همشهری آنلاین: یکی از اعضای سابق القاعده گفته است، رهبر جبهه تروریستی النصره، اولین گروه تروریستی در سوریه که با دولت دمشق می‌جنگد، عامل سیا است.

به گزارش شبکه پرس تی وی،  شیخ نبیل نعیم، که فرماندهی یک اردوگاه آموزشی القاعده در مصر را برعهده داشت ، اخیرا در ویدئویی شهادت داد، « من شخصا بر این باورم که رهبر ارتش النصره که حمایت خود را از ایمن الظواهری اعلام کرد، عامل سیا در النصره است.»

نعیم همچنین در سخنانی خطاب به شورشیان النصره مرتبط با القاعده گفت: « شما از طرف امریکا در جنگ در سوریه می‌جنگید.»

نعیم که خشونت را کنار گذاشته است همچنین از ایمن الظواهری، رهبر القاعده به عنوان جاسوس دوجانبه امریکا نام برد.

ابومحمد الجولانی، رهبر جبهه تروریستی القاعده، ۱۰ آوریل وفاداری خود رابه ایمن الظواهری اعلام کرد.

گفته می‌‌شود، نعیم که از شورشیان سرشناس در مصر بود، در ترور انور سادات رئیس جمهوری اسبق مصر در سال ۱۹۸۱ دخالت داشته‌است . وی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در فوریه ۲۰۱۱ میلادی از زندان آزاد شد.

وی گفت، امریکا به مدت ۱۸ سال از القاعده در افغانستان حمایت و بودجه مورد نیاز این گروه را تامین کرده است. نعیم همچنین اعتراف کرد که وی خود نیز فریب توطئه امریکا را خورده است.

شورای امنیت سازمان ملل، جبهه النصره را که در سوریه با دولت دمشق می‌جنگد، در فهرست گروه‌های تروریستی این سازمان قرار داده است.

از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱ میلادی، گروه تروریستی النصره در صدها بمب گذاری مرگبار علیه دولت و نهادی غیر دولتی از جمله بیمارستان‌ها و مدارس سراسر سوریه دخالت داشته‌است.

این گروه تروریستی همچنین در کشتار نیروهای امریکایی در عراق دخالت داشته است.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، ارتش امریکا از نوامبر سال گذشته میلادی به طور مخفیانه سرگرم آموزش برخی از گروه‌های تروریستی بوده است.

بنابر گزارش‌ها، امریکا ارسال محموله‌های تسلیحاتی را به اردن با هدف تسلیح شورشیان آغاز کرده است. ارسال این تسلیحات پس از آن انجام شد که کاخ سفید مدعی شد، دمشق علیه شورشیان از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. ادعایی که دمشق قویا آن را رد می‌کند.

دمشق می‌گوید، این نا آرامی‌ها از خارج طراحی و سازماندهی می‌شود و گزارش‌هایی موجود است که نشان می‌دهد شمار زیادی از شورشیانی که با دولت دمشق می‌جنگند اتباع خارجی هستند.

کد خبر 220653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز