گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با وجود کاهش تولید گندم در سال گذشته و رشد واردات، افزایش نرخ دلار، تشدید قاچاق گندم در ماه‌های اخیر موجب بالاگرفتن مناقشه تعیین نرخ خرید تضمینی و ممنوعیت صادرات گندم شده است.

مصوبه چندی پیش دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم معمولی به 720 و گندم دروم به 750 تومان نیز قادر به جلوگیری از قاچاق گندم از مرزهای غربی کشور نبوده و زمینه چانه‌زنی برای خرید تضمینی گندم به قیمت‌های جهانی را فراهم کرده است. همچنین مسئولان در حالی بر رشد تولید گندم تأکید دارند که از سال گذشته واردات گندم‌های بی‌کیفیت به کشور تشدید شده است.

روز گذشته نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه پیشنهاد خرید تضمینی گندم به قیمت‌های جهانی را مطرح کردند که پس از بحث و بررسی به‌دلیل اخطار و تذکرهای مطرح شده در زمینه پیش‌بینی نشدن منابع افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تأثیر این موضوع بر افزایش قیمت آرد و نان، تصمیم‌گیری در این خصوص به کمیسیون تلفیق، پس از اصلاح بند 12 بودجه موکول شد. مناقشه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از قاچاق و ترغیب کشاورزان به کشت این محصول در حالی بالا گرفته که نرخ هزار و 200 تومانی این محصول در کشورهای همجوار و قیمت 750تومانی خرید تضمینی انگیزه لازم برای تشدید قاچاق گندم از مرزهای غربی کشور را فراهم کرده است.

با بخشنامه اخیر گمرک ایران برای ممنوعیت صادرات این محصول تلاش شده تا از تأثیر مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی و قیمت گندم در کشورهای همجوار به‌دلیل افزایش نرخ دلار بر قاچاق گندم جلوگیری شود. روز گذشته گمرک ایران بخشنامه‌ای را به ادارات گمرک کشور ابلاغ کردکه براساس آن برای جلوگیری از خروج گندم از مرزهای غربی کشور با تصمیم سازمان توسعه تجارت و ابلاغ گمرک، صادرات گندم ممنوع شد.

کد خبر 215313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز