با انجام رقابت‌های والیبال انتخابی نوجوانان پسر جهان در قاره اروپا جمع 20 تیم شرکت‌کننده در سیزدهمین دوره این مسابقات کامل شد؛ رقابت‌هایی که تا پیش از این همواره با حضور 16تیم انجام می‌شد و از این دوره به بعد قرار است با حضور 20 تیم برگزار شود و حتی احتمال برگزاری دوره‌های آینده آن با شرکت 24تیم هم می‌رود.

والیبال

 با این سیاست FIVB‌، برخی از قاره‌ها از جمله اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و مرکزی نسبت به گذشته یک سهمیه بیشتر دارند و بالطبع در این دوره از مسابقات جهانی، این قاره‌ها با تعداد تیم‌های بیشتری حاضر خواهند شد.

آخرین تیم‌های راه‌یافته

درحالی‌که مکزیکی‌ها تنها به واسطه میزبانی مرحله نهایی از پیش انتخاب شده بودند، 19تیم دیگر از دل برگزاری مسابقات قاره‌ای انتخاب شدند و در این میان اروپایی آخرین تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این بازی‌ها بودند. در رقابت‌های انتخابی اروپا که در دو کشور بوسنی و هرزگوین و صربستان برگزار شد در نهایت شش تیم روسیه، فرانسه، لهستان، بلژیک، فنلاند و ترکیه مسافر مکزیک شدند. تا قبل از معرفی نمایندگان اروپا که بیشترین سهمیه را میان قاره‌های جهان دارند، از آسیا تیم‌های ایران، چین، ژاپن و کره‌جنوبی، از آفریقا تیم‌های مصر، الجزایر، روآندا و تونس، از آمریکای مرکزی و شمالی تیم‌های کوبا و آمریکا و در نهایت از آمریکای جنوبی تیم‌های برزیل، آرژانتین و شیلی پس از موفقیت در رقابت‌های قاره‌ای جواز صعود به این بازی‌ها را گرفتند و توانستند راهی مرحله نهایی شوند. مسابقات نوجوانان پسر جهان اواسط تیرماه سال‌جاری برای دومین بار به میزبانی کشور مکزیک و در دو شهر مکزیکالی و تیخوانا انجام می‌شود و با انجام قرعه‌کشی این مسابقات که ‌ماه آینده با حضور مسئولان فدراسیون جهانی در این کشور صورت خواهد گرفت، تیم‌های شرکت‌کننده حریفان خود را در دور مقدماتی شناسایی می‌کنند.

خاطره خوش قهرمانی در مکزیک

تیم والیبال نوجوانان ایران در نهمین حضور خود در این بازی‌ها با خاطره خوش قهرمانی سال 2007 در مکزیک باز هم به‌عنوان قهرمان اول آسیا در این بازی‌ها حاضر خواهد بود. تیم ایران که میان تیم‌های آسیایی پرافتخارترین تیم در این رده سنی به‌شمار می‌رود و از حضورهای قبلی خود یک قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی و یک مقام سومی دارد، در آخرین حضورش در سال 2011 در آرژانتین در شرایطی نتیجه ضعیف دهمی را از خود بر جای گذاشت که درست دو‌ ماه مانده به شروع این بازی‌ها کادر فنی‌اش دستخوش تغییر و تحول شد و همین موضوع در نتیجه نگرفتن این تیم نقشی مستقیم داشت؛ هرچند این تیم با بدشانسی هم در دور مقدماتی مواجه شد و به‌رغم بردن صربستان قهرمان این بازی‌ها در رقابت با اسپانیا در معدل ست کم آورد و از صعود به جمع تیم‌های برتر بازماند. اما تیم نوجوانان ایران که در سال 2007 با یوتسا ست‌کوویچ برای نخستین بار قهرمان جهان شد، برخلاف تیم اعزامی به آرژانتین یک تیم خوش‌اقبال بود که با وجود تحمل چند باخت در دور مقدماتی و دورهای دوم و سوم مقابل تیم‌های کوبا، هند و آرژانتین میان بهت کارشناسان با بردن بازی‌های مراحل حساس در نهایت قهرمان شد. هر چند در دور بعدی این رقابت‌ها درسال 2009در ایتالیا تیم ایران با همان مربی صرب بخت اول قهرمانی بود و در فینال هم شایسته دومین جام قهرمانی، اما عملکرد بحث برانگیز ست‌کوویچ در مصاف با تیم ملی کشورش که با بیرون کشیدن چند بازیکن اصلی و کلیدی همراه بود باعث شد ایران راحت مدال طلا را با نقره عوض کند.

امیدواری مظفری به قهرمانی

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران به‌رغم آنکه معتقد است تیمش از نداشتن بازی‌های تدارکاتی رنج می‌برد، با امیدواری از موفقیت شاگردانش در میدان مکزیک می‌گوید و اینکه به موفقیت و حتی قهرمانی این تیم نیز امیدوار است. ایرج مظفری می‌افزاید: فقط برای قهرمانی در جهان تمرین می‌کنیم و به مقامی جز این نمی‌اندیشیم. وی با اشاره به اینکه بازیکنان تئوری والیبال را به خوبی فرا گرفته‌اند می‌گوید: در سه اردوی قبلی بازیکنان به خوبی با نحوه تمرینات تیم ملی آشنا شدند و خوشبختانه تئوری والیبال را بیش از حد فراگرفته‌اند. بنابراین تمرکزمان را روی بدنسازی گذاشتیم و با حضور مربی بدنساز شرایط بازیکنان هم روزبه‌روز در حال بهترشدن است. سرمربی تیم نوجوانان بازی‌های تدارکاتی خارجی را برای این تیم ضروری می‌داند و معتقد است: به‌هر حال این تیم نیاز دارد که برای مسابقات جهانی چند بازی خارج از خانه برگزار کند. با توجه به اینکه ترکیه بلیت مسابقات جهانی را به‌دست آورد اواخر اردیبهشت‌ماه با این تیم بازی تدارکاتی برگزار می‌کنیم. چین هم در خرداد‌ماه میزبان یک تورنمنت است و درصورتی که در هر دو میدان حاضر شویم می‌توان گفت که با کاپ قهرمانی از مسابقات جهانی باز می‌گردیم. سرمربی تیم ملی زیر 19سال ایران با اشاره به گروه سختی که در انتظار تیم ایران در مسابقات جهانی است می‌افزاید: باتوجه به نتیجه‌ای که در دوره قبل این بازی‌ها به‌دست آمد مطمئنا تیم ایران در گروه سختی قرار می‌گیرد اما امیدوارم که در گروه تیم میزبان یعنی مکزیک باشیم.

کد خبر 213168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز