مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ میلیارد یورویی اروپا،‌هرشل، روز گذشته با خالی شدن کامل مخازن سوخت و قطع شدن تمامی ارتباطاتش با زمین به صورت رسمی به کار خود پایان داد.

هرشل

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این فضاپیمای خاموش اکنون به آرامی در مدار خورشید و در فاصله 2.14 میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته‌است. هرشل با داشتن آینه‌ای 3.5 متری و تجهیزاتی پیشرفته، یکی از قدرتمند‌ترین رصد‌خانه‌هایی بود که تاکنون به فضا فرستاده شده‌است. این تلسکوپ در طول فعالیت چهارساله‌اش در طول موج فروسرخ تصاویر زیادی به ثبت رسانده و اطلاعات بیشماری جمع‌آوری کرده‌است، داده‌هایی که درک بشر از شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها را متحول ساخت.

فرمان آخر که منجر به مرگ تلسکوپ هرشل شد، از مرکز ماموریت‌های فضایی اروپا در دارمشتات آلمان صادر شد. فاصله طولانی هرشل تا زمین باعث شد این فرمان 6 ثانیه بعد به هرشل برسد و 6 ثانیه پس از آن مرکز کنترل زمین مرگ هرشل را تایید کرد.

غیرفعال‌سازی هرشل زمانی ضروری شد که این تلسکوپ آخرین بخش از هلیوم خنک‌کننده‌اش را نیز مصرف کرد و به این شکل امکان ادامه فعالیت تجهیزات هرشل که باید در درجه حرارتی بالای صفر مطلق قرار می‌گرفتند، از بین رفت. با تمام شدن هلیوم،‌هرشل رسما نابینا شد و قدرت رصد خود را از دست داد.

پروژه پایان فعالیت هرشل شامل حرکت دادن این تلسکوپ از 1.5 میلیون کیلومتری بخش تاریک زمین به نام نقطه لاگرانژ دوم نیز بود تا در صورت نیاز دوباره به این نقطه، جسد هرشل مزاحمتی برای دیگر ماموریت‌های فضایی ایجاد نکند. همچنین مخازن سوخت این فضاپیما تخلیه شد تا از احتمال انفجار آن پیشگیری شود.

باوجود اینکه هرشل رسما به عمر تحقیقاتی‌اش پایان داد،‌تجزیه و تحلیل اطلاعات فراوانی که توسط این تلسکوپ جمع‌آوری شده مدت زمانی زیادی به طول خواهد انجامید و این به آن معنی است که فاز علمی پروژه هرشل همچنان ادامه دارد. همچنین برخی از رصد‌های هرشل توسط دیگر تلسکوپ‌ها ادامه خواهند یافت.

تلسکوپ هرشل در سال 2009 به همراه رصد‌گر پلانک به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ که مشغول مطالعه قدیمی‌ترین شعاع‌های نوری در جهان هستی است نیز در ماه اکتبر امسال به ماموریت خود پایان خواهد داد. ماموریت بعدی آژانس فضایی اروپا به نقطه لاگرانژ دوم گایا نام دارد. این تلسکوپ فضایی که در ماه سپتامبر به فضا خواهد رفت دقیق‌ترین نقشه از ستاره‌ها را در کهکشان راه شیری به ثبت خواهد رساند.

کد خبر 219378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز