گروه بین‌الملل: شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر که ۱۸سال قبل با کودتایی آرام قدرت را از پدرش گرفته بود در اقدامی کم‌سابقه در میان کشورهای عربی سرانجام به‌صورت رسمی حکومت را به پسر ۳۳ساله خود واگذار کرد تا گمانه‌زنی‌ها درباره علت این اقدام همچنان ادامه داشته باشد.

قطر

از چند روز قبل خبرها و گزارش‌های مختلفی درباره این انتقال قدرت وجود داشت و سرانجام امیر قطر پس از یک نشست محرمانه با افراد مهم خانواده و مقام‌های این کشور در یک سخنرانی اعلام کرد که قدرت را به پسرش، شیخ تمیم بن حمد واگذار کرده است. در میان کشورهای عربی کم پیش‌می‌آید که پادشاهی قبل از مرگ و بدون حرکتی مانند کودتا دست از قدرت بکشد و ولیعهد را جای خود بنشاند.

هنوز اطلاع دقیقی از علت این اقدام امیر قطر در دست نیست اما او که ۶۱ سال سن دارد در سخنرانی تلویزیونی خود علت اقدامش را سپردن کشور به‌دست جوان‌ها خواند و گفت: وقت آن فرارسیده که برگ جدیدی در مسیر حرکت ملت ما ورق بخورد و نسل جدیدی با دیدگاه‌های مبتکرانه خود، عهده‌دار مسئولیت شود. در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به‌صورت معمول پادشاهان چند دهه در قدرت باقی می‌مانند و حتی مانند عربستان سعودی در بدترین شرایط جسمانی هم حاضر به واگذاری قدرت نیستند. خیلی از ولیعهدها قبل از رسیدن به حکومت عمرشان تمام می‌شود.

شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی در سخنرانی 7دقیقه‌ای خود از مقام‌های این کشور خواست تا از فرزندش حمایت کرده و با او بعیت کنند. او گفت: من قدرت را به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی می‌سپارم. من به‌طور کامل اطمینان دارم که او توانایی کافی برای این مسئولیت را دارد، قابل اعتماد است و می‌تواند این مسئولیت را برای ادامه مسیر به دوش بکشد.

شیخ حمد همچنین با اعلام اینکه هیچ وقت قدرت را برای منافع شخصی نمی‌خواسته اعلام کرد که همیشه منفعت مردم کشورش مدنظرش بوده است. پس از این سخنرانی، تلویزیون دولتی قطر تصاویر این پدر و پسر را درحالی‌که میان مقام‌های دیگر لبخند می‌زدند پخش کرد. شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی در سال 1995 و با یک کودتای مسالمت‌آمیز پدر خود را از قدرت خلع کرد و قدرت را در اختیار گرفت. گفته می‌شود او با شیخ خلیفه، پدرش بر سر توسعه منابع گاز این کشور جهت کسب درآمد بیشتر اختلافات جدی داشت و همین مسئله باعث کودتای او شد تا پدرش را با زور از قدرت کنار بگذارد.

احتمال تغییر کابینه

شیخ تمیم بن حمد، امیر جدید قطر، 33سال دارد و دومین پسر از دومین همسر شیخ حمد است. شیخ حمد 3همسر و در مجموع، 11 پسر و 13 دختر دارد. تمیم پس از آن در سال۲۰۰۳ به مقام ولیعهدی رسید که برادر بزرگ‌ترش از این مقام کناره‌گیری کرد. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره کناره‌گیری نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر همزمان با این انتقال قدرت صورت گرفته بود اما هنوز این مسئله به‌صورت رسمی اعلام نشده است. شیخ حمد بن جاسم، نخست‌وزیر 54ساله قطر از سال۲۰۰۷ به‌صورت همزمان نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر است و گفته می‌شود احتمال دارد با به قدرت رسیدن تمیم از این سمت کنار گذاشته شود. قرار است روز چهارشنبه گروهی از شهروندان قطر و مقام‌های دولتی با شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی و پسرش برای اعلام بیعت دیدار کنند.

گفته می‌شود تمیم قصد دارد تا وزرای جوان را به سر کار بیاورد تا کابینه این کشور شکل تازه‌ای به‌خود بگیرد. عربستان سعودی بسیار سریع از این انتقال قدرت استقبال کرد و به شیخ تمیم برای در اختیار گرفتن قدرت تبریک گفت. ملک عبدالله، پادشاه ۹۰ساله عربستان که تاکنون 2 برادرش در مقام‌ ولیعهدی بدون رسیدن به قدرت عمرشان به پایان رسیده است در پیامی خطاب به تمیم اعلام کرد: ما اطمینان داریم که شما مسیر پدر خود را و تلاش‌های او را به‌ویژه تقویت روابط 2کشور ادامه می‌دهید.

دولت‌های امارات و انگلیس هم کشورهای دیگری بودند که پیام‌های تبریک خود را برای قطر ارسال کردند. ۴۸ساعت آینده به گفته تحلیلگران برای امیر جدید قطر حیاتی است. او باید در این مدت با اعضای ارشد خانواده و مقام‌های دیگر دیدار و گفت‌وگو کند تا بتواند آینده امور را در اختیار بگیرد. قرار است امیر جدید قطر امروز در مجلس مشورتی این کشور سخنرانی کند اما بعید است او از سیاست‌های پدر خود فاصله بگیرد.

کد خبر 220383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز