چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به‌دنبال ضرب‌الاجل 48ساعته ارتش مصر به گروه‌های سیاسی برای حل بحران و رد این ضرب‌الاجل توسط دفتر رئیس‌جمهور مصر، حالا محمدمرسی علاوه بر میلیون‌ها معترضی که گفته‌اند در خیابان می‌مانند تا او از کاخ ریاست‌جمهوری برود، با نظامیان و فشارهای بین‌المللی هم روبه‌رو شده‌است.

ناآرامی های مصر


درحالی‌که مخالفان دولت با فراخوان تظاهرات خود توانسته‌اند حدود۱۴ میلیون نفر را به خیابان‌ها بیاورند رئیس‌جمهور مصر ضرب الاجل ارتش را رد کرده و در بیانیه خود گفته است که بخش‌هایی از این بیانیه می‌تواند در شرایط پیچیده کنونی باعث بروز ابهاماتی شود.

در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری مصر آمده است که محمد مرسی «بدون توجه به بیانیه‌هایی که باعث تعمیق شکاف بین شهروندان می‌شود» تصمیم دارد همچنان «در مسیر برنامه‌ریزی شده قبلی خود برای پیشبرد آشتی ملی گام بردارد.»این در حالی است که آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و سازمان ملل هر کدام در پیام‌های مشابهی خواستار توجه به خواست معترضان، دوری از خشونت در مصر و مذاکره برای توافق میان گروه‌های سیاسی شده‌اند.

امروز بار دیگر تبدیل به روزی مهم برای مصر شده است و۴۸ ساعت ضرب‌الاجل ارتش به سیاستمداران برای برآورده کردن مطالبات معترضان به پایان می‌رسد. معترضان اعلام کرده‌اند که در ادامه اعتراض‌های خود وارد کاخ ریاست‌جمهوری خواهند شد اما کسی توجه زیادی به این تهدید نکرده و همه چشم‌ها به امروز و واکنش ارتش مصر دوخته شده است. دوشنبه شب، عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر در بیانیه‌ای که در تلویزیون خوانده شد با توصیف اعتراض‌ها به‌عنوان «اعلام بی‌سابقه خواست ملت»به سیاستمدارانی که در رویارویی با یکدیگر هستند 48ساعت مهلت داد تا به خواست‌‌های مردم پاسخ دهند و در غیراین صورت ارتش طرح خود را برای آینده مصر ارائه خواهد کرد. این ضرب‌الاجل باعث شادی و جشن در میان معترضان حاضر در خیابان‌ها شد. با وجود رد کودتا اما بیانیه ارتش کافی بود که استعفای گروه دیگری از وزرای کابینه مصر را به‌دنبال داشته باشد. همچنین سخنگویان رئیس‌جمهور هم استعفا کرده‌اند و گفته می‌شود نخست‌وزیر هم استعفایش را ارائه کرده است. برخی منابع تعداد وزرای مستعفی کابینه را 12 نفر اعلام کرده‌اند.گفته می‌شود که اختلاف‌ها در اخوان‌المسلمین هم افزایش پیدا کرده و برخی رهبران آن به‌دنبال تشدید بحران سیاسی در مصر بر لزوم کناره‌گیری این گروه از قدرت تأکید کرده‌اند.

از روز یکشنبه و همزمان با سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی شهرهای مختلف مصر شاهد تظاهرات مردم این کشور است. مخالفان اعلام کرده‌اند که ۲۲ میلیون امضا برای کناره‌گیری مرسی جمع‌آوری کرده‌اند و تا زمانی که او از قدرت کنار نرود به تظاهرات خود ادامه خواهند داد. جبهه ۳۰ ژوئن که به وسیله مخالفان راه‌اندازی شده محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به‌عنوان سخنگو و نماینده خود در گفت‌وگو با دولت معرفی کرده است. در مقابل برخی از مقام‌‌های ارشد اخوان هم از طرفداران خود خواسته تا به همراه خانواده‌هایشان برای تجمع در خیابان‌ها در حمایت از مرسی آماده باشند.

این در حالی است گزارش‌ها نشان می‌دهد که باراک‌اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با مرسی همزمان با اعلام ضرب‌الاجل ارتش از او خواسته است تا به نگرانی‌های معترضان پاسخ دهد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده اوباما که در تور آفریقایی خود به سر می‌برد در این گفت‌وگو با اعلام اینکه این بحران تنها می‌تواند با روندی سیاسی حل و فصل شود تأکید کرده که «دمکراسی فراتر از انتخابات است.» سازمان ملل هم از رئیس‌جمهور مصر خواسته تا به درخواست‌های معترضان توجه کند. دبیرکل سازمان ملل متحد از مصری‌ها خواسته تا راه‌حلی با استفاده از ابزار دمکراتیک پیدا کنند. امروز ضرب‌الاجل ارتش به پایان می‌رسد و مرسی که در طول یک سال گذشته نتوانسته مصر را به تفاهم و آشتی میان گروه‌های سیاسی برساند به عقیده بسیاری بعید است بتواند در این مدت کوتاه هم موفقیتی به ‌دست آورد. اکنون همه چشم‌ها به تقابل ارتش و دولت دوخته شده است تا مشخص شود روزهای آینده مصر چطور رقم خواهد خورد.

کد خبر 221589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز