همشهری آنلاین: برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری با واکنش‌های مقام‌های کشورهای جهان همراه بوده است و رهبران امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا بازگشت سریع دموکراسی در مصر را خواستار شده‌اند.

مصر

بهگزارش پرس تی وی، این در حالی است که همه دولت‌های غربی از توصیف برکناری مرسی به دست نظامیان به عنوان یک کودتا خودداری می‌کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، از ارتش مصر خواست تمام اختیارات را به یک دولت غیرنظامی منتخب دموکراتیک بازگرداند.

رئیس جمهور امریکا گفت این کشور در مناقشه جاری مصر از هیچ طرفی جانبداری نمی‌کند.

باراک اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امریکا اوضاع بسیار سیال مصر را به دقت بررسی می‌کند و ما معتقدیم که در نهایت آینده مصر را تنها مردم این کشور تعیین می‌کنند. با این وجود، ما از تصمیم نیروهای مسلح مصر در برکناری محمد مرسی و تعلیق قانون اساسی مصر به شدت نگران هستیم.»

آلمان نیز از مصر خواست به مسیر دموکراتیک بازگردد.

کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزاری انتخاب پارلمانی و ریاست جمهوری عادلانه و آزاد در مصر را خواستار شد.

آشتون در بیانیه‌ای گفت: «من به دقت و از نزدیک تحولات مصر را دنبال می‌کنم و از شکاف عمیق در جامعه مصر، خواست عمومی برای تغییر سیاسی و تلاش‌ها برای ایجاد سازش به طور کامل آگاه هستم».

وی افزود: «من از همه طرف‌های می‌خواهم به سرعت به روند دموکراسی از جمله برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری و پارلمانی و تصویب قانون اساسی بازگردند.»

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز خواهان آرامش و گفت‌وگو در مصر شد و از مقام‌های این کشور خواست به سرعت قوانین غیر نظامی را در کشور اجرا کنند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به رئیس جمهور موقت مصر تبریک گفتند.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، شب چهارشنبه (۱۲ تیر، ۳ ژوئن) در یک سخنرانی تلویزیونی برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری را اعلام کرد.

وی همچنین عدلی محمود منصور، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر، را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور معرفی کرد.

محمد مرسی در نخستین سالگرد ریاست جمهوری پس از روز‌ها تظاهرات گسترده در سراسر مصر که به هرج و مرج در این کشور منجر شده است، با مداخله ارتش از مقام خود برکنار شد.

محمد مرسی و شماری از مشاوران او عصر روز چهارشنبه و پس از سخنرانی السیسی بازداشت شدند.

تا کنون هیچ تاریخی برای برگزاری انتخابات مصر اعلام نشده است.

کد خبر 221742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز