مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- محمد خادمی: احداث آزادراه کربلا که به‌عنوان مهم‌ترین مسیر جاده‌ای غرب کشور به‌حساب می‌آید، سال‌هاست در دستور کار مسئولان اجرایی کشور قرار دارد.

توقف آزادراه کربلا  در پیچ اعتبارات

 آزادراه کربلا از 4 استان تهران، اراک، همدان و کرمانشاه عبور می‌کند تا از یک‌سو ارتباط با مناطق غرب کشور را با یکدیگر و پایتخت آسان‌تر کند و از سوی دیگر مسیر مناسب ترانزیتی ایران با کشورهای عراق و سوریه شکل بگیرد. با وجود این در2 دهه اخیر تنها از این آزادراه، مسیر تهران - ساوه ساخته شده است و مسیرهای ساوه به همدان و همدان به کرمانشاه هم نیمه‌تمام هستند. در مسیر استان کرمانشاه تا مرز خسروی نیز هنوز آزادراه کربلا ساخته نشده و این در‌حالی است که روزانه هزاران نفر از مشتاقان حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) و خودرو‌های سنگین داخلی و خارجی مجبور هستند از مسیر بدون روشنایی لازم، آسفالت نامناسب و البته دوطرفه با خطرات بالا رفت‌وآمد کنند.

تأمین اعتبار به شکل ملی

عضو شورای شهر اسلام‌آباد غرب در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: این جاده قرار بود چند سال پیش به آزادراه تبدیل شود که متأسفانه هنوز به اجرا نرسیده است. حمزه صادقی می‌افزاید: به‌دلیل کم‌عرض‌بودن جاده و همچنین دو‌طرفه‌بودن مسیر به‌ویژه از شهر اسلام‌آباد غرب به قصرشیرین هرازگاهی شاهد تصادفات دلخراشی در این مسیر هستیم. وی در پاسخ به اینکه چرا مدت زمان زیادی از تبدیل‌شدن این مسیر به آزادراه می‌گذرد؟ پاسخ می‌دهد: اعتبار این پروژه به شکل ملی تأمین می‌شود اما تا جایی که من اطلاع دارم مشکلات زیادی مانند صعب‌العبور بودن راه برای انجام عملیات اجرایی، کمبود اعتبار و راه‌اندازی‌نشدن پل‌ها در طول مسیر، روند اجرای پروژه را با کندی روبه‌رو کرده است.

تخصیص قطره‌چکانی ‌

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب هم که موضوع ساخت آزادراه کربلا را به صحن‌ علنی مجلس شورای اسلامی کشانده بود، تأمین‌نشدن اعتبارات لازم را دلیل کندی پیش‌روی پروژه عنوان می‌کند. فتح‌الله حسینی در توضیحات تکمیلی به خبرنگار ما می‌گوید: 73کیلومتر از این آزادراه از شهر اسلام‌آباد غرب تا سرپل ذهاب مشکل کمبود اعتبار دارد. یک سال پیش به همراه وزیر راه و شهر‌سازی‌ و سایر نمایندگان استان از این طرح در گردنه پاطاق بازدید صورت گرفت و از 6 ‌ماه پیش به این طرف روند فعالیت عمرانی در گردنه پاطاق بهتر صورت می‌گیرد اما فعالیت عمرانی قسمت‌های دیگر این مسیر، آنطور که باید سرعت و پیشرفت مناسب ندارد. وی می‌افزاید: البته جا دارد این موضوع را عنوان کنم که گردنه پاطاق یکی از خطرناک‌ترین مسیر‌های استان کرمانشاه به حساب می‌آید که در حال حاضر عملیات عمرانی دوبانده‌شدن آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

حسینی در ادامه خاطر‌نشان می‌کند: برای 73 کیلومتر این آزادراه 38 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که از این اعتبار تاکنون نزدیک به 10میلیارد تومان آن تأمین شده است. وی به موضوع تحریم‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی دیگر از دلایل روند کند اجرای این آزادراه مسئله تحریم‌هاست اما به‌هر ترتیب مسئولان مربوطه بودجه این طرح مهم راهسازی را نباید به شکل قطره‌چکانی پرداخت کنند تا هرچه سریع‌تر این طرح به اتمام برسد. نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در پاسخ به این سؤال که این آزاد‌راه چه ویژگی‌هایی دارد؟ پاسخ می‌دهد: روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین از ایران به کشور عراق رفت‌وآمد می‌کنند، همچنین کاروان‌های زیارتی حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) و اماکن مقدس واقع در کشور عراق از نقاط گوناگون کشور از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند که درصورت بهر‌ه‌برداری از آزادراه کربلا به‌عنوان یک شاهراه، امنیت مسافران افزایش پیدا می‌کند و باعث کاهش حوادث رانندگی می‌شود. شایان ذکر است که پیش از این نیز مقامات استانداری کرمانشاه و آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی‌فقیه در این استان از کندی عملیات اجرایی آزادراه کربلا در محدوده استان کرمانشاه انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

کد خبر 215357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز