همشهری‌انلاین: همزمان با سالروز میلاد امام زمان (عج) از دو سایت تخصصی حوزه رفاه و تأمین اجتماعی رونمایی شد.

علی حیدری رئیس هیئت‌مدیره انجمن راز تسنیم حیات، در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی واقعی است و از ابتدا با منابع غیر دولتی شکل گرفته و تاکنون قوام یافته است.

وی با تأکید بر اینکه، نقش دولت در اداره و نظارت راهبری و عالیه سازمان تأمین اجتماعی در قالب اساسنامه، قانون تأمین اجتماعی و یک نظام سه جانبه واقعی و متوازن بین کارگران و کارفرمایان است و دولت نمی‌تواند خارج از اصول یا قواعد و محاسبات بیمه‌ای با این سازمان رفتار نماید گفت: بایستی استقلال مالی و اداری و شخصیت حقوقی مستقل این سازمان، توسط دولت به رسمیت شناخته شود.

حیدری خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی در دولت آینده در وهله اول ایجاد ثبات ساختاری و اساسنامه‌ای است که موضوع احیای شورایعالی تأمین اجتماعی هم درون آن قرار دارد. ولی بایستی توجه داشت فقط عنوان شورا مهم نیست بلکه ماهیت و اختیارات و وظایف آن و بویژه رعایت سه جانبه گرایی واقعی در آن مهمتر است چرا که در هیئت امناء فعلی سازمان عملاً سه جانبه گرایی کم رنگ شده است و اگر بر همین ترکیب غیر سه جانبه واقعی، اسم شورایعالی تأمین اجتماعی اطلاق شود مشکلی را حل نمی‌کند.

وی تأکید کرد: یکی از مسائل مهم و اساسی در حفظ تعادل منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی بحث فرهنگی و اجتماعی است بدین معنا که از دیرباز تاکنون و علیرغم نقش تأمین اجتماعی در طول عمر افراد و حتی قبل از تولد (کمک هزینه ایام بارداری و مراقبت های درمانی از مادران بیمه شده) و بعد از مرگ (مستمری بازماندگان و ...) ولی مقوله تأمین اجتماعی در هیچ یک از سطوح ابتدایی تا دبیرستان و حتی در دانشگاه تدریس نمی‌شود و بهمین سبب فرهنگ و دانش بیمه‌ای در جامعه به قدر کفایت و مطلوب ارتقاء نیافته و بهمین نسبت هم در زمینه های علمی و فکری مربوط به حوزه تامین اجتماعی کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و آکادمیک لازم صورت نگرفته است و بنظر می‌رسد بایستی در این زمینه فکری اساسی کرد.

حیدری رونمائی همزمان از دو سایت تأمین پرس به آدرس http://www.taminpress.com و انجمن مردم نهاد راز تسنیم حیات به آدرس http://www.taminnet.ir را فرصتی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی با استفاده از فناوری‌های روز در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی دانست و گفت: این قبیل اقدامات در راستای اعتلای نظام رفاه و تامین اجتماعی بسیار مؤثر است.

در این مراسم رضا منوچهری‌راد مدیر سایت‌های رونمایی شده نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی از فعالان حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی به منظور شناسائی و معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های کارشناسی، بهره‌مندی از تجارب گرانسنگ تمامی مدیران و کارشناسان حوزه مذکور بویژه بازنشستگان از مهم‌ترین اهداف انجمن راز تسنیم حیات در راه‌اندازی و مدیریت سایت‌های مذکور است.

وی مستند سازی تاریخ شفاهی سازمان، جمع آوری بانک اطلاعاتی غنی از مقالات بیمه ای، درمانی، سرمایه گذاری، حقوقی و ... در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، ایجاد یک پل ارتباطی میان ذی نفعان سازمان تأمین اجتماعی در حوزه‌های مختلف درون و برون سازمانی و تقویت ساختار ارتباطی فیمابین شرکاء سه گانه سازمان و همچنین ترمیم و جبران خلاء ناشی از عدم وجود هسته‌های فکری، بخش‌های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی را از دلایل دیگر راه‌اندازی این سایت‌ها دانست.

کد خبر 220150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز