همشهری آنلاین: تعداد کشته شدگان اعتراضات روز یکشنبه مصری‌ها علیه محمد مرسی به چهارده کشته و بیش از 900 زخمی رسید.

14کشته و 900 زخمی در درگیری های مصر

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، کشته شدن 2 تن در درگیری های مقابل مقر اصلی گروه اخوان المسلمین در منطقه المقطم قاهره امار کشته شدگان درگیری ها از روز یکشنبه به 14 تن رسید.

شبکه تلویزیونی سوریه نیز گزارش داد ، راهپیمایان استان الاقصر مصر استقلال این استان را اعلام کرده و پرچم مصر را تغییر دادند.

ارتش مصر روز یکشنبه تعداد معترضان مخالف محمد مرسی رئیس جمهور این کشور را که در چند شهر تظاهرات کرده اند میلیون ها نفر برآورد کرد.

یک مقام نظامی مصر که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: «این بزرگترین تجمع مخالفان در تاریخ مصر به شمار می آید.»

تظاهرکنندگان به سیاست های دولت کنونی مصر اعتراض دارند و کناره گیری مرسی را از قدرت خواستار هستند.

هزاران نفر از مخالفان دولت مصر با تجمع در خیابانهای مجاور کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر قاهره خواهان برکناری مرسی شدند.

حاضران در این تجمع با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار خواهان برکناری مرسی از قدرت شدند.

فادیا از حاضران در این تظاهرات گفت: ما در اعتراض به وضع موجود در کشور و اینکه رئیس جمهور (مرسی) هیچ شایستگی برای این مقام ندارد در این محل گرد هم آمده ایم.

مصر کشور بزرگی است و من و اجدادم با شرافت و بزرگواری برای سالهای متمادی در این کشور زندگی کرده ایم. مصر مادر جهان است.

زمانی که فردی می آید و قصد دارد که عظمت مصر را از بین ببرد او از ما نیست.

امر المهندس یکی دیگر از حاضران در این تظاهرات گفت: اگر او به درخواستهای ما توجه نکند ما به اعتراضات خود تا زمانیکه او از قدرت کناره گیری کند ادامه خواهیم داد. او تاکنون به حرفهای ما توجهی نکرده است و به درخواستهای ما بی اعتنا بوده است.

همچنین شمار زیادی از طرفداران جریان های اسلامی تجمع گسترده ای در مقابل این مسجد در دفاع از مرسی برگزار کرده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که محمد مرسی رئیس جمهور مصر آماده است برای خروج از بحران هر کاری انجام دهد ،‌اما دادن امتیاز و وجود پیش شرط مورد قبول نیست.این در حالیست که جنبش تمرد به محمد مرسی رئیس جمهور مصر تا روز سه شنبه مهلت داده است از قدرت کنار برود و گرنه راهپیمایان به سمت کاخ القبه پیش روی خواهند کرد و نافرمانی مدنی اعلام خواهد شد.

پیوستن شماری ازنیروهای پلیس مصر به معترضان علیه مرسی

شماری از نیروهای پلیس مصر در تظاهرات مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور این کشور شرکت کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، شماری از افسران و اعضای پلیس مصر در استان های مختلف این کشور به صورت دسته جمعی به تظاهرات مخالفان محمد مرسی پیوستند.

بعضی از این نیروهای پلیس مصر در شعارهای خود از عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع این کشور خواستند برای حمایت از خواست مخالفان در مورد سرنگونی محمد مرسی وارد عمل شود.

مرسی اصرار معترضان بر خواسته هایشان را عامل انسداد سیاسی در کشور دانست

در پی ادامه اعتراضات و ناآرامی ها در مصر، ریاست جمهوری این کشور اصرار تظاهرکنندگان بر خواسته های خود را عامل کشیده شدن کشور به سمت انسداد سیاسی دانست.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، اعتراضات در قاهره و دیگر شهرهای مصر ادامه دارد و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور این کشور خواستار کناره گیری وی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستند.

این در حالی است که جماعت اخوان المسلمین همچنان بر مشروعیت مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر تاکید می کند.

میدان التحریر مهد انقلاب مصر یکی از اماکن تجمع مخالفان مرسی است. شماری از قضات، وکلا و نیروهای پلیس نیز در اقدامی غیرمنتظره به مخالفان مرسی پیوسته اند.

تجمع کنندگان در میدان رابعه العدویه بر حمایت خود از مشروعیت قانونی رئیس جمهور تاکید کردند و نیروهای مخالف را به ایجاد هرج و مرج و خشونت متهم کردند.

منابع نظامی مصر شمار شرکت کنندگان در تظاهرات علیه محمد مرسی رئیس جمهور این کشور در شهرهای مختلف را هفده میلیون نفر برآورد کردند.

گزارش منابع مصری نشان می دهد، تظاهرات روز گذشته در مصر گسترده ترین تظاهرات در تاریخ خاورمیانه بود که به دعوت «جنبش شورش» برگزار شد.

این جنبش می گوید بیست و چهار میلیون امضا برای دادن رای عدم اعتماد به محمد مرسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری جمع آوری کرده است.

افراد مسلح مقرهای اخوان المسلمین و حزب آن را در چند شهر به آتش کشیدند

افراد ناشناس چندین مقر متعلق به گروه اخوان المسلمین مصر و حزب آزادی و عدالت را در شهرهای بنی سویف ، شرقیه و دقهلیه به آتش کشیدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، چهار نفر در درگیری در مقابل مقر اصلی گروه اخوان المسلمین در منطقه مقطم در قاهره کشته شدند.

افراد ناشناس مقر اخوانی ها را در این منطقه به آتش کشیدند و افراد حاضر در این مقر را به مدت طولانی محاصره کردند.

مشاور رسانه ای گروه اخوان المسلمین از وزارت کشور خواست برای پایان دادن به محاصره این مقر مداخله کند.

کد خبر 221235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز