همشهری آنلاین: یکی از اعضای هیات مجسمه‌سازان ایران گفت: باید زیبا‌سازی شهر را از بزک کردن آن جدا کنیم، شهر جایی نیست که بزک بپذیرد. استفاده از ابزار موقتی، سطحی و غیر ارگانیک نه تنها با بافت شهری جور نیست بلکه آن را تخریب هم می‌کند.

تبلیغات

به گزارش ایسنا، جمشید مرادیان در خصوص زیباسازی شهری گفت: رولان بارت در مورد لذت می‌گوید:"لذت یک مقوله‌ آنی است".

این مقوله با فرهنگ جامعه ما در تعارض است ما برای زیباسازی شهر باید لذت را در نظر بگیریم که موجب ایجاد آرامش شود همچنین با فرهنگ، موقعیت جغرافیایی و جمعیت شهری مطابقت داشته باشد. زرق و برق‌های بی مورد در شهر همچون موزاییک کردن دیوارها موجب خشونت افراد جامعه می‌شود.

مرادیان خاطر نشان کرد: پیشنهاد من برای زیباسازی شهری تعبیه المان‌هایی به معنای واقعی هنری در شهر است.

بناهای قدیمی هویت ساز در شهر را نباید به دست تاراج زمان سپرد، زیرا این امر و همچنین ایجاد بناهای بی‌هویت چهارگوش شکل که توسط بساز و بفروش‌ها ساخته می‌شوند در طولانی مدت بر رفتار و کردار مردم یک شهر اثر منفی می‌گذارد و موجب خستگی شهروندان می‌شود در حالی که درکشورهای دیگر با روی آوردن به معماری سازه‌های مجسمه گونه به زیباسازی فضای شهری کمک کرده‌اند.

پیشنهاد من به شهرداری این است که مجسمه‌هایی به صورت چرخشی در شهرهای مختلف کشور و تهران نصب و در نهایت به داخل موزه‌ها هدایت شود.

وی ادامه داد: ما در شهر به نور، فضای سبز و رنگ‌های خاصی که به زیبا کردن شهر کمک می‌کند و تلفیق این عناصر با هم نیاز داریم.

بسیاری از مکان‌های شهری نیاز به نورپردازی دارند و در مکان‌هایی هم که نور پردازی شده‌ از رنگ‌های زننده‌ای استفاده کرده‌اند که به جای آن که آرامش‌بخش باشند تحریک کننده اعصاب است.

 کمک به حل این مساله فکری و هنری تصمیم کلان و جدی را می‌طلبد.

مرادیان در خصوص تبلیغات شهری گفت: وجود بیلبوردهای نابه جا در بزرگراه‌ها موجب حواس پرتی راننده‌ها و تصادف می‌شود از طرفی هم نمی‌توان جلوی این تبلیغات را گرفت زیرا جامعه به آن نیازمند است.

بهتر است برای تبلیغات سازماندهی مناسب شود تا به حداقل برسد و هم چنین درطراحی بیلبوردهای شهری از رنگ‌هایی با تضاد زیاد (زرد و مشکی) در کنار هم استفاده نشود زیرا این امر موجب برهم ریختن اعصاب مردم می‌شود.

مرادیان استفاده از تبلیغات کاغذی در انتخابات پیش‌رو را موجب زشت شدن فضای شهری دانست و افزود: تابلوهای شهری در مکان‌های مناسب با نورپردازی‌های خوب جهت تبلیغات انتخاباتی مناسب است.

برخورد با اشخاصی که این موارد را رعایت نمی‌کنند می‌تواند موثر باشد از طرفی هم اگر قصد کاندیدها حفظ حریم شهروندان و آرامش به آنها و حفظ کرامت انسانی باشد این موارد را رعایت خواهند کرد که از ابتدای کار آن را ثابت خواهند کرد.

اما چون عرصه‌ انتخابات عرصه‌ای رقابتی است؛ بسیاری از معیارها نادیده گرفته می‌شود.

به عقیده من آدم‌ها رقیب هم نیستند بلکه همکار هم هستند، مگر اینکه هنوز به تمدن نرسیده باشند.

 

کد خبر 214849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز