همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه یکی از نکات مهمی که حضرت زینب(س) به یزید می کند، بحث عفت و حیاء است، گفت: حضرت گله می کند که زنان خود را در سراپرده نگه می داری و دختران پیامبر(ص) را از شهری به شهری می گردانی تا مردم آنها را تماشا کنند.

حجت الاسلام مقیمی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسم مقیمی حاجی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نکته های درس آموز از زندگی حضرت زینب(س) گفت: علاوه بر نکته های درس آموزی که از زندگی حضرت زینب(س) در تاریخ نقل شده و همگان مستحضر هستند، حضرت زینب(س) در خطبه ای در کاخ یزید به نکته ای اشاره می کند که برای جامعه امروز ما خصوصا بانوان بسیار درس آموز است.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) با کمال شجاعت و همراه با آگاهی و متانت، یزید را سرزش می کند و عاقبت بدکاران و ظالمان را یاد می کند، افزود: حضرت زینب خطاب به یزید می فرماید: ای فرزند آزاد شده مکه! (پیشینه آنها که آزاد شده به دست پیامبر(ص) بودند را گوشزد می کند و به نوعی پاسخ تحقیرهای آنها را می دهد) آیا این عدالت است که کنیزان و زنانت را در پرده می داری و دختران پیامبر(ص) را به اسارت می کشی و پرده شان را می دری و سیمایشان را آشکار می کنی و دشمنان، آنان را از این شهر به آن شهر می برند و اهل هر منزل و آبادی به تماشای آنان می آیند.

این محقق و کارشناس با اشاره به اینکه یکی از گله‌های مهمی که حضرت به یزید می کند، بحث عفت و حیاء است، اظهار داشت: حضرت زینب(س) گله می کند که زنان خود را در سراپرده نگه می داری و دختران پیامبر(ص) را از شهری به شهری می گردانی تا مردم آنها را تماشا کنند. نکته ای که در اینجا برای حضرت زینب(س) مهم است، بحث عفت و حیای زن است. حضرت که در میان مردان به ضرورت تشخیص داد که باید بلند شود و به پا خیزد و رسالت اجتماعی و پیام کربلا را باید برساند و به یزید اعتراض می کند یکی از اعتراضهای او بحث عفت و رعایت حجاب زنان بنی هاشم است.

مقیمی حاجی در ادامه سخنانش تصریح کرد: این امر برای ما نکته درس آموز دیگری است که در کنار ولایتمداری و حمایت از امام و مولایش امام حسین(ع) و پس از شهادت ایشان، در کنار حمایت از امام زمانش ـ امام سجاد(ع) ـ بسیار مهم است. در واقعه ای که یزید قصد تعرض به امام سجاد(ع) را داشت، حضرت زینب(س) خود را جلو می‌اندازد و می‌فرماید: اگر می خواهی او را بکشی اول مرا بکش که به این واسطه به حفظ جان امام سجاد(ع) و دفاع از امام زمان خود را می‌کند که در آن زمان در موقعیت بیماری مصلحتی قرار داشت تا نسل امامان باقی بماند.

وی تأکید کرد: حضرت زینب(س) در عین اینکه از ولایت و امام زمان خود دفاع می‌کند در این فراز از سخنان در کنار رسوایی یزید و ظلم به اهل بیت(ع) از بحث حجاب و عفاف صحبت می کند و این نکته را به زنان مسلمان گوشزد می‌کند که همواره در هر شرایطی حتی شرایط اسارت یکی از نکات مهم حتی برای زنی که به رسالت اجتماعی می پردازد، بحث حجاب و عفاف است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد زمان و مکان وفات حضرت زینب(س) بیان کرد: پس از واقعه عاشورا، کاروان اسرا به مدینه بر می گردند. در مورد مدت عمر حضرت پس از واقعه عاشورا حداکثر زمانی که نقل شده، دو ـ سه سال بیشتر در منابع نیامده است.

وی افزود: حضرت در سال 62 یا 63 وفات می‌یابد. در سوریه مکانی مشهور به مدفن ایشان است. همچنین در مصر مکان دیگری به عنوان مدفن ایشان مشهور است. این اختلاف وجود دارد و نکته شفاف و روشنی در تاریخ مطرح نشده است. افرادی که به هر کدام از این زیارتگاه‌ها به قصد زیارت ایشان بودند مأجور هستند و نکته خاصی در این مسأله وجود ندارد.

کد خبر 215902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز