چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

سیمور هرش خبرنگار معروف آمریکایی با اشاره به اینکه یک‌سوم گزارش وینوگراد درباره علل شکست رژیم صهیونیستی در تهاجم به لبنان و حمایت گسترده آمریکا از این رژیم منتشر نشده است گفت: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان محبوبترین شخصیت در منطقه خاورمیانه است.

روزنامه الخلیج چاپ امارات عربی متحده با انتشار مصاحبه‌اش با هرش به نقل از وی افزود چهاربار با سیدحسن نصرالله دیدار کرده که در بیشتر آنها درباره عراق بحث و گفت و گو شده است.

وی افزود: سیدحسن درباره اوضاع در عراق اطلاعات خیره‌کننده‌ای دارد. هرش گفت: سازمان اطلاعات آمریکا یادداشتی را نوشته که بر اساس آن معتقد است اگر امکان آن وجود داشت می‌باید با سیدحسن نصرالله درباره عراق گفت و گو شود و اسرائیلی‌ها نیز همین نظر را درباره سیدحسن نصرالله دارند.

هرش گفت: از نظر من سیدحسن نصرالله به‌عنوان یک رهبر در منطقه مطرح‌ترین شخص است و او شخصیتی است که بسیار به خود اطمینان دارد و تفکراتش نیز عمیق است.

هرش گفت: زمانی که در مصر بودم دیدم او محبوبیت بسیار عجیبی دارد و در دیگر کشورهای عربی نیز محبوب است و او حتی در داخل ایران محبوبیتش از محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران بیشتر است.

وی افزود: بخشی از این گزارش درباره کمکهای آمریکا به اسرائیل برای حمله به لبنان است که از گزارش وینوگراد حذف شده است.

هرش گفت: آمریکایی‌ها در حمله اسرائیل به لبنان دست داشتند و مشارکت آنها در این خصوص گسترده و عمیق بود.هرش نوشت مطبوعات آمریکا از اینکه درباره کمک واشنگتن به اسرائیل برای حمله به لبنان مطلب بنویسند هراس دارند.

هرش نوشت: طراحان نظامی‌آمریکایی به همراه طراحان نظامی‌اسرائیلی در ماه مارس سال گذشته میلادی برای حمله به لبنان برنامه ریزی کردند و روزنامه‌ هاآرتص چاپ اسرائیل نیز نوشته بود ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل در کمیته وینوگراد گفته بود از ماه مارس در حال برنامه‌ریزی برای حمله به لبنان بود.

هرش گفت آمریکاییها و اسرائیلی‌ها برای حمله به لبنان پیش از موضوع ربوده شدن دو نظامی‌اسرائیلی یعنی پیش از ژوئن سال گذشته برنامه‌ریزی کرده بودند و ربوده‌شدن نظامیان اسرائیلی ربطی به این حمله نداشت.

هرش افزود: تصمیم به حمله از قبل اتخاذ شده بود و گزارش وینوگراد به موضوع اشاره نخواهد کرد زیرا این امور حتی در خود اسرائیل سری است چه برسد در آمریکا.

سیمورهرش در پاسخ به سئوالی درباره سفردیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و اینکه وی در این سفر بر روی موضوع ایران متمرکز می‌شود یا خیر؟ گفت: ایران دائما و از سال‌ها پیش موضوع مورد توجه چنی بود و من در مقالاتی که نوشتم به این مسئله اشاره کردم که آنان برای جنگ با ایران آماده می‌شوند.

هرش درادامه گفت: من نمی‌گویم که آنان درحال حاضر یا فورا با ایران وارد جنگ می‌شوند؛ هیچ کس نمی‌داند زمان این حمله چه وقتی است، اما قصد و نیت آنان(آمریکایی‌ها) مشخص است؛ آنان می‌خواهند با ایران مقابله کنند و صحبت انجام مذاکره با ایران را با اتخاذ مواضع جنجال برانگیز ادامه می‌دهند.

این نویسنده آمریکایی درادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: من براین باور نیستم که آمریکا خواهان انجام مذاکره با ایران است و کسی هم به طورمشخص نمی داند که مذاکرات چه وقتی انجام می‌شود.

سیمورهرش مدعی شد: آنان (آمریکایی‌ها) آماده حمله هستند خواه با استفاده از ناو( جنگی) و مشخص کردن اهداف و جمع آوری اطلاعات جاسوسی.

وی افزود: آنان (درحال حاضر) عملیات جاسوسی گسترده‌ای را در ایران انجام می‌دهند و ما گروه‌های محرمانه ای را در ایران داریم که اهدافی را مانند ساختمان‌هایی که باید بمباران شود، مشخص می‌کنند.

هرش تصریح کرد: آمریکا تاکنون به هیچ نتیجه‌ای درباره اینکه آیا ایران درحال حاضر فعالیت هسته ای پنهانی دارد یا درتلاش برای ساخت بمب هسته ای است، نرسیده است و سند و مدرکی هم که دال بر برنامه مخفیانه هسته ای در ایران باشد، وجود ندارد.

وی درباره رئیس جمهوری آتی آمریکا که احتمالا از حزب دمکرات خواهد بود و موضعگیری این حزب درقبال ایران تاکید کرد: دمکرات‌ها و جامعه یهودیان آمریکا موضع بسیار تندی علیه ایران دارند؛ آنان مانند اسرائیل از بمب می‌ترسند، اما درباره عراق موضع بهتری دارند.

کد خبر 21647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز