گروه ادب و هنر: از نخستین نشست رسانه‌ای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا برگزاری آخرین نشست رسانه‌ای او سه سال گذشته‌است.

نشست رسانه ای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حمید شاه‌‌آبادی در نخستین نشست رسانه‌ای خود که در پنج خرداد سال 89برگزار شد وعده‌های زیادی داد؛ وعده‌هایی که برخی تحقق یافت و برخی دیگر به‌دست فراموشی سپرده شد. او این‌بار به میان خبرنگاران آمد تا به گفته خودش از «اعتراف به برخی از کاستی‌ها وافتخار به برگزاری رخدادهای هنری در راستای فرهنگ ملی و دینی خودمان از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» سخن بگوید.

او در این نشست بیشتر از افتخارات معاونت هنری سخن گفت و اعلام کرد که در طول سه سال گذشته ۳۰ طرح این معاونت ساماندهی شده است. همچنین او خبر از پیشرفت‌های این طرح‌ها از 10درصد تا 70درصد داد. اما سؤالات خبرنگاران بیشتر به کاستی‌های این معاونت اختصاص داشت؛ هرچند که به‌دلیل کمبود وقت و همزمانی با نشست وزیر تعداد محدودی خبرنگار توانستند سؤالات خود را مطرح کنند. شاه‌آبادی در سخنان خود تأکید کرد سال گذشته سالی بسیار پرتراکم و حساس بود و با وجود کاهش بودجه‌ای هیچ‌یک از برنامه‌های معاونت هنری تعطیل نشده‌است و همه برنامه‌ها با کیفیت بهتر و گاه با اندکی کاهش از نظر کمی ادامه یافت. وضعیت مبهم ارکستر ملی که پس از سکوت چندماه در روز سعدی روی صحنه رفت، نکته دیگری بود که در این نشست از او سؤال شد.

او در پاسخ به این سؤال به تلاش برای رساندن ارکستر به استانداردهای لازم و وجه تمایزش ازارکستر ملی اشاره کرد و اعلام کرد که این ارکستر جدید تکامل پیدا خواهد کرد. اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود در 26فرودین‌ماه اعلام کرد که برای بازسازی اداره تئاتر باید اعتبار وجود داشته‌باشد و نمی‌توانیم اعتبار برنامه‌های دیگر را به بازسازی اداره تئاتر اختصاص دهیم اما معاون هنری ضمن یادآوری سفارش‌های سیدمحمد حسینی برای ساخت اداره تئاتر اعلام کرد: درباره اداره تئاتر سؤالی از معاونت هنری نپرسید زیرا کار اداره تئاتر از دست این معاونت خارج است و بر عهده معاونت اداری و مالی وزارتخانه است. متأسفم که در مجموعه اتفاقی این چنین رخ می‌دهد و کاری که باید پیش از این و زودتر انجام می‌شد هزینه‌ای بالا در پی داشته است. باید دوستان به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمکین کنند و هر چه زودتر کار بازسازی و بازگشایی اداره تئاتر انجام شود و امیدوارم این اتفاق تا پایان دولت دهم رخ دهد.

او در پاسخ به این سؤال که سال گذشته جشنواره موسیقی نواحی برگزار نشد تا با کیفیت بالا برگزار شود درحالی‌که طبق فراخوان زمان کمی برای ارسال آثار جشنواره بوده و از سوی دیگر محمدرضا درویش از دبیری جشنواره کناره‌گیری کرده است، بدون آنکه نامی از دبیر جدید این جشنواره بیاورد به نکات تازه‌ای اشاره کرد: آقای درویش نسبت به برگزاری بین‌المللی این جشنواره حساسیت بسیاری داشتند و گروه‌هایی از کشورهای مختلف را معرفی کرده‌ بودند ولی متأسفانه به‌دلیل محدودیت‌های مالی و ارزی این امکان میسر نشد بنابراین این جشنواره را امسال به‌صورت ملی در تهران و کرمان برگزار خواهیم کرد. اما موازی‌کاری در معاونت هنری یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه بود. درمورد موازی‌کاری بین معاونت هنری و خانه تئاتر در راه‌اندازی بنیاد ادبیات نمایشی شاه‌آبادی در این‌باره به حضور بخش خصوصی در همه موارد اشاره کرد و افزود: بنیاد ادبیات نمایشی مرجعی برای رسیدگی به امور نمایشنامه‌نویسان است و مرکزی برای ثبت نمایشنامه‌ها در سراسر کشور، تعیین سطح ودرجه علمی در آینده نزدیک و برخورداری از قانون حمایت از مؤلفین را خواهند داشت با این حال تشکل‌های صنفی هم می‌توانند فعالیت خود را در این زمینه داشته باشند.

موازی‌کاری در بین مؤسسه تازه تأسیس ارکسترها و انجمن موسیقی که پیش از این اداره ارکسترها را برعهد داشت را شاه‌آبادی اینگونه پاسخ داد: این مؤسسه از قبل ثبت رسمی شده بود. انجمن موسیقی باید به امور انجمن‌های موسیقی سراسر کشور رسیدگی کند اما توان و انرژی این انجمن صرف برنامه‌ریزی و فعالیت دو ارکستر ملی و سمفونیک می‌شد. از سوی دیگر هر بودجه‌ای که به انجمن موسیقی تزریق می‌شد صرف هزینه‌های ارکسترها می‌شد به همین دلیل ما ترجیح دادیم مؤسسه مدیریت دو ارکستر را عهده‌دار شود و با دریافت حمایتی از دفتر موسیقی باقی حمایت‌های لازم را از طریق فعالیت‌های خود تأمین کند.حضور سرپرست در زیر مجموعه مدیریت معاونت هنری که از ابتدای معاونت شاه‌آبادی تا به امروز و‌جود داشته‌است از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود. شاه‌آبادی در این باره اعلام کرد: این انتقاد وارد است و این نقطه ضعف را قبول داریم اما تا پایان دولت دهم با حوزه سرپرستی این دو اداره‌کل کار خود را ادامه می‌دهند تا در پایان کار دولت با تغییراتی که ایجاد می‌شود وضعیت این ادارات کل نیز مشخص می‌شود.

سابقه مدیریت علیرضا پاشایی، به‌عنوان سرپرست دفتر موسیقی برای اهالی رسانه و موسیقی آشنا نیست اما این مدیر هنری اعلام کرد اگرچه سابقه پاشایی به‌عنوان هنرمند موسیقی مطرح نیست اما به لحاظ مدیریتی این شایستگی را دارند و حضور او برای ما موقتی نیست. او درباه حضور بخش سرپرست در بخش تجسمی گفت: در بخش تجسمی هم منعی برای حکم مدیرکلی علی اضغر امیرنیا وجود ندارد اما خود ایشان صلاح دیدند که این حکم صادر نشود، بنابراین این انتصاب‌ها موقتی نیستند.

کد خبر 212919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز