همزمان با هفته محیط‌زیست شهردار تهران در گفت‌وگو با سایت خبری محیط‌زیست ایران ضمن بحرانی‌خواندن وضعیت محیط‌زیست کشور از احیای دوباره شورای‌عالی محیط‌زیست سخن گفت.

محمدباقر قالیباف با اشاره به کاهش 30پله‌ای رتبه زیست‌محیطی کشور تصریح کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که ما یک برنامه جامع در زمینه حفاظت از محیط‌زیست نداریم چرا که اگر این راهبردها اجرایی بود الان باید نتایج آن‌را در بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور می‌دیدیم. وی نمونه بارز این شرایط را ریزگردها، آلودگی هوا و مشکلات دانست و افزود: تا زمانی که به راهبرد توسعه پایدار به‌عنوان مهم‌ترین مدل در اداره کشور پایبند نباشیم حتما در این زمینه با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود. به گفته شهردار تهران، در مدل توسعه پایدار ما احتیاج به یک طرح جامع محیط‌زیست برای اداره کشور داریم که این طرح جامع محیط‌زیست از همان مدل توسعه پایدار الهام می‌گیرد که به‌عنوان اولویت اصلی دولت آینده باید به آن توجه شود.

قالیباف راهکار عملی حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور را در تشکیل مجدد شورای‌عالی محیط‌زیست حدود 8سال دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که باید در این زمینه انجام دهیم تشکیل وزارت محیط‌زیست و توسعه پایدار با ادغام سازمان‌های موازی مانند سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان شیلات، مرکز تحقیقات آب و خاک، سازمان هواشناسی و بخش حفاظت آب وزارت نیروست تا به یکپارچگی در دستگاه زیست‌محیطی در بدنه دولت برسیم. وزیر محیط‌زیست چون از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد قطعا پاسخگوی مجلس خواهد بود. در حال حاضر سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اینکه دستگاه نظارتی مجلس نمی‌تواند سازمان محیط‌زیست را مکلف به اجرای بسیاری از موضوعات بداند حیاط‌خلوتی شده و همه می‌توانند با آرامش در سازمان محیط‌زیست زندگی کنند. وی گفت: بنده به‌عنوان رئیس دولت، اگر مردم بنده را اصلح تشخیص داده و رأی اعتماد مردم را بگیرم، فقط مسئول محیط‌زیست کشور را پاسخگو در این زمینه در برابر خود می‌دانم و آن فرد است که باید آنقدر قدرت اجرایی و هماهنگی داشته باشد که مشکلات را حل کند و این اختیار را بنده به مسئول محیط‌زیست در بحث آلودگی هوا و سایر موارد در دولت آینده خواهم داد.

قالیباف همچنین گسترش حمل‌ونقل عمومی، خارج کردن خودروهای فرسوده، توجه به معاینه فنی خودروها و بحث آلودگی صنایع را جزو مواردی دانست که نسبت به رفع آنها اقدام خواهد کرد. وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت ما که سازمان محیط‌زیست و وزارت جهادکشاورزی باید پیگیری کند اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی است و در این زمینه هم نباید چرخ را دوباره اختراع کنیم چرا که در دولت‌های قبلی پژوهش‌ها و برنامه‌های خوبی تدوین شده است که باید به سمت اجرا و جذب اعتبار برای اجرایی‌کردن آنها برویم.

 

کد خبر 218231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز