همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه علمی در آلمان از پیش بینی کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات ملی پارلمانی این کشور به خاطر بی تفاوتی حکایت دارد که نگران کننده توصیف شده است.

به گزارش ایرنا،براساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه علمی از سوی بنیاد برتلسمان و انستیتوی نظرسنجی آلنسباخ که کمتر از سه ماه مانده به برگزاری انتخابات ملی پارلمانی آلمان ( 22سپتامبر) منتشر شده است، میزان مشارکت مردم در انتخابات کاهش قابل توجهی یافته و انتظار می رود در روزهای باقیمانده از این هم کمتر شود.

در این مطالعه علمی آمده است:البته دلیل خستگی مردم از شرکت در انتخابات، یأس یا اعتراض نیست، بلکه افزایش بی‌تفاوتی و علاقه نداشتن به حضور در رویدادی است که سرنوشت کشور و انتخاب دولت آینده را تعیین خواهد کرد.

بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق علمی، بویژه افراد کم‌درآمد و فاقد تحصیلات از شرکت فعال در دموکراسی فاصله می‌گیرند و در واقع هر چه سطح اجتماعی، پایین‌تر و عدم علاقه سیاسی در حوزه دوستان، بیشتر باشد، احتمال رفتن پای صندوق‌ها، کمتر خواهد شد.

برای انجام این مطالعه، از هزار و 548 شهروند بیش از 16 سال نظرخواهی شده و اطلاعات مربوط به مشارکت مردم در انتخابات سال‌های گذشته نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

براساس آمار و ارقام ارائه شده در این تحقیق، تا اواسط دهه هشتاد میلادی، میزان شرکت مردم در انتخابات پارلمانی 90 درصد بوده اما سال 2009 به کمی بیشتر از 70 درصد کاهش یافته است که پیش بینی می شود در انتخابات آتی شاهد کاهش بیشتری باشیم و دلیل این مسأله در وهله اول این بوده که به طور دائم افراد کم ‌درآمد و تحصیل‌ نکرده بیشتری در روز برگزاری انتخابات در خانه مانده و پای صندوق‌های رأی نرفته‌اند.

براساس این گزارش، در زمان حاضر 68 درصد قشر بالای جامعه می‌گویند که در هرحال در انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد، این در حالی است که در قشر پایین جامعه، فقط 31 درصد چنین قصدی دارند.

در همین رابطه براساس نظرسنجی شبکه تلویزیونی ARD - 21 آلمان،سه ماه مانده به انتخابات،بین احزاب ائتلافی حاکم دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در آلمان که به (سیاه-زرد) شهرت دارند،با احزاب مخالف دولت متشکل از سوسیال دموکرات، سبزها و حزب چپ،تساوی وجود دارد که این خبر خوبی برای حزب حاکم نیست.

بر اساس این نظرسنجی، هر دو جناح 46 درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهند به طوری که احزاب دموکرات/ سوسیال مسیحی آلمان (CDU/CSU) کماکان موفق به اخذ 41 درصد آرا می‌شوند و حزب دموکرات آزاد (FDP) نیز پنج درصد (به علاوه یک امتیاز) آرا را از آن خود می‌سازد.

این درحالی است که 25 درصد (منهای یک درصد) شرکت‌کنندگان به SPD (حزب سوسیال دموکرات) رأی می‌دهند. سبزها با از دست دادن یک امتیاز، 14 درصد و حزب چپ کماکان 7 درصد آرا را به دست می‌آورد.

پر اشتاین بروک نامزد سوسیال دموکرات ها برای احراز پست صدر اعظمی آلمان به عنوان جدی ترین رقیب آنگلا مرکل این روزها فعالیت های خود را با انتقاد از سیاست های دولت ائتلافی حاکم شدت بخشیده و با وعده ایجاد تغییرات پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته است.

کد خبر 219914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز