چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

گروه شهری - محمد باریکانی: نخستین پرواز گردشگران ایرانی با همکاری هواپیمایی ایر ممفیس مصر از ایران به سوی مصر پس از 34سال قطع روابط سیاسی دو کشور در حالی تهران را به مصر ترک کرده بود که اندکی پیش از آن وزیر گردشگری دولت جدید مصر که پس از تحولات سیاسی و وقوع انقلاب در آن کشور بر سریر قدرت نشسته بود به تهران آمد تا تفاهمنامه گردشگری را که با کمک دفاتر حفاظت منافع در تهران و قاهره تنظیم شده بود را به‌عنوان نخستین تفاهمنامه رسمی میان ایران و مصر پس از 34سال امضا کند.

گردشگری - مصر


در تهران ولی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که به زعم آژانس‌دارها مبلغی گران‌تر از رقم واقعی را پذیرفته بود مسئولیت اعزام نخستین گردشگران ایرانی به مصر را به یک بانوی ایرانی سپرد. همین موضوع احتمال استفاده از رانت دولتی در تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر را تقویت کرد.

در تهران تنها یک آژانس گردشگری امکان فروش تورهای مصر را یافت. رقیه حاتمی‌پور که براساس آنچه در رزومه خود آورده است رئیس گروه دوستی ایران و استرالیا، عضو اتاق بازرگانی ایران است و براساس آنچه می‌گوید نخستین فعال صنعت گردشگری است که توانست پس از 4سال مسیر هوایی ایران تونس را نیز برای گردشگران ایران بازگشایی کند. رقیه حاتمی‌پور در پاسخ به وجود شائبه استفاده از رانت دولتی در تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر می‌گوید: رانت یا انحصاری وجود ندارد و من این موضوع را با قدرت تکذیب می‌کنم. کانون اتومبیلرانی عملا هیچ فعالیتی روی مصر ندارد. یک قراردادی وجود داشت که روی آن قرارداد دیگری بسته شده و البته نباید این شائبه به‌وجود می‌آمد که یک بخش ظاهرا خصوصی و در باطن دولتی این کار را انجام داده است. ولی عملا کانون نه به من انحصاری تخصیص داده است و نه تفویض اختیار کرده است. تنها فعالیت شخص خودم بود که توانستم اجازه پرواز به مصر را به‌دست بیاورم که مدارک آن هم موجود است.

مجری نخستین تور مصر در ایران با اشاره به اعزام نخستین گروه گردشگران ایرانی به تعداد 43گردشگر به مصر در تعطیلات نوروز گفت: تور مصر را با آن تعداد مسافر نمی‌توانستم اجرا کنم چون گفته بودند هواپیما به شرط تکمیل ظرفیت پرواز می‌کند. هیچ حمایت دولتی یا لابی خاصی نیز صورت نگرفت. ولی آن تور اجرا شد و این از سخت‌ترین کارهای دوره حیات کاری من بود. وی البته در مورد انحصار در برگزاری تور مصر و همچنین گران بودن سفر به مصر برای گردشگران ایرانی می‌گوید: در تنظیم تفاهمنامه گردشگری، بخش خصوصی و متخصصانی که به‌صورت تخصصی برآورد پرواز و هتل و ارزش تور را برای سفر تعیین کنند در سفر به قاهره حضور نداشتند.

به هر جهت در یک نشست مبلغی برای سفر ایرانی‌ها به مصر تعیین شده بود و پس از آن از آژانس‌های مسافرتی بالغ بر 50نفر پیش از نوروز92 دعوت شده بودند که این پکیج را در بازار گردشگری ایران عرضه کنند که من هم در آن جلسه حضور داشتم و هر کسی نظری داشت. این در حالی بود که من با یکی از 2شرکت فعال اول مصر قرارداد داشتم ولی باز هم گفتند که این قرارداد تنها از طریق یک کنسرسیوم متشکل از یک شرکت هواپیمایی مصری به نام ایرممفیس، یک شرکت تورگردان و یک شرکت اخذ ویزا وجود دارد که باید قراردادها با این سه‌ شرکت منعقد شود. بنابراین مشاهده می‌کنید که این انحصار از جانب ایران نیست بلکه در مصر وجود دارد.

حاتمی‌پور به مشکلات نخستین پرواز گردشگران ایرانی به مصر اشاره می‌کند و می‌گوید: بالقوه مسافرینی برای مصر داشتیم که سعی می‌شد از راه تونس، ترکیه و امارات آنها را به مصر بفرستیم که موفق نمی‌شدیم تا اینکه تفاهمنامه گردشگری دو کشور به امضا رسید. وی گفت: برای آن پرواز کانون حتی پاسخ تلفن‌های ما را هم نمی‌داد و می‌گفت، آژانس‌ها استقبال نکرده‌اند و پرواز کنسل شده است. قرار بود روز چهارم فروردین پرواز انجام شود که کانون گفت به‌دلیل آنکه آژانس‌ها استقبال نکرده‌اند برای دهم فروردین انجام شود که باز هم گفتند برای دهم هم پروازی نخواهد بود.

بنابراین من ماندم و نزدیک به یکصد مسافر که بیش از 40تن از آنها نیز سفرشان را کنسل کردند و از این موضوع ناراضی بودند. خودم وارد عمل شدم و اجازه پرواز و ویزاهای مسافران را از طریق دفاتر دو کشور ایران و مصر پیگیری کردم و موفق به گرفتن اجازه نخستین پرواز به مصر شدم. بنابراین هیچ حمایت دولتی و حمایت کانون در این خصوص وجود نداشته و کاملا تکذیب می‌کنم. اینکه واقعا دولت چیزی را به من واگذار کرده باشد اینگونه نیست و خودم هم گله‌مند هستم که چرا همکاری بهتری انجام نشد. وی درخصوص گران بودن سفر به مصر برای گردشگران ایرانی گفت: قیمت یک تور بستگی به خط هوایی، محل اقامت و میزان سرویس گرفتن مسافران دارد. در تور برگزار شده تمام ورودیه‌ها به‌عهده مجری تور بود و اسکورت ویژه برای امنیت مسافران ایرانی تخصیص داده شد. البته می‌توان با مذاکرات تخصصی و نشست‌های دوجانبه و تعریف مجدد خدمات، قیمت آنها را کاهش داد. اما اینکه بگویند قیمت تورهای مصر نصف می‌شود کاملا اشتباه است. پروازهایی که به مقصد قاهره می‌رود، برخی اوقات قیمتی معادل 2میلیون و 600 تا 4میلیون و 600هزار تومان دارند. البته اگر منظور از نصف شدن قیمت غیر از مبلغ پرواز باشد هزینه این تور 800 یا 900دلار است. قیمت تور اعلام شده 2هزار دلار است که البته کانون 1900دلار تور را به آژانس‌ها می‌فروشد و گفته است که آژانس‌ها می‌توانند 100دلار نیز کمیسیون بگیرند. با این حال حاتمی‌پور به مذاکرات انجام شده برای کاستن از مبلغ قیمت تورهای ایرانی برای سفر به مصر اشاره کرد و گفت: برای تابستان تخفیف ویژه‌ای درنظر گرفته شده و از مصری‌ها نیز خواستیم تا با توجه به انتقادات ایجاد شده در ایران، نرخ تورهای مصر را کاهش بدهند.

حاتمی‌پور در پاسخ به این انتقاد که با توجه به اینکه گردشگری مصر به‌دلیل اتفاقات رخ داده در آن کشور با رکود مواجه بود و حرف این است که ارزش تور مصر رقمی بسیار پایین‌تر از این مبلغ است، گفت: چکش کاری تخصصی در بستن مبلغ تور نشده بود چون تفاهمنامه به سرعت امضا شد تا مصری‌ها بتوانند در نوروز گردشگران ایرانی را جذب کنند.

از مجری نخستین تور مصر در ایران پرسیده شد در ایران هم این انحصار با آن تفاهمنامه ایجاد شد و همکاران شما به این موضوع انتقاد دارند که این انحصار در دست کانون اتومبیلرانی و شخص شما است. رقیه حاتمی‌پور می‌گوید: برخی دوستان با کم‌لطفی می‌گویند این انحصار است. انحصار نیست بلکه توان انجام کار است و هرکس توان انجام کار دارد جلو برود. بنابراین دوست داریم با نگاه مهربانانه به موضوع مصر نگاه شود تا به کمک یکدیگر و کارگروهی آژانس‌ها بتوان تورهای باکیفیت برگزار کرد و قیمت مناسبی نیز تعیین شود. حاتمی‌پور با تأکید بر اهمیت بازار گردشگری ایران در وضعیت کنونی اقتصاد جهانی افزود: مصری‌ها در نخستین جلسه ما در مصر گفتند که سالانه حدود 6تا 7میلیون گردشگر از ایران خارج می‌شود و اگر حتی یک درصد آنها به مصر بیایند در موفقیت قرارداد خود با ایران شک نخواهیم کرد.

کد خبر 219511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز