گروه ادب و هنر: آیین اختتامیه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح دیروز در ضلع جنوبی مصلای امام‌خمینی(ره) بدون حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور سید‌محمد حسینی، وزیر ارشاد و علی اسماعیلی، رئیس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

نمایشگاه کتاب

سیدمحمد حسینی که در طول برگزاری نمایشگاه با سؤالات بسیاری در حوزه نشر، به‌خصوص اقدامات حمایتی وزارت متبوعش از سوی اصحاب رسانه مواجه شده بود، مراسم اختتامیه را فرصت مناسبی برای پاسخ دانست و گفت: ما هم می‌دانیم که اگر حمایت بیشتری از صنعت نشر کنیم موجب رونق می‌شود ولی همه‌‌چیز دست ما نیست. وی افزود: ردیف بودجه نشر ما را بیشتر کنند تا ما بتوانیم کتاب‌های بیشتری از ناشران خریداری کنیم، کتابخانه‌های کشور را تجهیز کنیم و دانشجویان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم. وزیر ارشاد درباره انتقادات از حضور کم مردمی در این دوره از نمایشگاه نیز تأکید کرد: خیلی‌ها آیه یاس می‌خواندند و می‌گفتند که مگر در این اوضاع اقتصادی کسی هم از نمایشگاه کتاب دیدن می‌کند؟ آنها می‌گفتند: الان که مردم درگیر مسائل و مشکلات معیشتی هستند و نخبگان هم درگیر مسائل سیاسی و انتخابات اما حضور میلیونی مردم نشان داد که ملت ما همچنان دوستدار علم و دانش هستند و بدون تردید حضور کتابخوانان حرفه‌ای در این دوره کم نشده است. البته در ادامه حسینی تأثیر گرانی کتاب در عدم‌استقبال مردم را بذیرفت و افزود: شاید اگر قیمت کتاب‌ها کمتر بود استقبال از نمایشگاه بیش از اینها بود. وزیر ارشاد سپس به نتایج یک نظرسنجی که توسط یکی از مؤسسات تابعه این وزارتخانه انجام شده است، اشاره کرد و گفت: براساس این نظر سنجی 3/56درصد از بازدیدکنندگان به میزان زیاد و بسیار زیاد از نمایشگاه رضایت داشتند. 37/7درصد به میزان متوسط از این نمایشگاه رضایت داشتند و تنها شش درصد اعلام کردند که میزان رضایتشان از نمایشگاه کم است.

وی با ارائه آماری گفت: امسال در نمایشگاه کتاب تهران کارنامه نشر سال1391 را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادیم. در این بخش شش هزار عنوان کتاب و آمار مربوط به وضعیت نشر سال1391 را ارائه کردیم. همچنین در این بخش برخی فعالیت‌های حوزه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نمایش گذاشتیم. حسینی همچنین از حضور 102ناشر الکترونیک در بخش نشر الکترونیک این دوره از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: با توجه به گرانی کاغذ باید نشر الکترونیک را جدی بگیریم.

به گفته وزیر ارشاد، امسال کمترین تخلفات را در نمایشگاه کتاب تهران شاهد بودیم، بنابراین از همراهی ناشران به‌دلیل رعایت قوانین و مقررات نمایشگاه کتاب تهران قدردانی می‌کنم. حسینی همچنین از مستندسازی نخستین مراحل برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا مرحله پایانی آن به‌صورت مکتوب و فیلم خبر داد و گفت: این مستند در آینده می‌تواند نقشه راه دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تهران قرار گیرد تا هر سال شاهد برپایی هرچه باشکوه‌تر این رویداد بزرگ فرهنگی در کشور باشیم. به گفته وی بخش بازار جهانی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با استقبال خوبی مواجه شد. وی گفت: امیدوارم در آینده این بخش رونق بیشتری داشته باشد.

وی در ادامه گزارش خود به حضور مسئولان و در رأس آنها رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب اشاره و اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی هر سال با سعه‌صدر حدود دو ساعت وقت برای بازدید از نمایشگاه صرف می‌کنند که این مهم باعث دلگرمی همه دست‌اندرکاران است و مطالب ارزنده‌ای درباره مباحث کتاب مطرح فرموده‌اند، اینکه باید در داخل تولید کاغذ را داشته باشیم تا نیاز ما به خارج برطرف شود. از سوی دیگر ما در نمایشگاه حضور سران سه قوا، مدیران و... را شاهد بودیم. رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این مراسم گفت: بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران را در حالی به پایان می‌بریم که خیل عاشقان بی‌قرار کتاب از اقصی نقاط کشور با حضور میلیونی خود همچنان به این ضیافت پرشکوه علم و ادب و فرهنگ می‌پیوندند و از این چشمه‌سار دانایی طراوت و روشنی می‌جویند. وی افزود: نمایشگاه کتاب نه‌تنها نکوداشت کتاب و کتابخوانی و نه فقط برترین جشن دانایی و مهم‌ترین رویداد فرهنگی مکتوب کشور است که پس از 26دوره برگزاری امروز به راست قامتی سرو خود به سنتی فرهنگی، میراثی معنوی و دستاوردی متعلق به همه ایرانیان و بلکه کتابخوانان جهان مبدل شده است. رئیس نمایشگاه بیست و ششم، این رویداد را فرصتی ذی‌قیمت برای تجلیل و تکریم پدیدآورندگان کتاب و رقابت سالم و تعاملات صنفی ناشران و نیازسنجی مخاطبان توصیف کرد. اسماعیلی گفت: مردم مومن، ولایتمدار و فرهنگ دوست ما از اقصی نقاط و همه اقشار، طبقات و گروه‌های سنی در این نمایشگاه عشق و شوق وصف‌ناپذیر خود را به کتاب نشان دادند و از هم‌اکنون بر ماست که با تمام وجود سراغ آنان برویم و خواست‌ها و نیازهایشان را در حوزه مکتوب پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: حمایت از اقتصاد چاپ و نشر، تنوع بخشی به بازار کتاب، خلق آثار بی‌بدیل به‌ویژه در حوزه معارف اهل‌بیت و دفاع‌مقدس مبتنی بر نیازهای روز مخاطب، بهبود معیشت و درک منزلت اهل قلم، تبلیغ و اطلاع‌رسانی کتاب خوب در رسانه‌ها، تغییر جهت نظام آموزشی از حافظه‌محوری به جست‌وجو در منابع غنی و اصیل اسلامی و سرانجام تبدیل کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها به میعادگاه محبوب نسل جوان جز از طریق همدلی و هم‌اندیشی دستگاه‌های گوناگون و همتی بلند ممکن نیست.

معرفی ناشران برگزیده سال91

ناشران برگزیده سال1391 که در آیین اختتامیه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی شدند به شرح زیر هستند:
ناشران کودک و نوجوان: قدیانی
ناشران خصوصی تهرانی: سخن
ناشران خصوصی شهرستانی: دلیل ما
ناشران دولتی کودک و نوجوان: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
ناشران دولتی و عمومی بزرگسال: سمت
ناشران دولتی شهرستانی: براق

همچنین نشر افق در حوزه کودک و نوجوان، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه ناشران خصوصی تهران، انتشارات سوره مهر در حوزه ناشران دولتی، انتشارات نوید شیراز در بخش ناشران خصوصی شهرستانی و انتشارات عروج اندیشه در حوزه ناشران دولتی و عمومی بزرگسالان تقدیر شدند.
در حوزه ناشران فارسی‌زبان که در حوزه بین‌الملل فعالیت می‌کنند، انتشارات شباویز برگزیده شد. در این بخش انتشارات الاعلمی لبنان به‌عنوان ناشر خارجی برتر معرفی شد. عنوان ناشر برگزیده بخش الکترونیک در سال91 نیز به انتشارات نور رسید.

کد خبر 213713

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز