مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 1384در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری و با مصوبه شورای‌عالی انقلابی فرهنگی تأسیس شد.

دانش

از سال 86 این بنیاد دارای بودجه سالانه بود و تا سال گذشته هم این بودجه به‌طور مرتب اختصاص می‌یافت اما به گفته مدیرعامل این بنیاد در سال 1392بودجه‌ای برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای اختصاص نیافته است که این امر به توقف تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها در این زمینه خواهد انجامید. حتی امکان دارد ایران رتبه اول خود در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای در منطقه و جهان اسلام را از دست بدهد.

دکتر بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دکتر رمضانعلی سبحانی نماینده سبزوار و رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت بودجه ساخت بازی‌های رایانه‌ای در سال 1392توضیحاتی ارائه داده‌اند که در پی می‌آید.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بودجه بنیاد از دو محل تأمین می‌شد؛ بخشی از آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از ردیفی که خود دولت و ریاست‌جمهوری تعیین کرده بودند. این بودجه به‌عنوان کمک در اختیار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گذاشته شده بود. در سال 1391 نیز قرار شد در قالب بودجه 10میلیارد تومان به بنیاد کمک شود که 85درصد از این میزان اختصاص نیافت. این کاهش بودجه عامدانه نبود و بیشتر به‌دلیل مشکلات اقتصادی محقق نشد. جایگاه بودجه ما نیز به محل مناقشه میان مجلس و دولت تبدیل شد.

این کاهش موجب شد که بسیاری از بازاریابی‌هایی که برای فروش بازی‌های رایانه‌ای در خارج از کشور داشتیم، تحت الشعاع قرار گیرد و ما نتوانیم طرح‌های خود در زمینه فروش بازی‌ها را به اجرا بگذاریم. پروژه‌های بزرگی که در زمینه طراحی و ساخت بازی آغاز کرده بودیم، متوقف شد. بسیاری از شرکت‌های دیگر هم که قرارداد داشتند به‌دلیل اینکه نتوانستیم هزینه آنها را تأمین کنیم به‌کار دیگری مشغول شدند. حتی برخی از این شرکت‌ها با کمپانی‌های خارجی قرارداد بستند یا مدیران آنها جهت یافتن بازاری بهتر مهاجرت کردند.

دکتر مینایی در توضیح اینکه پس از کاهش بودجه چه راهکاری ارائه شد و به انجام رسید، گفت: به‌دلیل کاهش بودجه ما بر اجرای پروژه‌های کوچک متمرکز شدیم. البته در اجرای پروژه‌های کوچک موفق عمل کردیم و تولیداتمان را از 20محصول به 32محصول در سال 91رساندیم اما اینها پروژه‌های کوچکی هستند که تجاری‌سازی‌ آنها در سطح جهان بسیار سخت است. ما اگر بخواهیم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای با بازی‌هایی که در خارج علیه ایران و کشورهای اسلامی ساخته می‌شود مقابله کنیم، باید بودجه بسیار مناسبی برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای اختصاص دهیم.

او درباره اقداماتی که در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای انجام گرفته است، گفت: طی چهار یا پنج سال اخیر موفق شده‌ایم قریب به 10بازی رایانه‌ای را به خارج از کشور صادر کنیم. در همین سال‌ها 50بازی برای بازار داخلی تولید شده است. روی بیش از 100پروژه نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در سال‌های 90و 91 نیز ما رتبه اول در تولید بازی‌های رایانه‌ای در میان کشورهای منطقه و جهان اسلام داشتیم. او درباره اینکه اگر کمک‌ها قطع شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: اگر کمک‌هایی که در قالب بودجه تخصیص می‌یافت قطع شود، پویایی در عرصه ساخت بازی‌های رایانه‌ای کاهش خواهد یافت و دیگر نخواهیم توانست در این زمینه در منطقه پیشرو باشیم.

پروژه‌های مهمی نیز که اکنون کلید خورده‌اند را نخواهیم توانست ادامه دهیم. اکنون ده‌ها پروژه ازجمله پروژه‌های ذوالقرنین و مختار و دفاع‌مقدس در حال اجراست که به‌دلیل کاهش شدید بودجه ما نتوانسته‌ایم به ساخت آنها ادامه دهیم. قطعا با این وضعیت نخواهیم توانست به سرمایه‌گذاری در زمینه تجهیز آزمایشگاه دانشگاه‌ها ادامه دهیم. حتی اکنون بستر‌سازی‌ برای تربیت نیروهای آکادمیک جهت ساخت بازی‌های رایانه‌ای متوقف شده است.

با این بودجه رفتن ما به نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز مقدور نخواهد بود. سبحانی نماینده مجلس و دبیر کمیته ارتباطات مجلس نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره وضعیت بودجه ساخت بازی‌های رایانه‌ای گفت: اصلا ردیف بودجه‌ای برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای در لایحه بودجه ارائه‌شده از سوی دولت مشاهده نکرده‌ام. درصورت عدم‌ارائه این بودجه، مجلس هم قاعدتا نخواهد توانست برای اختصاص بودجه به بخش بازی‌های رایانه‌ای اقدام کند؛ چرا که این امر تنها از سوی دولت امکان‌پذیر است.

کد خبر 212618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز