چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری میان طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر در مناطق مختلف از جمله جیزه و دقهیلیه این کشور همچنان ادامه دارد .

درگیری موافقان و مخالفان مرسی در قاهره

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، طرفداران اخوان المسلمین نیمه شب گذشته با مخالفان خود در راهپیمایی به سوی مقر امنیت ملی در قاهره درگیر شدند که طی آن چند نفر زخمی شدند.

درگیریهای مشابهی نیز در الجیزه و دقهیلیه روی داد که بنا به گفته خبرنگار المیادین دهها زخمی درپی داشته است.

در حالیکه تحصن طرفداران اخوان المسلمین در میدان رابعه العدویه ادامه دارد دهها نفر از مخالفان نیز با برپایی تظاهراتی به سوی سفارت آمریکا در قاهره حرکت کردند تا مخالفت خود را با دریافت کمک مالی از آمریکا اعلام نمایند. این درحالی است که امضاهایی در مخالفت با دریافت این کمکها در حال جمع آوری است.

ائتلاف ملی «حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا » در مصر خواستار تظاهرات میلیونی در حمایت از محمد مرسی شد.

این ائتلاف برپایی تظاهرات امروز را در محکومیت کودتا و کشته و زخمی شدن صدها نفر در دوشنبه گذشته ؛ خواستار شد.

این ائتلاف اعلام کرد ادامه سیاست قتل عمدی توسط نیروهای پلیس و باندهای چماقدار را علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو که برای مخالفت با کودتا به خیابانها آمده اند ؛ نخواهد پذیرفت.

این ائتلاف اعلام کرد طرحی تروریستی به رهبری افسران امنیتی دولت که بار دیگر با انگیزه انتقامجویی از مردم به عرصه آمده اند ، در جریان است.

در همین حال شب گذشته تظاهراتی در قاهره و برخی مناطق در حمایت از محمد مرسی همزمان با ادامه تحصن در میدان رابعه العدویه برگزار شد.

ریاست جمهوری مصر اعلام کرد عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر تماسهایی را با گروه اخوان المسلمین برای مشارکت در آشتی ملی برقرار کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار ، اخوان المسلمین نیز اعلام کرده است آشتی ملی زمانی معنا پیدا خواهد کرد که کودتای نظامی متوقف شود .

عبد الرحمن اباظه خبرنگار المنار در مصر در گزارشی گفت احمد مسلمانی مشاور رسانه ای رئیس جمهور موقت اعلام کرد مصطفی حجازی مشاور سیاسی رئیس جمهور تماسهایی را برقرار کرده و تماسهای دیگری نیز در جریان است و انتظار می رود بیشتر جریانهای اسلامی از جمله اخوان المسلمین در آشتی شرکت خواهند کرد».

مسلمانی از فشارهای داخلی و خارجی به مصر خبر داد و گفت مصر هیچ گونه دستور دیکته شده خارجی را نمی پذیرد.

وی اظهارات مقامات ترکیه در خصوص انقلاب سی ام ژوئن را رد کرد و آن را دخالت در امور داخلی کشور دانست .

از طرف دیگر آرامش نسبی پس از درگیریهای خونین بین حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و ساکنان و دست فروشان در میدانهای رامسیس و جیزه برقرار شده است .

وزارت بهداشت مصر اعلام کرده شمار کشته ها به هفت نفر رسیده است و حدود 260نفر نیز زخمی شده اند .

نیروهای امنیتی بیش از 400نفر را به هنگام درگیریها دستگیر کردند و دادستانی کلی دستور داده است در این خصوص تحقیق شود.

یک شهروند گفت :« محمد مرسی رئیس جمهور سابق برکنار شد و پی کارش رفت. اکنون باید اوضاع را آرام و مشکلات را حل کنند. کشور مشکلاتی دارد . سرلشکر سیسی مرسی را عزل کرد ».

یک شهروند دیگر گفت:« باید با رئیس جمهور جدید و با سیسی دست به دست هم دهند و به کشور سر و سامان دهند ».

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت به تعبیر خودش قتل عام تظاهرکنندگان در رامسیس را محکوم و نیروهای پلیس و کسانی را که کودتاچی نامید مسئول حوادث دانست.

سعد عماره نماینده کمیته حقیقت یاب در حزب آزادی و عدالت گفت :« تحصن کنندگان هیچ گونه حمله ای به نیروهای گارد ریاست جمهوری حمله نکردند این قتل عام در مقابل دیدگان دهها هزار نفر از مردم رخ داد . آنها می دانند که نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای پلیس از سه محور تظاهرکنندگان را محاصره کردند و محاصره شدگان هیچ واکنشی نشان ندادند ».

با وجود گذشت 12روز از اقدام ارتش به عزل مرسی و ترسیم نقشه راه اما تنش همچنان در مصر ادامه دارد زیرا اخوان المسلمین و هوادارانش به تحصن خود ادامه می دهند اما برخی ها به تلاشها برای آشتی ملی امیدوارند تا کشور را از چرخه خشونت نجات دهند و بیم تشدید خشونتها وجود دارد .

هفت نفر در حمله سه‌شنبه شب گروهی مسلح به پایگاهی نظامی در صحرای سینا واقع در شمال مصر زخمی شدند.

رسانه‌های غربی با اعلام این خبر افزودند یک زن نیز جزو زخمی ها است.

این حمله نزدیک شهر رفح در نزدیک مرز مصر و فلسطین اشغالی صورت گرفت و چندین انفجار روی داد.

در روزهای اخیر حملات مشابه طرفداران اخوان المسلمین در سینا ،افزایش یافته است.

کد خبر 223574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز