گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت و رایانه پدیده‌ جدیدی است که بیشتر جوامع از آن رنج می‌برند.

جامعه

البته به گفته متخصصان، اعتیاد به اینترنت تنها باعث خستگی، کسالت و افسردگی نمی‌شود. بروز آسیب‌های جسمی نیز از دیگر عوارض استفاده بیش از حد از این فناوری است. امروزه ایجاد تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی نیز مزید بر علت شده و بر ساعات نشستن در برابر رایانه افزوده است.

دکتر علی‌اکبر جلالی متخصص فناوری و اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه برای مقابله با پدیده اعتیاد اینترنتی و رایانه‌ای باید دستورکار داشت، گفت: تنها راه‌حل پیشگیری از اعتیاد اینترنتی تدوین یک استراتژی در این‌باره است. او همچنین توسعه آموزش نحوه استفاده از اینترنت را ضروری دانست. دکتر جلالی در بخش دیگری از سخنان خود میزان پهنای باند و اعتیاد به اینترنت را با یکدیگر مرتبط دانست و گفت: پهنای باند بیشتر باعث کاهش اعتیاد به اینترنت می‌شود.

دکتر علی‌اکبر جلالی درباره اعتیاد به اینترنت و تفاوت آن در گذشته و امروز گفت: بحث اعتیاد به اینترنت از همان زمانی که این پدیده در سطح جهان کار خود را آغاز کرد همواره مطرح بوده است اما به مرور زمان و با شناخت بهتر مردم از کاربردهای اینترنت بحث اعتیاد به این پدیده کمتر مطرح می‌شود و دلیل عمده آن این است که اغلب مردم آموزش‌های لازم برای استفاده مناسب از اینترنت را فراگرفته و تنوع استفاده از خدمات در اینترنت بسیار زیاد شده است؛ به‌عنوان مثال در زمان قدیم چند بازی کامپیوتری وجود داشت که تقریبا تمام نوجوانان و جوانان از آن بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کردند و به‌دلیل اینکه انتخاب دیگری نداشتند به‌صورت دائم روی یک بازی متمرکز می‌شدند و زمان زیادی را صرف آن می‌کردند.

این امر سبب شد تا به مرور واژه‌ای تحت نام اعتیاد رایانه‌ای پدید‌ آید که بعدها واژه اعتیاد به اینترنت جایگزین آن شد اما امروزه با توجه به اینکه تلفن همراه توانسته بسیاری از خدماتی را که پیش از این جوانان از رایانه متصل به اینترنت دریافت می‌کردند در حال حرکت و در زمان‌های متفاوت به آنها ارائه کند و بیشتر بازی‌ها به‌صورت بر خط (آنلاین) شده‌اند، بحث اعتیاد به اینترنت به‌تدریج از اذهان بیرون می‌رود. بنابراین در آینده‌ای نه چندان دور موضوع اعتیاد به اینترنت به کلی منتفی خواهد شد. به همین‌خاطر نباید بیش از اندازه نگران اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت بود.

دکتر جلالی در ادامه گفت: در عوض نگرانی از اعتیاد به اینترنت، باید مردم را از عوارض فیزیکی کار بیش از حد با رایانه و تلفن همراه آگاه کرد و توصیه‌هایی را جهت پیشگیری از آسیب‌های فیزیکی ناشی از کار با فناوری‌های نوین به مردم ارائه داد؛ به‌عنوان مثال باید به مردم توصیه کرد صندلی‌ای که روی آن در مقابل رایانه می‌نشینند چه مشخصاتی باید داشته باشد که روی کمر آنها تأثیر منفی نگذارد یا اینکه فاصله کاربران از صفحه مانیتور باید چه اندازه باشد تا چشم آسیب نبیند. از سوی دیگر می‌توان به مردم گفت که در استفاده از تلفن همراه همیشه از یک انگشت ثابت استفاده نکنند. بعضی از افراد هم به هنگام استفاده از رایانه گردن خود را به میزانی کج می‌کنند که دچار گردن درد و عوارض ناشی از آن می‌شوند.

این متخصص فناوری‌ و اطلاعات با بیان اینکه نباید در هیچ زمانی بحث اعتیاد به اینترنت را نادیده گرفت، گفت: باید برای سنین مختلف دستورکارهای مشخص در استفاده از رایانه و اینترنت داشت و آموزش‌های لازم در این زمینه را توسعه داد. در ایران با توجه به محدودیت دسترسی به بازی‌های رایانه‌ای برخط متأسفانه هنوز خیلی از کودکان به بازی‌های قدیمی رایانه‌ای که وقت زیادی از آنها می‌گیرد و هیچ‌گونه ارزش آموزشی جز وقت تلف کردن ندارد مشغول هستند. درصورتی که بتوانیم بازی‌های برخط را در کشور توسعه دهیم، می‌توان انتظار داشت که جوانان بتوانند از بازی‌های آموزشی‌ای که بتواند برای آینده آنان نیز مفید باشد استفاده کنند. در این خصوص اقداماتی توسط بنیاد بازی‌های ملی رایانه‌ای ایران انجام شده است اما متأسفانه در سال‌جاری بودجه‌ای به این بنیاد تعلق نگرفته است درحالی‌که در سال قبل ردیف بودجه داشت و توانسته بود اقدامات به نسبت خوبی را در این حوزه انجام دهد.

دکتر جلالی نداشتن استراتژی در استفاده از اینترنت و رایانه را عاملی برای گرایش بیش از اندازه جوانان به این دو پدیده نوین دانسته است. او در این‌باره گفت: به‌طور کلی اگر یک استراتژی مناسب در استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف و به‌ویژه در حوزه فرهنگی و تفریحی که شامل بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌شود ترسیم نشود عوارضی مانند اعتیاد به رایانه می‌تواند به قوت خود باقی بماند و مشکلاتی را برای جوانان ایجاد کند.

در کشورهای توسعه‌یافته هر چه پهنای باند افزایش می‌یابد از اعتیاد به استفاده از رایانه نیز به همان نسبت کاسته می‌شود؛ زیرا کاربران با سرعت کافی می‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود، چه در زمینه‌های علمی و چه تحقیقی دست پیدا کنند؛ بنابراین نیازی نخواهد بود تا زمان زیادی را پای رایانه جهت جست‌وجو در اینترنت صرف کنند.

کد خبر 216409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز