همشهری آنلاین: از اولین حضور ایران در جشنواره فیلم کن 52 سال می‌گذرد. در این سال ها هنرمندان بسیاری از سینمای ایران در این جشنواره حضور پیدا کرده و توانستند جوایز مختلفی را کسب کنند.

جشنواره سینمایی

به گزارش مهر، سینمای ایران برای اولین بار در سال 1961 با فیلم سینمایی "کوروش کبیر" ساخته مصطفی فرزانه در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره کن حضور داشت.

بعد از آن با شناخته شدن سینمای ایران در بین سینماگران اروپایی، می‌توان گفت که هنرمندان ایرانی در سال‌های مختلف در این جشنواره سینمایی شرکت کرده و بعضا جوایزی را کسب کرده‌اند.

فاروقی قاجار اولین جایزه کن را برای سینمای ایران بدست آورد

اولین جایزه ای که سینمای ایران در جشنواره کن به دست آورد، مربوط به سال 1964 بوده که جایزه شورای عالی تکنیک این جشنواره به فیلم "طلوع فجر" ساخته احمد فاروقی قاجار اهدا شد.

اما در همان سال فرخ غفاری برای اولین بار با فیلم بلند "شب قوزی" در بخش هفته منتقدان حضور پیدا کرد که این فیلم نماینده خوبی برای شان و جایگاه ایرانی و سینمای کشورمان نبود.

بعد از این تجربه، سینمای ایران با 6 سال غیبت در این جشنواره در سال 1971 با فیلم "گاو" ساخته داریوش مهرجویی در بخش پانزده روز کارگردان‌ها، موجی جدیدی از فیلمسازی ایران را به دنیا نشان داد.

این کارگردان در سال 1972 نیز همین کارگردان با فیلم "پستچی" در جشنواره شرکت کرد.

فرشید مثقالی با فیلم کوتاه "شهر خاکستری" نیز در سال 1973 به عنوان نماینده ایران در بخش پانزده روز کارگردان های جشنواره کن حضور داشت.

بهمن فرمان آرا نیز در سال 1975 با فیلم "شازده احتجاب" و نورالدین زرین کلک با انیمیشن "تداعی"در جشنواره حضور داشتند.

بهمن فرمان آرا سال بعد نیز با فیلم "سایه های بلند باد" در بخش هفته منتقدین این جشنواره شرکت کرد.

بهرام بیضایی نیز در سال 1980 با فیلم "چریکه تارا" اولین حضور خود در جشنواره کن را تجربه کرد، البته نباید فراموش کرد که این فیلم اولین حضور ایران بعد از انقلاب اسلامی در جشنواره فیلم کن بوده است.

در کنار او، سهراب‌شهید ثالث نیز با فیلم "نظم" که به تهیه کنندگی کشور آلمان بود در این رویداد سینمایی شرکت داشت.

در سال 1981 در بخش پانزده روز کارگردان‌ها، رافق پویا فیلم "دفاع از خلق" به عنوان محصول ایران و آمریکا را به نمایش در آورد.

بعد از هفت سال نیز قاسم ابراهیمیان با فیلم "خواستگاران" به عنوان محصولی از کشور آمریکا در جشنواره حضور داشت.

اما با شروع دهه 90 میلادی موج جدیدی از سینمای نوین ایران با فیلم "در کوچه های عشق" ساخته خسرو سینایی آغاز شد.

بعد از این سال چهره‌های بزرگ سینمای ایران یکی پس از دیگری در این جشنواره حضور پیدا کردند.

کیارستمی اولین داور ایرانی در جشنواره کن

با حضور عباس کیارستمی با فیلم "زندگی و دیگر هیچ" در سال 1992 و نمایش آن در بخش نوعی نگاه، دو جایزه معتبر "جایزه روسلینی" و جایزه "بهترین فیلم بخش نوعی نگاه" را دریافت کرد.

همچنین در این سال مجید مجیدی با فیلم "بدوک" در بخش پانزده روز کارگردان‌ها حضور یافت و در کنار آن 10 فیلم انیمیشن ایرانی در بخش "سینما همیشه" به روی پرده رفت و بنیاد سینمایی فارابی در همین سال حضور خود در بازار فیلم کن را آغاز کرد.

عباس کیارستمی به عنوان اولین داور ایرانی در سال 1993 به عنوان داور در جشنواره کن حضور داشت.

اما سال بعد این کارگردان با فیلم "زیر درختان زیتون" در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت کرد.

علاوه بر آن ابراهیم مختاری نیز دیگر ایرانی بود که با فیلم "زینت" در این دوره از جشنواره حضور داشت.

در سال 1995 محسن مخملباف با دو فیلم "نوبت عاشقی" و "سلام سینما" در بخش نوعی نگاه شرکت کرد و جعفر پناهی نیز با فیلم "بادکنک سفید" توانست جایزه معتبر دوربین طلایی و جایزه بهترین فیلم بخش پانزده روز کارگردان و جایزه فدراسیون منتقدین بین المللی سینما را دریافت کند.

همچنین مخملباف در سال 1996 دومین تجربه حضور خود در کن را با فیلم "گبه" تجربه کرد.

نخل طلای کن در دستان کیارستمی

اما سینمای ایران برای اولین بار نخل طلای بهترین فیلم جشنواره فیلم کن در سال 1997 را با فیلم "طعم گیلاس" به کارگردانی عباس کیارستمی دریافت کرد.

امیر نادری نیز در همین سال با فیلم "ای بی سی منهتن" به عنوان محصولی از کشور آمریکا در بخش نوعی نگاه حضور داشت.

در سال 1998 سمیرا مخملباف با فیلم "سیب" در بخش نوعی نگاه شرکت کرد. همچنین فهیمه سرخابی نیز در همین سال با فیلم کوتاه "گناه اول" و ناصر تقوایی با فیلم "قصه های کیش" حضور داشتند.

اما با آغاز سال 2000 چهره‌های جدیدی از سینمای ایران به جشنواره فیلم کن راه یافتند.

"دایره" ساخته محمد شیروانی هم در این دوره از جشنواره حضور داشت. همچنین بهمن قبادی با فیلم "زمانی برای مستی اسب ها" و حسن یکتاپناه با فیلم "جمعه " در کن شرکت کرده و به طور مشترک جایزه دوربین طلایی این جشنواره را به دست آوردند.

البته قبادی برای این فیلم توانست دو جایزه فیپرشی و سینمای هنر و تجربه را بدست آورد.

محسن مخملباف در سال 2001 با فیلم "سفر به قندهار" در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا کرده و جایزه کلیسای جهانی را به دست آورد.

در همین سال عباس کیارستمی با فیلم "ای بی سی آفریقا" در بخش خارج از مسابقه، رضا میرکریمی با فیلم بلند "زیر نور ماه" و علی‌محمد قاسمی با فیلم کوتاه "غریبه و بومی" حضور داشتند.

در این سال رضا میرکریمی توانست جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدین را از آن خود کند.

اما سال 2002 گلچینی از حضور کارگردانان بزرگ سینمای ایران در جشنواره کن بود.

عباس کیارستمی با فیلم "ده" داریوش مهرجویی با فیلم "بمانی"، بهمن قبادی با فیلم "آوازهای سرزمین مادری ام"، شادمهر راستین با فیلم کوتاه "چت" و "گیوتین" ساخته بهرام عظیم‌پور در این دوره فستیوال کن حضور داشتند و قبادی توانست جایزه فرانسوا شالیه را برای فیلم خود به دست آورد.

عباس کیارستمی در سال 2003 به عنوان داور در بخش فیلم های کوتاه و سینه فوندانسیون انتخاب شده و سمیرا مخملباف نیز در همین سال توانست با فیلم "پنج عصر" دو جایزه هیات داوران و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود سازد.

جعفر پناهی نیز با فیلم "طلای سرخ" جایزه هیات داوران بخش نوعی نگاه را گرفت و پرویز شهبازی نیز با "نفس عمیق" و محمد حقیقت با فیلم "دو فرشته" در جشنواره کن حضور داشتند.

"خواب تلخ" امیریوسفی جایزه دوربین طلایی کن را به دست آورد

محسن امیر یوسفی در سال 2004 با فیلم "خواب تلخ" جایزه دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان را از آن خود کرد.

همچنین در این سال عباس کیارستمی با فیلم "پنج" و "10 روی 10" در بخش رسمی و بهروز افخمی با فیلم "گاوخونی" در جشنواره کن حضور داشتند.

کیارستمی در سال 2005 ریاست هیات داوری جایزه دوربین طلایی را برعهده داشت و نیکی کریمی نیز اولین حضور خود در جشنواره کن را با فیلم "یک شب" تجربه کرد.

همچنین محمد رسول اف با فیلم "جزیره آهنی" در بخش پانزده روز کارگردان ها حضور داشت.

بعد از یک سال غیبت سینمای ایران در کن، در سال 2007، تنها فیلم سه دقیقه ای "گربه ها" ساخته عباس کیارستمی به نمایش در آمد و نیکی کریمی نیز به عنوان داور بخش سنیه فندانسیون و فیلم های کوتاه انتخاب شد.

در سال 2008 نیز سامان سالور فیلم "ترانه تنهایی تهران" به عنوان تنها فیلم ایرانی در جشنواره به نمایش در آورد.

بهمن قبادی در سال 2009 با فیلم "چه کسی از گربه های ایرانی خبر داره؟" در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت، همچنین فیلم "زمزمه با باد" به کارگردانی شهرام علیدی به نمایش درآمد.

همچنین فیلم "کپی برابر اصل" ساخته عباس کیارستمی در سال 2010 به نمایش درآمد.

در سال 2011 نیز اصغر فرهادی با فیلم "جدایی نادر از سیمین" در جشنواره حضور داشت.

عباس کیارستمی در سال 2012 با فیلم "مثل یک عاشق" محصول کشور فرانسه حضور پیدا کرده و نامزد دریافت جایزه نخل طلای کن شد.

همچنین انیمیشن "رستم و سهراب" ساخته مرکز سینمای مستند و تجربی به نمایش گذاشته شد.

اما اصغر فرهادی امسال مصادف با سال 2013 میلادی با فیلم سینمایی "گذشته" در بخش اصلی و علی اصغری با فیلم کوتاه "بیشتر از دو ساعت" در بخش فیلم کوتاه، با رقبای خود به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین نوید دانش با فیلم "دوئت" در بخش سینه فونداسیون در این دوره از جشنواره کن حضور خواهد داشت.

اما محمد رسول اف با فیلم "ناشناس" نیز قرار بود در این دوره از جشنواره کن حضور داشته باشد که بدون هیچ دلیلی از بخش نوعی نگاه خارج شد، در سال 2013 در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت.

شصت و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن قرار است از 25 اردیبهشت ماه در شهر کن فرانسه آغاز به کار کند.

کد خبر 214172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز