گروه بین‌الملل: پدر ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی اعلام کرد می‌کوشد با دولت آمریکا به مصالحه‌ای برسد که براساس آن پسرش بتواند به این کشور بازگردد.

ادوارد اسنودن

وکیل لانی اسنودن در نامه‌ای به وزارت دادگستری نوشت ادوارد اسنودن خواستار تضمین‌های محکم در این‌باره است که پیش از محاکمه زندانی نمی‌شود یا حکم سکوت به وی نمی‌دهند و به وی اجازه می‌دهند محل محاکمه خود را انتخاب کند.به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، لانی اسنودن در این نامه گفته است این پیشنهاد می‌تواند به بن‌بست موجود و تنش بین آمریکا و سایر کشورهایی که به اسنودن پناه داده یا می‌دهند، پایان دهد.

ادوارد اسنودن 30ساله که به اتهام جاسوسی و دزدی اموال دولتی مورد تعقیب دولت آمریکاست، اکنون حدود یک هفته است که در بخش ترانزیت فرودگاه شرمتیوو در مسکو به سر می‌برد. هنگ‌کنگ و روسیه درخواست آمریکا را برای استرداد اسنودن رد کردند.

وی پیش از ورود به روسیه، در هنگ‌کنگ اقامت کرده بود. دولت آمریکا پیش‌تر چین و روسیه را به‌علت رد کردن درخواست استرداد اسنودن به باد ملامت گرفته بود. وکیل پدر اسنودن در نامه خود خطاب به اریک هولدر دادستان کل آمریکا تصریح کرد لانی اسنودن مطمئن است اگر تضمین‌های محکم درباره رعایت حقوق قانونی ادوارد به وی داده شود، او داوطلبانه به آمریکا بازخواهد گشت. وی همچنین باید فرصت منصفانه برای توضیح دادن انگیزه‌ها و اعمال خود برای قاضی و هیأت منصفه بی‌طرف را داشته باشد.

مقامات وزارت دادگستری هنوز درباره این نامه ابراز نظر نکرده‌اند. در این حال، منابع آگاه می‌گویند دیپلمات‌های چند کشور دخیل در ماجرای اسنودن فردا برای گفت‌وگو در این‌باره در مسکو تشکیل جلسه می‌دهند. دیپلمات‌های روسی، کوبایی، ونزوئلایی و اکوادری در این نشست حضور خواهند داشت.

این نشست به‌صورت میزگرد برگزار می‌شود. ادوارد اسنودن جزئیات 2برنامه جاسوسی آمریکا را که شامل شنود تماس‌های تلفنی در داخل آمریکا و فعالیت‌های اینترنتی در سراسر جهان می‌شود، بر ملا کرد و اسناد آن را در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن‌پست قرار داد. وی قرار بود پس از ورود به مسکو، راهی هاوانا و سپس کاراکاس و کیتو شود و از اکوادر تقاضای پناهندگی سیاسی کند، اما به دلایل نامعلومی این برنامه را ادامه نداد.

اکوادر پس از روی‌خوش نشان‌دادن اولیه به تقاضای اسنودن، یادآوری کرد ممکن است بررسی تقاضای اسنودن چند‌ماه طول بکشد. باراک اوباما که در سفر آفریقا به سر می‌برد، گفت وی برای استرداد اسنودن با هیچ کشوری زد‌وبند نمی‌کند و برای بازداشت او، هواپیماهای جنگی را به پرواز درنخواهد آورد. در تحولی دیگر، ارتش آمریکا تأیید کرد دسترسی به بخش‌هایی از سایت روزنامه گاردین را برای نیروهای مسلح این کشور مسدود کرده است.

سخنگوی پنتاگون گفت ارتش گزارش‌ها و مطالب مربوط به برنامه‌های مراقبت اطلاعاتی را مسدود کرده است. به این ترتیب صدها هزار نفر از نظامیان این کشور به مطالب مربوط به افشاگری‌های اخیر درباره برنامه‌های جاسوسی آمریکا در محل کار دسترسی ندارند. در گذشته هم که سایت ویکی‌لیکس شماری از اسناد مربوط به وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد، اقدام مشابهی اتخاذ شده بود. مقامات پنتاگون مسدودشدن اطلاعات یادشده را برای اطمینان از سلامت شبکه لازم ارزیابی کردند.

کد خبر 220922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز