چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از تهدیدهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به تحویل سامانه‌های موشکی اس‌300روسیه به سوریه، نخست‌وزیر این رژیم در تذکری به اعضای کابینه از دولتش خواست تا دراین باره هیچ اظهارنظری نکنند.

در استانبول هم نشست‌های مخالفان سوریه برای هفتمین روز متوالی شکست خورد.به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز به وزرای خود دستور داد تا درباره احتمال تحویل موشک‌های زمین به هوای اس 300روسیه به سوریه هیچ اظهارنظری نکنند.این دستور پس از آن صادر می‌شود که وزیر جنگ نتانیاهو در واکنش به تحویل این موشک‌ها گفته بود که درصورت تحویل موشک‌های اس 300به سوریه، اسرائیل می‌داند که باید چه کند. موشه یعلون گفته بود که بارگیری این موشک‌ها هنوز انجام نپذیرفته و امیدوارم انجام نگیرد اما اگر موشک‌ها به سوریه برسد، می‌دانیم که باید چه کنیم.

اظهارات موشه یعلون بنا به تصدی وزارت جنگ و ضرورت اطمینان خاطر دادن به ساکنان اراضی اشغالی، گمانه‌‌زنی‌های زیادی درباره واکنش احتمالی تل‌آویو به‌دنبال داشت. رسانه‌های اسرائیلی در این‌باره نوشتند که مقصود یعلون به‌صورت تلویحی حمله هوایی جدید به سوریه بوده است. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اوایل‌ماه جاری میلادی یک پایگاه نظامی سوریه را در نزدیکی دمشق بمباران کردند.

اما در اردوگاه مخالفان سوریه، هنوز اختلاف به جای ائتلاف حرف اول را می‌زند و در ادامه این اختلافات، نشست‌های ائتلاف دیروز برای تعیین رئیس و پیوستن اعضای جدید برای هفتمین روز متوالی در استانبول شکست خورد و یکی از گروه‌های مخالف در داخل هم ائتلاف را به بیماری سرطان تشبیه کرد و افزود که ائتلاف مشروعیت نمایندگی مخالفان را ندارد. گروه موسوم به جنبش انقلابی در سوریه که مرکب از 3مجموعه مسلح است، با انتشار بیانیه‌ای، به‌شدت از ائتلاف مخالفان انتقاد کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که ائتلاف مخالفان به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اجازه داده تا به مواضعش سمت و سو بدهند و به‌علت اختلافات داخلی مزمن و طولانی قادر به انجام تعهدات خود نیست. این جنبش ائتلافی پیش‌بینی کرد که ائتلاف یادشده به سرطانی در بدنه تحرکات مخالفان بدل شود.

این در حالی است که ائتلاف مخالفان سوریه دیروز برای هفتمین روز متوالی با حضور شماری از سفرای غربی و عربی در استانبول نشست‌های خود را برگزار کرد بلکه بتواند رئیسی برای خود انتخاب کند اما همچنان در پیچ و تاب دخالت‌ها و اختلافات گرفتار ماند.

ائتلاف مخالفان که به‌علت طولانی شدن جلسه هایش، مجبور شد از هتل‌های گران قیمت استانبول به هتل‌های ارزان‌قیمت نقل مکان کند، قصد دارد علاوه بر انتخاب رئیس، اعضای جدیدی را زیر چتر خود بپذیرد و نمایندگانی هم برای کنفرانس ژنو 2انتخاب کند. کنفرانس ژنو 2 و تصمیم برای برگزاری آن بیش از آنکه برای مخالفان مایه امیدواری باشد، به‌علت اختلاف بر سر تعیین نمایندگان، به چالشی بزرگ تبدیل شده است. غسان هیتو که به‌عنوان نخست‌وزیر از چند‌ماه گذشته مکلف به تشکیل دولت شده و تاکنون نتوانسته چنین کاری را انجام دهد، می‌کوشد به هر ترتیبی که شده در این سمت باقی بماند تا بتواند ریاست هیأت مخالفان را در نشست ژنو 2به‌دست گیرد.

جورج صبرا رئیس موقت ائتلاف اما با این امر مخالف است و می‌کوشد خود این ریاست را به‌دست گیرد. اخوان‌المسلمینی‌ها- بازماندگان شورای مخالفان -که زیر چتر ائتلاف آمدند، همچنان می‌کوشند اکثریت را در دست داشته باشند و خود رئوس برنامه‌ها را تعیین کنند. سکولارها د هم در یک سوی دیگر این ائتلاف دچار تفرقه‌اند. اریک شووالیه سفیر سابق فرانسه در سوریه با جورج صبرا و رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه هم با غسان هیتو همراهند.

کد خبر 216627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز