یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا از فعالیت‌های پنهان و آشکار بدن خود، هنگام روزه در ماه مبارک رمضان آگاه هستید؟ می‌دانید چه تغییر و تحولاتی در‌ بدن شما روی می‌دهد؟

روزه

ما با قوانین روزه در ماه رمضان آشنا هستیم. اما اینکه، واقعا در بدن ما هنگام روزه چه اتفاقی می‌افتد، آشنا هستیم؟ یعنی زمانی که ما از خوردن روزمره خوراک و نوشیدنی که بدن در طول سال به آن عادت کرده، پرهیز می‌کنیم، چه می‌کند؟


کوتاه‌ترین پاسخ این است: بدن ما مشغول یا به عبارتی فعال می‌شود ...یعنی بدن در این زمان شروع به انجام کارهایی که شرح آن را در زیر آورده‌ایم، می‌شود...

دفع سموم

روزه گرفتن یا یک استراحت کامل بدون مصرف مواد غذایی به این معنی است که بدن شما به حالت خود پاکسازی در‌ می‌آید. آن  انرژی که بدن به طور معمول برای هضم خواراکی‌ها استفاده می‌کرد حال برای کار دیگری مصرف می‌شود. این انرژی می‌تواند برای از بین بردن سموم بدن مصرف شود و بدین ترتیب، درمان زخم‌های قدیمی و ساخت سلول‌های جدید انجام می‌شود.

در زمان روزه، بدن مجبور است برای تغذیه از انرژی ذخیره شده خود در فرم گلیکوژن که بیشتر به صورت چربی ذخیره می‌شود، بهره برداری کند. در نتیجه چربی‌های ذخیره شکسته شده، مواد شیمیایی و سموم جذب شده از مواد غذایی که می‌خوریم و یا محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، از بدن حذف می‌شوند.

در واقع زمانی که ما روزه می‌گیریم، سم زدایی به طور طبیعی در روده بزرگ، کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها، غدد لنفاوی و پوست صورت می‌گیرد که بدن را سالم و شاداب می‌کند.

آنچه که هنگام روزه در بدن شما اتفاق می‌افتد

کمک به دستگاه گوارش

هنگامی که بدن شما به طور معمول از دریافت منبع انرژی ثابت خود دور می‌ماند، برای بدست آوردن انرژی مورد نیاز به سمت مخزن گلیکوژن در کبد شما می‌رود. این کار باعث می‌شود سطح قند خون شما کاهش یافته و شما دچار احساس بی‌حالی و ضعف شوید.

در همین حال، دستگاه گوارش شما مشغول تمیز کردن و بازسازی خود است، یعنی گوارش شما را برای هرچه بهتر انجام دادن عمل هضم و جذب مواد مغذی آماده می‌کند. پوشش داخلی معده و روده نیز برای بازگرداندن و افزایش توانایی غدد، عضلات و حذف مواد زائد مشغول به کار هستند.

چند روز اول روزه، کلیه‌های شما نمک و آب زیادی را در یک فرایند شناخته شده به عنوان دیورز آزاد می‌کند، بنابراین، ممکن است، متوجه افزایش تولید ادرار خود شوید.

 این امر، به نوبه خود، فشار خون شما را کاهش می‌دهد. فرآیندهای دیگری نیز که حفظ زیرساخت‌های افزایش بدن از جمله آزاد شدن هورمون رشد ضد پیری است، انجام می‌گیرد.

عوارض جانبی

از آنجا که در مدت روزه بدن خود را پاک‌سازی می‌کند، شما متوجه عوارض جانبی آن که بسیار است، می‌شوید. عوارضی چون؛ بوی دهان، بوی بدن، سردرد و کندی عمومی، بیحالی و...هفته اول ماه مبارک رمضان معمولا دشوار است. چرا که این پاکسازی با شدت بیشتری انجام می‌شود. اما، هفته دوم پاکسازی، بدن شما از شر همه چیز‌های بد و مضر خلاص شده و سلامتی و شادابی نوی رابرای شما به ارمغان می آورد.

تغییر دیگری که در هنگام روزه ممکن است متوجه آن شوید، کاهش اندک دمای بدن به دلیل کاهش متابولیسم بدن و سایر توابع عمومی بدن است.

منبع: یاهو

کد خبر 223824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز