همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: با سنکرون اولین واحد نیروگاه سیاه بیشه، برق نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور به شبکه سراسری مصرف وصل شد.

نیروگاه سیاه بیشه

به گزارش تسنیم محمدرضا رضازاده گفت: طی هفته گذشته این واحد سنکرون شده و ما منتظریم تا با حضور مقامات کشور در محل این پروژه، این موفقیت به صورت یک افتتاح رسمی اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه نخستین تأمین برق به صورت تلمبه ذخیره ای در کشور است، افزود: پروژه نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه که در 125 کیلومتری شمال تهران واقع شده با نزدیکی به استانهای مرکزی و شهر پرمصرف تهران می تواند در تنظیم برق در ساعات پرمصرف و کم مصرف بسیار مثمر ثمر باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: در سال جاری شاهد به مدار تولید آمدن هر چهار واحد نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه خواهیم بود.

به گزارش تسنیم، در این پروژه در مواقعی که تولید برق در نیروگاه های کشور بیش از نیاز مصرف باشد؛ با مصرف برق مازاد در شبکه، آب انباشته شده در سد پایین (با ارتفاع 102 متر) که مخزنی به حجم 6.9 میلیون متر مکعب دارد، به سد بالا پمپاژ و در آن ذخیره می شود.

از سوی دیگر در ساعاتی که نیاز به برق بیش از توان تولیدی نیروگاه های کشور باشد، نیروگاه سیاه بیشه با استفاده از آب ذخیره شده در سد بالا (با ارتفاع 82 متر) که مخزنی به حجم 4.3 میلیون متر مکعب دارد به تولید برق می پردازد.

از اینرو ایجاد تعادل و افزایش امنیت در شبکه برق مصرفی کشور در ساعت های پربار و کم بار از اهداف اصلی این طرح است.

کد خبر 213509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز