گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بیمه‌ها یارانه دارو دریافت می‌کنند تا بار ناشی از افزایش سرسام آور قیمت دارو برای بیماران کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت دارو در حالی از مرز 76درصد گذشته است که بیمه‌ها اعلام کرده بودند توانایی جبران این افزایش قیمت را ندارند و نتیجه‌ منطقی این موضعگیری وارد آمدن فشار بیش از حد بر بیماران بود.پس از اعلام نظر بیمه‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن شد تا این مشکل را به شکلی حل کند و در جلسه‌ای که برای حل این موضوع برگزار شد تصمیم نهایی این شد که یارانه داروی بیماران خاص به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود.

این تصمیم در یک جلسه با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر گرفته شد اما نکته این است که مشکل سایر بیماران به قوت خود باقی‌مانده است و راهی که این وزارتخانه در پیش گرفت فقط تاحدی مشکل بیماران خاص را حل خواهد کرد. در گزارشی که خبرگزاری ایسنا از این جلسه منتشر کرده آمده است:

در این جلسه موضوع پرداخت یارانه 53 قلم داروی بیماران خاص شامل؛ هموفیلی (6قلم)، بیماران تالاسمی (3قلم)، بیماران پیوندی (7قلم)، بیماران نقص تنفسی و ایدز (2قلم)، داروهای رادیوتراپی (8 قلم)، بیماران دیالیزی (11قلم)، نوزادان نارس (یک قلم)، بیماران متابولیک (15قلم) مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد براساس قیمت مصرف‌کننده فرانشیزی که قبلا توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شد همچنان توسط آنها پرداخت شود و کل مبلغ یارانه پرداختی (مابه‌التفاوت قیمت مصرف‌کننده سهم بیمه و حاشیه سود) توسط سازمان غذا و دارو براساس پوشش جمعیتی هر بیماری به سازمان بیمه گر مربوطه پس از تأیید وزارت کار و رفاه اجتماعی شامل بیمه‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و بیمه خدمات درمانی کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌صورت ماهانه پرداخت شود.

سایر بیماران همچنان در گیرودار مسائل حل نشده میان وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر هستند، در حالی که بیمه‌ها اعلام کردند از پرداخت این هزینه‌ها ناتوانند، براساس قانون بودجه امسال 1800میلیارد تومان اعتبار مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت دارو در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و افزون بر این 450میلیارد تومان هم به‌عنوان یارانه بیماری‌های خاص در ردیف بودجه وزارت بهداشت درنظر گرفته شده است.

محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی جمعیت اعلام کرده که یارانه دارو را به بیمه‌ها می‌دهیم تا براساس عملکرد آن را هزینه کنند. اگر یارانه دارو نقدا به بیماران پرداخت می‌شد، این خطر وجود داشت که شاید برای داروی بیمار هزینه نشود. بنابراین بیمه‌ها تقبل کرده‌اند که این امر را انجام دهند. از طرف دیگر قرار نیست یارانه دارو تحت‌تأثیر کمبود نقدینگی بیمه‌ها دچار اشکال شود.

کد خبر 222404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز