شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه سال‌جاری، تعرفه خدمات دولتی نظیر تعویض پلاک خودرو، کارت پایان خدمت، گواهینامه، گذرنامه و خدمات پایه قضایی را افزایش دادند و در تصمیم دیگری اعلام کردند: بانک‌هایی که سود بانکی بیش از نرخ شورای پول و اعتبار بگیرند، جریمه می‌شوند.

با این تصمیم، بانک‌های عامل مکلف هستند سود تسهیلات اعطایی را مطابق دستورالعمل شورای پول و اعتبار دریافت کنند و درصورتی که سود تسهیلات اعطایی بالاتر از نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار باشد، دولت مکلف است مبلغ مازاد را به‌عنوان مالیات تشخیص داده و صددرصد آن را وصول کند.

مجلس در جریان مذاکرات بودجه‌ای دیروز با اختصاص تسهیلات هزار و 440میلیاردی برای اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها موافقت کرد و با سپرده‌گذاری یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی نزد سیستم بانکی به‌عنوان وثیقه انجام تعهدات شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با دستگاه‌های دولتی مخالفت کرد. نمایندگان مجلس همچنین تصمیم‌گیری در مورد واگذاری 50درصد از نرخ مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران را به سایر شهرستان‌ها به کمیسیون تلفیق واگذار کردند.

دولت پیشنهاد داده بود تا 50درصد از عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران ماهانه به‌حساب تمرکز وجوه واریز تا در کل کشور براساس شاخص‌های توسعه نیافتگی و جمعیت توزیع شود که در عمل درآمد شهرداری تهران از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران نصف خواهد شد. نمایندگان همچنین حوزه‌های علمیه، مساجد و اماکن دینی اقلیت‌های مذهبی را از پرداخت حق انشعاب خدمات شهری معاف کردند.

تازه‌ترین مصوبات بودجه‌ای مجلس در سال‌جاری

قیمت فراورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل به عنوان عوارض و برای ساخت خطوط لوله نفتی 5 درصد افزایش یافت.
‌یک درصد به قیمت بلیت هواپیما و کشتی اضافه شود.‌ ‌

30درصد تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یافت.

وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق، به ازای هر کیلو وات ساعت برق، مبلغ 30ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکین برق به‌استثنای مشترکین روستایی برای توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی دریافت کند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اجازه دارد به‌منظور صدور، تعویض و تمدید گواهینامه‌های مهارت و پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، از تمامی متقاضیان به ازای هر مورد مبلغ 30هزار ریال دریافت کند.

دولت اجازه دارد از ابتدای سال92 به‌ازای واردات هر دستگاه وسیله نقلیه سواری یک میلیون و 500هزار ریال تا 2میلیون و 500هزار ریال، وانت یک میلیون ریال، مینی‌بوس 2میلیون ریال، اتوبوس 5میلیون ریال، کامیون 5میلیون ریال و تریلر 10میلیون ریال به‌عنوان عوارض وصول و به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

کد خبر 214793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز