطق یادشده و دو تیم عملیات کوهستان نیز به مناطق کوهستانی اعزام شدند. وی همچنین عنوان کرد: نیروهای عملیاتی جمعیت هلال‌احمر فارس از شهرستان‌های لار، گراش، فسا، شیراز و مرودشت در قالب شش تیم برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان به استان بوشهر نیز اعزام شده‌اند.

کد خبر 212290

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز