گروه محیط‌زیست: قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در جمع خبرنگاران به‌خودروسازان هشدار داد چنانچه تا پایان خردادماه جاری خودروهای پژو، سمند و پراید منطبق با استاندارد یورو4 تولید نشوند سازمان حفاظت محیط‌زیست با استفاده از اهرم‌های قانونی مانع شماره‌گذاری این خودروها می‌شود.

به گزارش همشهری، علی محمد شاعری که علاوه بر قائم‌مقامی سازمان حفاظت محیط‌زیست معاونت انسانی این سازمان را برعهده دارد، منطبق نبودن خودروهای تولید شده با استانداردهای جهانی را از مهم‌ترین منابع آلاینده کلانشهرها دانست و افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست مصمم به اجرای یورو4 برای خودروهای تولید داخل است و پس از مهلت مقرر (پایان خردادماه جاری) بدون هیچ‌گونه مماشاتی از شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 جلوگیری می‌کند؛ مگر آنکه این صنایع قدرتمند با استفاده از لابی‌های خود مانع اجرای قانون شوند.

شاعری با اشاره به اینکه ما نباید به هر بهایی دست به تولید محصول بزنیم، افزود: در حال حاضر، خودروی پرایدی که تولید می‌شود و خودروسازان به تولید آن افتخار می‌کنند به‌دلیل منطبق نبودن با استانداردهای جهانی بعد از 5 سال باید اسقاط و از رده خارج شود وقتی هم به صاحبان خودروسازی اعلام می‌کنیم که چرا هنوز خودروها را با استاندارد یورو2 که مربوط به 10سال قبل است تولید می‌کنند می‌گویند اگر بخواهیم درتولید خودرو استاندارد یورو4 را رعایت کنیم برای هر خودرو باید 500 تا 700 هزار تومان هزینه کنیم. به گفته شاعری، مادامی که استانداردهای زیست‌محیطی در بخش صنعت اجباری نشود و صاحبان صنایع ملزم به پرداخت هزینه‌های آلایندگی خود در قالب مالیات سبز نشوند صنایع ما تبدیل به صنعت پاک و منطبق با معیارهای زیست‌محیطی نخواهند شد.

یک بیستم اعتبارمقابله ریزگردها تأمین شده

شاعری دربخشی از سخنان خود ریزگردها را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی کشور عنوان کرد و گفت: ریزگردها که منشا داخلی ندارند در حال حاضر 12استان کشور را تهدید می‌کنند و عراق یکی از کانون‌های اصلی تولید ریزگردهاست برهمین اساس، با تلاش‌ها و پیگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست طرح مقابله با ریزگردها در عراق به تصویب رسید و اجرای آن از سال 2013 میلادی آغاز شد؛ طرح ملی درخت‌کاری با هدف مقابله با کانون‌های ریزگرد در این کشور در حال اجراست. در داخل کشور هم طرح ملی مقابله با ریزگردها به تصویب مجلس رسید اما با وجود آنکه سازمان حفاظت محیط‌زیست هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها درخواست کرده بود امسال فقط 55میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها تخصیص یافت که این بودجه برای مقابله با ریزگردها بسیار اندک است. به گفته وی، اجرای طرح مقابله با ریزگردها در عراق هم به یک میلیارد و 200میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.

شاعری در عین حال از کاهش ریزگردها در سال91 خبرداد وگفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزگردها در سال91 نسبت به سال‌های 89 و 90 هم از نظر غلظت و هم از نظر رخداد 30درصد کاهش یافته که اصلی‌ترین علت آن، کم شدن میزان ضخامت ذرات پایین‌تر از 2/5میکرون است. احیای تالاب‌های نوار مرزی، افزایش بارندگی در سال آبی 91 و 92، کاهش وقوع طوفان و تغییر جهت وزش طوفان از دیگر عوامل اثر‌گذار در کاهش ریزگردها بوده است اما اگر اعتبارات لازم هم تأمین شود مدیریت این معضل به 10سال زمان نیاز دارد.

حمایت از طرح خروج دام از جنگل

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اوایل خردادماه جاری اعلام کرد طرح خروج دام از جنگل به‌دلیل ناکارآمد بودن و به‌دلیل آنکه باعث سودجویی برخی افراد شده و به منابع طبیعی آسیب‌زده از دستور کار دولت خارج شده است، گفت: وجود دام در جنگل باعث تخریب و نابودی جنگل می‌شود با همین رویکرد ساماندهی جنگل نشینان که باعث تغییر تدریجی معیشت زندگی آنان می‌شود از سال‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته و سازمان حفاظت محیط‌زیست بر ادامه این طرح تأکید می‌کند. شاعری خاطرنشان کرد: ظرفیت‌هایی در جنگل وجود دارد که درصورت برنامه‌ریزی می‌تواند معیشت جنگل‌نشینان را تأمین کند. اگر روی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی وابسته به جنگل سرمایه‌گذاری شود می‌توان وابستگی جنگل‌نشینان به چوب و وابستگی مستقیم آنان را به جنگل به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. بدیهی است چنین اقدامی باعث احیا و توسعه رویشگاه‌های جنگلی می‌شود.

وی ضمن انتقاد از اظهارات غیرکارشناسی افزود: اجرای طرح خروج دام از جنگل باعث کاهش تغییر کاربری اراضی جنگلی می‌شود زیرا در تمامی روستاهایی که در جنگل ایجاد شده تا فاصله زیادی جنگل‌ها تخریب و به‌تدریج به اراضی کشاورزی تبدیل شده است و این نشان می‌دهد وجود دام در جنگل رابطه مستقیمی با تخریب پوشش گیاهی دارد. به همین دلیل باید با معیشت جایگزین مانع از این روند شد.

ممنوعیت بهره‌برداری از معادن بدون مجوز

شاعری درباره بهره‌برداری از معادن هم گفت: در مناطق آزاد پس از آنکه متقاضیان معدن از نهادهای ذی‌ربط استعلام کنند و جواب استعلام مثبت باشد مجاز به عملیات اکتشاف و استخراج معدن هستند. اما در مناطق تحت‌مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست، تا زمانی که سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوز صادر نکند هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه فعالیت معدنکاری ندارد و هرگونه اقدامی در این زمینه خلاف قانون است وپیگرد قانونی دارد. طرح‌های بزرگ معدنی هم مشمول ارزیابی زیست‌محیطی می‌شوند و تازمانی که کارگروه ماده2 اظهارنظر نکند هیچ طرحی اجازه فعالیت نخواهد داشت.

محیط‌زیست اولویت اول

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به سخنان کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: اینکه در سخنان کاندیداها مباحث زیست‌محیطی مطرح می‌شود نشان از آن دارد که محیط‌زیست رفته رفته به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده و در شمار مطالبات زیست‌محیطی مردم قرار گرفته است. بر این اساس، هرفردی که اداره کشور را برعهده بگیرد باید محیط‌زیست اولویت اول او باشد زیرا اگر سلامت و بهداشت مردم که در گروی حفظ محیط‌زیست است به خطر بیفتد توسعه مفهومی پیدا نخواهد کرد. ما نمی‌توانیم منابع حیاتی کشور را به‌خاطر دستیابی به رشد اقتصادی نابود کنیم. شاعری با تأکید بر استفاده از انرژی‌های نو تصریح کرد: استفاده از سوخت فسیلی در کارخانجات، نیروگاه‌ها و در صنایع فولاد کشور کار نادرستی است و باید انرژی پاک جایگزین سوخت فسیلی شود.

پمپ بنزین‌های تهران از 25 خرداد موظف به توزیع بنزین یورو4 شدند

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخشی از سخنان خود ضمن انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار ویژه برای کاهش آلودگی هوا گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با پیگیری برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوای 8کلانشهر و با تکیه بر اعتبارات سازمان و بخش خصوصی ارتقای استاندارد تولید سوخت از طریق وزارت نفت را فراهم کرد به‌طوری‌که در حال حاضر، در 3پالایشگاه «تندگویان»، «امام خمینی شازند اراک» و «آبادان» سالانه بالغ بر 20میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 تولید می‌شود. وی با بیان اینکه وزارت نفت متعهد شده تا 25خردادماه سال جاری در تمام جایگاه‌های تهران سوخت استاندارد یورو4 توزیع کند، گفت:توزیع سوخت یورو4 از مردادماه امسال در شهرهای تبریز و اصفهان از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور بوده است. آنطور که این مقام مسئول می‌گوید درحال حاضر، میزان گوگرد موجود در سوخت از 7هزار به حدود 100ppm در تهران کاهش یافته است.

کد خبر 217867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز